Annons

Hjälp med över/underexponering när jag fotar

Produkter
(logga in för att koppla)

sukram

Aktiv medlem
Hej!

Jag fotade dragracing som alltid i helgen, och nu var det premiär med min D100, jag har inte fått fason på dom manuella inställningarna (körde en del på slutartidsprogrammet.. och då gick det rätt bra stundtals)

http://www.gavle.to/~ek/exempel/

Där har ni några bilder från helgen, dom som heter nått med LJUS är för ljusa och tvärt om( ni förstår )

Kan ni inte kika vad jag kanske gör för fel? ni som tex har XP kan ju ta hem bidlerna och högerklicka för att se precis vad jag haft för inställningar när jag fotat.

Som sagt är dessa bilder körade i "idiotläget" och nu behöver jag hjälp hur jag ska gör för att dom INTE ska bli som på bilderna =)

Problem är det är molnigt att det blir mörka bilder.. och när det är sol så blir bilderna som ni ser väldgit ljusa (dragracingbanan är inte vit utan svart=))

Tack på förhand!

Jamen...
vad har du för ljusmätmetod vald?

Det är ju inte ovanligt för en ovan fotograf att det blir över eller underexponerat beroende på vart och hur man mäter ljuset. Solen blänker på bilarna och gör bilderna mörka om du mäter koncenterat där (spotmätning eller så) eller tvärtom, bilarna blir överexponerade av solskenet om du mäter ljuset mot den mörka skogen bakom.

Jag ser att du kört med aperture priority och valt bländare 2,8 vid fullt solljus...
slutartiden har slagit i taket (1/4000) och det går inte att göra annat än att använda sig av mindre bländare... prova med f5,6 eller f8 så blir det nog bättre...

och på en av bilderna så har du använt dig av shutter priority och valt slutartid på 1/40 och därmed har bländaren "slagit i taket" med f29 och därmed kunde kameran inte göra något mer...
prova med slutartid 1/500 eller 1/1000 till att börja med...

På de mörka bilderna har du självmant(?) valt exponerings kompensation -2 ..

Senast ändrad:
För utom det som redan sagts så ser det ut som om du har fått reflexer i asfalten på bilder där asfalten ser vit ut. Du har fotat i motljus. I sådan lägen kan ett polarisationsfilter vara till hjälp för att minska reflexerna. Ett rejält motljusskydd på objektivet är inte heller i vägen. (För att i görligaste mån säkerställa att frontlinsen befinner sig i skugga. Man slipper ströljus i optiken. Ströljuset gör att kontrasten i bilden miskar och bilden blir att kännas grådassig).

/Mikael

Juhani skrev:
Jag ser att du kört med aperture priority och valt bländare 2,8 vid fullt solljus...
slutartiden har slagit i taket (1/4000) och det går inte att göra annat än att använda sig av mindre bländare... prova med f5,6 eller f8 så blir det nog bättre...

och på en av bilderna så har du använt dig av shutter priority och valt slutartid på 1/40 och därmed har bländaren "slagit i taket" med f29 och därmed kunde kameran inte göra något mer...
prova med slutartid 1/500 eller 1/1000 till att börja med...

På de mörka bilderna har du självmant(?) valt exponerings kompensation -2 ..

Tackar ska kika lite på det där, när instruktionsboken dyker upp =) har inte hittat den sen jag kom hem.. men den är här nånstans.

Ang det där kompensation är det nog nått jag ställt in av misstag.. alltså därför dom bilderna blivit mörka eller?

sukram skrev:
Tackar ska kika lite på det där, när instruktionsboken dyker upp =) har inte hittat den sen jag kom hem.. men den är här nånstans.

Ang det där kompensation är det nog nått jag ställt in av misstag.. alltså därför dom bilderna blivit mörka eller?

Vad jag kan se så är två av bilderna underexponerade ca två steg och en av dem tre till fyra steg (minst)... orsaken är troligast den felaktiga exponerings kompensationen på -2... bland annat.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar