Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Är såå besviken, Gör jag något fel?

Produkter
(logga in för att koppla)
Ett sätt att få rätt exponering, är att använda manuell exponering och mäta ljuset mot ett så kallat 18% gråkort. Sådana bla av Kodak, och kostar några hundralappar vilket nnog gör dem till världens dyraste pappbitar, men de är väldigt användbara. Eponeringsmätare, inklusive den som finns innbyggd i G9 tror nämligen att världen är just sådär grå, och gör sitt bästa för att ställa in exponeringen så att den verkligen blir det. Detta innebär att om man kör automatik och motivet är huvudsakligen vitt kommer bilden att bli för mörk (eftersom mätaren i kameran vill göra den grå) på samma sätt kommer ett huvudsakligen svart motiv att bli för ljust.

Gör därför så här, lägg in gråkortet på motivets plats, se till att det någorlunda fyller sökarbilden och ta en bild på automatik med bländarförval på säg bländare 8. Bilden blir då förhoppningsvis lika grå som gråkortet. Titta efter vad det blev för exponeringstid. Ställ in kameran på manuellt och använd samma bländare och tid som automatiken gav dig. Ersätt gråkortet med de riktiga motiven och fotografera. Gör om proceduren med gråkortet om belysningen ändras, t.ex. om solen går i moln.

Om man fotograferar JPEG behöver man ställa in vitbalans på kameran (vitbalans på kameran påverkar bara jpeg bilderna). Ställ då in den vitbalans som mest liknar den belysning du har genom fönstret. Är det soligt ute använd soligt, är det mulet använd det. Undvik autovitbalans eftersom färgerna i motiven kan påveraka, vilket kanske inte är så bra om man vill kunna jämföra och se hur olika detaljer passar ihop färgmässigt. Ta alla bilder som behövs i samma ljus. Det är lite därför som jag rekommenderar att använda någon form av konstljus som inte varierar med tid på dagen, väder eller årstid. En del avancerade kameror kan vitbalansera mot ytor som man vet är vita eller neutralgrå, kan din G9 göra detta använd denna funktion för vitbalans (använd gråkortet).

Fotograferar man i RAW kvittar det hur man ställt in vitbalansen på kameran. Det påverkar bara JPEG bilder. Efterbehandla bildern i Lightroom. Importera och markera alla bilderna inklusive bilden av gråkortet, gå in i framkallningsmodulen och välj vitbalanseringspippettverktyget bland framkallningsverktygen till höger klicka på gråkortet i bilden med gråkortet. Nu är vitbalansen rätt för alla bilder som togs med under samma ljusförhållanden som rådde när gråkortsbilden togs. På så vis riskerar man inte att färger från produkterna som fotograferas kommer att påverka färgalansen i bilderna.

Bra beskrivning. Jag misstänker dock att det hela går lite ovanför vad Sofie har tänkt sig gräva ner sig i.

Vad gäller exponering och vitbalans, så är det inte längre riktigt så som du beskriver det. De flesta moderna konsumentkameror har som default att tolka exponering och vitbalans, inte som grått, utan med en mycket komplex AI-funktion. Min egen erfarenhet från ett antal Canon kameror är att Canon spikar det här anmärkningsvärt bra. Auto vitbalans brukar alltid vara bättre, än att manuellt välja något av de fasta alternativen. Visst duger de, om man har en tydlig ljussituation, men t.o.m då brukar AWB fixa det bättre. Jag finjusterar visserligen nästan alltid vitbalansen i LR i efterhand, men AWB gör ett bra jobb. Samma med exponeringen. Den gör ett så bra jobb att man nästan måste först ha en provbild för att veta hur man skall kompensera. När jag gissar, utifrån föreställningen att kameran försöker få det grått, gissar jag ofta fel. Alternativet är naturligtvis att ställa in en annan exponeringsmätning, som man bättre kan gissa kompenseringsvärden utifrån, eller mäta och exponera manuellt. men jag tycker vi kan vänta med att krångla till det.
 
Bra beskrivning. Jag misstänker dock att det hela går lite ovanför vad Sofie har tänkt sig gräva ner sig i.

Vad gäller exponering och vitbalans, så är det inte längre riktigt så som du beskriver det. De flesta moderna konsumentkameror har som default att tolka exponering och vitbalans, inte som grått, utan med en mycket komplex AI-funktion. Min egen erfarenhet från ett antal Canon kameror är att Canon spikar det här anmärkningsvärt bra. Auto vitbalans brukar alltid vara bättre, än att manuellt välja något av de fasta alternativen. Visst duger de, om man har en tydlig ljussituation, men t.o.m då brukar AWB fixa det bättre. Jag finjusterar visserligen nästan alltid vitbalansen i LR i efterhand, men AWB gör ett bra jobb. Samma med exponeringen. Den gör ett så bra jobb att man nästan måste först ha en provbild för att veta hur man skall kompensera. När jag gissar, utifrån föreställningen att kameran försöker få det grått, gissar jag ofta fel. Alternativet är naturligtvis att ställa in en annan exponeringsmätning, som man bättre kan gissa kompenseringsvärden utifrån, eller mäta och exponera manuellt. men jag tycker vi kan vänta med att krångla till det.

Det har ingen betydelse om mera avancerad artificeill intelligens används när mätaren gissar rätt exponering eller vitbalans. Ett grått kort kommer fortfarade att bli ett grått kort. Det viktiga är att samma exponering används för alla bilder tagna under samma ljusförhållanden oavsett vilken produkt som ligger framför kameran. Detta gör att bilderna kan jämföras sinsemellan, vilket jag förmodar är viktigt om man ska använda bilderna ska användas för att se vilka produkter som ser bra ut ihop.

Du har säkert rätt i att autovitbalansering är bättre än att välja något av de fasta lägena. Men de fasta lägena ger samma vitbalans för alla bilder oavsett motiv. Dvs återigen blir bilderna jämförbara sinsemellan. Jag såg för övrigt att G9 har stöd för att skapa egen vitbalansering mot ett gråkort, och då är det att föredra framför automatik. Då får du både fördelen av att kameran är bra på att uppskatta vitbalansen och att den blir densamma genom hela bildserien.
 
Det har ingen betydelse om mera avancerad artificeill intelligens används när mätaren gissar rätt exponering eller vitbalans. Ett grått kort kommer fortfarade att bli ett grått kort. Det viktiga är att samma exponering används för alla bilder tagna under samma ljusförhållanden oavsett vilken produkt som ligger framför kameran. Detta gör att bilderna kan jämföras sinsemellan, vilket jag förmodar är viktigt om man ska använda bilderna ska användas för att se vilka produkter som ser bra ut ihop.

Du har säkert rätt i att autovitbalansering är bättre än att välja något av de fasta lägena. Men de fasta lägena ger samma vitbalans för alla bilder oavsett motiv. Dvs återigen blir bilderna jämförbara sinsemellan. Jag såg för övrigt att G9 har stöd för att skapa egen vitbalansering mot ett gråkort, och då är det att föredra framför automatik. Då får du både fördelen av att kameran är bra på att uppskatta vitbalansen och att den blir densamma genom hela bildserien.

Jadå. Jag håller med.
 
...
Förutsättningar:

Dagsljus (ibland mulet) som flödar in genom stort fönster.
Föremålet ofta skor och handväskor men kan också vara detaljer som smycken samt hela klädesplagg, som nästan alltid avbildas liggande på en bänk nära fönstret (ljuset)
Kameran monterad på ett rejält stativ.
Vill inte använda blixt.


Hur ställer jag in kameran för att få:
1. Bra skärpa över hela bilden
I kombination med
2. Ett bra ljus. Dvs inte för ljust när solen lyser mycket och inte för mörkt när den är på väg ner eller det är mulet.

Det behöver inte vara dom absolut bästa bilderna. Vill bara att det ska bli lika bra eller bättre än med Ixusen och gå någorlunda smidigt att fota. ...

1. Ta på ganska långt håll (ungefär en halv meter för små saker, längre för större saker) och zooma in för rätt utsnitt. Ställ bländaren på 8 och skärpepunkten ungefär mitt i motivet eller något lite närmre.

2. Mät ljuset och ställ in exponeringen manuellt, helst med en genomsnittligt "grå" referens, som gråkortet som har nämnts tidigare. Exponera alla bilderna lika, dvs efter gråreferensen, oavsett om föremålet är ljust eller mörkt.

För inte kan det väl vara så knasigt att en enklare (också några år gammal) Ixus tar bättre bilder än en G9 under förutsättningarna jag beskrev?

Nej, så knasigt är det inte, men kameran behöver lite hjälp för att ge sitt bästa.

