Parsi
Aktiv medlem
Ett sätt att få rätt exponering, är att använda manuell exponering och mäta ljuset mot ett så kallat 18% gråkort. Sådana bla av Kodak, och kostar några hundralappar vilket nnog gör dem till världens dyraste pappbitar, men de är väldigt användbara. Eponeringsmätare, inklusive den som finns innbyggd i G9 tror nämligen att världen är just sådär grå, och gör sitt bästa för att ställa in exponeringen så att den verkligen blir det. Detta innebär att om man kör automatik och motivet är huvudsakligen vitt kommer bilden att bli för mörk (eftersom mätaren i kameran vill göra den grå) på samma sätt kommer ett huvudsakligen svart motiv att bli för ljust.
Gör därför så här, lägg in gråkortet på motivets plats, se till att det någorlunda fyller sökarbilden och ta en bild på automatik med bländarförval på säg bländare 8. Bilden blir då förhoppningsvis lika grå som gråkortet. Titta efter vad det blev för exponeringstid. Ställ in kameran på manuellt och använd samma bländare och tid som automatiken gav dig. Ersätt gråkortet med de riktiga motiven och fotografera. Gör om proceduren med gråkortet om belysningen ändras, t.ex. om solen går i moln.
Om man fotograferar JPEG behöver man ställa in vitbalans på kameran (vitbalans på kameran påverkar bara jpeg bilderna). Ställ då in den vitbalans som mest liknar den belysning du har genom fönstret. Är det soligt ute använd soligt, är det mulet använd det. Undvik autovitbalans eftersom färgerna i motiven kan påveraka, vilket kanske inte är så bra om man vill kunna jämföra och se hur olika detaljer passar ihop färgmässigt. Ta alla bilder som behövs i samma ljus. Det är lite därför som jag rekommenderar att använda någon form av konstljus som inte varierar med tid på dagen, väder eller årstid. En del avancerade kameror kan vitbalansera mot ytor som man vet är vita eller neutralgrå, kan din G9 göra detta använd denna funktion för vitbalans (använd gråkortet).
Fotograferar man i RAW kvittar det hur man ställt in vitbalansen på kameran. Det påverkar bara JPEG bilder. Efterbehandla bildern i Lightroom. Importera och markera alla bilderna inklusive bilden av gråkortet, gå in i framkallningsmodulen och välj vitbalanseringspippettverktyget bland framkallningsverktygen till höger klicka på gråkortet i bilden med gråkortet. Nu är vitbalansen rätt för alla bilder som togs med under samma ljusförhållanden som rådde när gråkortsbilden togs. På så vis riskerar man inte att färger från produkterna som fotograferas kommer att påverka färgalansen i bilderna.
Bra beskrivning. Jag misstänker dock att det hela går lite ovanför vad Sofie har tänkt sig gräva ner sig i.
Vad gäller exponering och vitbalans, så är det inte längre riktigt så som du beskriver det. De flesta moderna konsumentkameror har som default att tolka exponering och vitbalans, inte som grått, utan med en mycket komplex AI-funktion. Min egen erfarenhet från ett antal Canon kameror är att Canon spikar det här anmärkningsvärt bra. Auto vitbalans brukar alltid vara bättre, än att manuellt välja något av de fasta alternativen. Visst duger de, om man har en tydlig ljussituation, men t.o.m då brukar AWB fixa det bättre. Jag finjusterar visserligen nästan alltid vitbalansen i LR i efterhand, men AWB gör ett bra jobb. Samma med exponeringen. Den gör ett så bra jobb att man nästan måste först ha en provbild för att veta hur man skall kompensera. När jag gissar, utifrån föreställningen att kameran försöker få det grått, gissar jag ofta fel. Alternativet är naturligtvis att ställa in en annan exponeringsmätning, som man bättre kan gissa kompenseringsvärden utifrån, eller mäta och exponera manuellt. men jag tycker vi kan vänta med att krångla till det.