En kamera tar inte bilder, en fotograf tar dem - med en kamera.
IXUS eller G9 har ingen större betydelse. G9 har lite bättre förutsättningar för skärpa och god teckning, men i grunden är de här två kamerorna väldigt lika. G9 är också lättare att ställa in för att få lika färg och exponering av flera bilder i följd.

Det man måste göra för att få ett genomgående bra resultat är att lära sig hur det fungerar, och det är ungefär tre saker som är viktiga att hantera: färg (vitbalans), exponering (tid och bländare) och skärpa.

ISO är en inställning på kameran som alltid ska stå på lägsta vid sån här fotografering, om det nu är 80 på just den kameran. Den ska absolut inte stå på auto. När man tar flera bilder i samma ljus är det enklast att ta manuellt (M), för att få samma exponering på alla bilder, i synnerhet när man vill använda dem för att jämföra saker man fotograferar.

Vitbalansen, färgåtergivningen, är ett kapitel för sig, och G9 kan ställas in för egen vitbalans, men det är inte lätt att veta vad som är rätt. Man behöver en bra referens för vitt, och Kodaks gråkort duger inte till det. Det finns ett vitbalanskort som heter WhiBal, och som är en mycket bra referens. Helst spar man sina bilder som RAW för att kunna ställa balansen rätt i datorn, men kortet går också att använda för att balansera rätt för jpeg direkt ur kameran. Om man inte har ett vitbalanskort är det bäst att använda en av de fasta inställningarna, exempelvis mulet när man har mulet utanför fönstret, men det är möjligt att färgen blir närmre rätt om man ställer på solsken även om det är mulet. Man får prova sig fram till vad som fungerar bäst.

Man kan prova fram exponeringen med hjälp av histogram och högdagervarning, och om man har CHDK laddat i kameran (både IXUS och G9) kan man få exponeringsvarningarna och histogrammet i realtid på kamerans bildskärm, innan bilden är tagen.
 
1.

Vitbalansen, färgåtergivningen, är ett kapitel för sig, och G9 kan ställas in för egen vitbalans, men det är inte lätt att veta vad som är rätt. Man behöver en bra referens för vitt, och Kodaks gråkort duger inte till det. Det finns ett vitbalanskort som heter WhiBal, och som är en mycket bra referens.

Jag vill inte svära på att Kodaks kort inte har något försummbart färgstick åt något håll men Kodaks kort kommer att vara mer än fullt tillräckligt neutralt för att vitbalans mot, för det här behovet. Vad jag förstår så ska bilderna inte användas för tryck, utan mest för att jämföra vilka produkter som passar ihop. Det räcker med andra ord att vitbalans är någorlunda rätt, och att alla bilder tas med samma vitbalansinställning så att man kan jämföra.
 
Jag vill inte svära på att Kodaks kort inte har något försummbart färgstick åt något håll men Kodaks kort kommer att vara mer än fullt tillräckligt neutralt för att vitbalans mot, för det här behovet. Vad jag förstår så ska bilderna inte användas för tryck, utan mest för att jämföra vilka produkter som passar ihop. Det räcker med andra ord att vitbalans är någorlunda rätt, och att alla bilder tas med samma vitbalansinställning så att man kan jämföra.

De gamla gråkorten som bl.a. såldes av Kodak var gjorda för att mäta exponering, och inte för att vara färgneutrala (eftersom det var ointressant när man fotograferar med film). Det finns en hel del inlägg om just detta av folk som är utomordentligt kunniga på området här på FS (som Jocke B).

Spännande för övrigt med en helt ny medlem som börjar med ett så pass initierat inlägg :)
 
De gamla gråkorten som bl.a. såldes av Kodak var gjorda för att mäta exponering, och inte för att vara färgneutrala (eftersom det var ointressant när man fotograferar med film). Det finns en hel del inlägg om just detta av folk som är utomordentligt kunniga på området här på FS (som Jocke B).

Spännande för övrigt med en helt ny medlem som börjar med ett så pass initierat inlägg :)

Visst, men för det här bruket räcker de nog. Det viktiga här är att bilderna blir jämförbara. Jag misstänker starkt att TS inte kommer att göra sin jämförelse på några väl kalibrerade skärmar, och då har smärre avikelser ingen betydelse.
 
Jag tycker det kompliceras alldeles för mycket nu.

Till trådägaren:
Exempelbilder säger mer än tusen ord.


  • För att mer på "djupet" i bilden ska bli skarpt ändrar man bländartalet, det gör man i "A" läge på kameran. Läs manual, "Bländarprioritet"
  • Om bilderna blir för ljusa eller för mörka i "A" läget ändrar man det med +/- exponeringskompensering - in i manualen igen och läs!
  • Om man tar många bilder i en batch kan det ofta vara lättare att fota i "M" läget, helt manuellt. Ställ bländaren så att skärpedjupet är ok, ställ slutartid så att ljushet i bilden är ok. Sedan är det bara att byta produkt, fota, byta produkt, fota, byta produkt, fota...
  • Vitbalansen funkar antagligen bäst i läge "manuell" och "mulet" alt "sol".
 
Ja, det börjar verkligen bli mycket nu. Och varje välmenande bidragare rör till det ännu mer.

T.ex så är inte bländarprioritet "A" på Canon. "A" är nåt helt annat. Bländarprioritet brukar vara "AV" på Canon, och tidsprioritet "AE". (Och råden var väl inte direkt nya heller.)
 
Ja, det börjar verkligen bli mycket nu. Och varje välmenande bidragare rör till det ännu mer.

T.ex så är inte bländarprioritet "A" på Canon. "A" är nåt helt annat. Bländarprioritet brukar vara "AV" på Canon, och tidsprioritet "AE". (Och råden var väl inte direkt nya heller.)

Det finns bara ett fotoläge på en G9 som innehåller ett "A", och det är mycket riktigt "Av" - med litet v .
Slutarprioritet är läge "Tv". Manuellt är läge "M".

Ska du rätta någon så se åtminstone till att göra det rätt. Det är lite klantigt att "rätta någon" genom att ha ännu mer fel.

I vilket fall som helst är detta egentligen så långt man behöver gå. Se till att få koll på hur lägena "Av" och "M" fungerar, så ska nog uppställningen som beskrivits fungera alldeles utmärkt.

(för övrigt måste jag fråga... När lämnade affären ut en G9??? Den togs ur produktion sent 2007 - tidigt 2008... Hoppas du fick den billigt!)
 
Ja, det börjar verkligen bli mycket nu. Och varje välmenande bidragare rör till det ännu mer.

T.ex så är inte bländarprioritet "A" på Canon. "A" är nåt helt annat. Bländarprioritet brukar vara "AV" på Canon, och tidsprioritet "AE". (Och råden var väl inte direkt nya heller.)

Tycker ofta det blir så, att nån med nån enkel kompakt har nåt egentligen ganska enkelt problem o som egentligen nöjjer sig med väldigt enkla bilder, o så kommer det folk o typ "aa men köp en Nikon D4 som primär kamera o två D800or som sekundära, golden tripplet, trettioelva deluxe-blixtar, dyraste skärmen du kan hitta, kalibrera den sju gånger om dagen, bygg om ditt hus till en studio, sälj din moster o stå på ett ben o låt som en gnu". Det är speciellt komiskt när folk kommer med sina förslag även fast dom egentligen inte vet vad problemet egentligen är.
 
Tycker ofta det blir så, att nån med nån enkel kompakt har nåt egentligen ganska enkelt problem o som egentligen nöjjer sig med väldigt enkla bilder, o så kommer det folk o typ "aa men köp en Nikon D4 som primär kamera o två D800or som sekundära, golden tripplet, trettioelva deluxe-blixtar, dyraste skärmen du kan hitta, kalibrera den sju gånger om dagen, bygg om ditt hus till en studio, sälj din moster o stå på ett ben o låt som en gnu". Det är speciellt komiskt när folk kommer med sina förslag även fast dom egentligen inte vet vad problemet egentligen är.

*trycker på gillaknappensomintefinns*
 
Sedan kan man ju undra varför trådskaparen överhuvudtaget skapar en tråd när hon inte visar den något som helst intresse. Några exempelbilder är ju helt avgörande för att vi skall kunna ge rätt hjälp. det kan ju vara fel på kameran. Jag har själv en G9 och jag tycker bilderna blir helt OK. Dock bör man försöka hålla sig under ISO 200.
 
Ja, det börjar verkligen bli mycket nu. Och varje välmenande bidragare rör till det ännu mer.

T.ex så är inte bländarprioritet "A" på Canon. "A" är nåt helt annat. Bländarprioritet brukar vara "AV" på Canon, och tidsprioritet "AE". (Och råden var väl inte direkt nya heller.)

Slutarprioritet (bländarautomatik) blir Tv (Time Value - vald slutartid så att säga) hos Canon och S hos andra tillverkare.
 
Det finns bara ett fotoläge på en G9 som innehåller ett "A", och det är mycket riktigt "Av" - med litet v .
Slutarprioritet är läge "Tv". Manuellt är läge "M".

Ska du rätta någon så se åtminstone till att göra det rätt. Det är lite klantigt att "rätta någon" genom att ha ännu mer fel.
[/I]

Se där! Precis vad jag pratar om. ;)

Jag har inte manualen till G9, så jag gick ursprungligen på specificationen för kameramodellen, och - ännu värre - jag gav mitt förslag (samma) med att citera specen, på engelska, "aperture priority AE" (Där AE naturligtvis står för auto exposure). Varför det blev fel nu och AE igen, vet jag inte. Det måste ha spökat lite i hjärnan. Canon hade en gång i tiden en modell (analog) som hette AE och hade tidsprioritet.
 
Men det kan inte vara så enkelt som att du råkat ställa in fel mätmetod, t.ex. spot i stället för pattern eller så?
 
Är så fruktansvärt förtvivlad hur jag än gör får jag inte till något resultat med min kamera.

Jag tar många detaljbilder inomhus för mina uppdragsgivares räkning och har använt en enkel Canon Ixus som jag satt på stativ, valt självutlösare utan blixt och "moln/dagsljus". Så länge det är dagsljus som lyser in får jag alltid bilder som är okej utifrån mina behov.

Blev trots det övertygad av fotohandlaren att jag skulle få betydligt skarpare bilder om jag gick upp ett steg. Framförallt skulle jag kunna ta bilder i lite sämre (mulet) ljus med en "bättre" kamera.

Lät mig övertalas till ett köp av en Canon G9, i flera omgångar har jag försökt få till bilderna, men det har alltid slutat med att jag tagit fram Ixusen.

Nu under påsken tänkte jag att jag verkligen skulle ge cameran en chans, har läst dom flesta relevanta inläggen här inne och hela instruktionsboken, men jag får ändå inte till det när det gäller fotografering inomhus utan blixt.

Jag sätter nu mitt hopp till att det finns någon vänlig människa här inne som kan hjälpa mig.

Förutsättningar:

Dagsljus (ibland mulet) som flödar in genom stort fönster.
Föremålet ofta skor och handväskor men kan också vara detaljer som smycken samt hela klädesplagg, som nästan alltid avbildas liggande på en bänk nära fönstret (ljuset)
Kameran monterad på ett rejält stativ.
Vill inte använda blixt.


Hur ställer jag in kameran för att få:
1. Bra skärpa över hela bilden
I kombination med
2. Ett bra ljus. Dvs inte för ljust när solen lyser mycket och inte för mörkt när den är på väg ner eller det är mulet.

Det behöver inte vara dom absolut bästa bilderna. Vill bara att det ska bli lika bra eller bättre än med Ixusen och gå någorlunda smidigt att fota.

Kan tillägga att jag gjort mig bekväm med kameran utomhus och där upplever att den överträffar ixusen med hästlängder.

Skulle verkligen uppskatta all hjälp jag kan få och vill redan nu tacka mig om någon har lust att hjälpa mig.

För inte kan det väl vara så knasigt att en enklare (också några år gammal) Ixus tar bättre bilder än en G9 under förutsättningarna jag beskrev?

//Sofie

Efter att ha skummat igenom kan man konstatera några saker.
Du behöver läsa på i en bra, gärna gammal för det handlar ju om fotografering, fotolärobok.
Se till att du inte får solsken på det du fotograferar, det ger svårigheter.
Välj alltså ett fönster åt norr, det gör konstnärer. Och vänd ryggen mot fönstret, då får man ett bra fotoljus. På dagen såklart, helst med vit himmel.
En fråga: Kan du få bra bilder utomhus? Gör då precis likadant inne. Sätt vitbalansen på Auto, det fungerar alltid (jag har då aldrig använt annat). Sätt ISO-val på manuell och börja på 200. Med det kommer man långt.
Om kameran har möjlighet att använda ett mindre fokusfält, välj det.
Det är inte så säkert att du kan få skärpa över hela bilden. Det eviga tjatet om det som inte finns, skärpedjup. Men, du måste kunna reglera bländaröppningen. Du ska använda det läget på kameran där du väljer bländare och kameran exponeringstid (jag skäms över att föreslå exponeringsautomatik). Du ska inte använda största bländaren, den med lägsta siffervärdet.
Det ska inte vara så omöjligt om du får användbara bilder annars. Krångla inte till det.//K
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar