Annons

Actionfoto på vintern, får inte till det...

Produkter
(logga in för att koppla)
Prova att fota när solen är på väg upp eller ned. Som alltid, så är ljuset viktigt i ett foto. Försök att få skotrarna ljussatta av solen eller blixt, framför allt inte i skuggan om resten av bilden är bättre ljussatt.
Lycka till!
 
Ny helg och nya utmaningar i skogen... Fotade tre mycket duktiga skoteråkare och dag 1 gick riktigt bra... Men fick problem sista dagen, ganska trångt i skogen så jag fick stå nära och skotern kommer hoppandes i ca 100km/h 2 meter ifrån mig.. alla bilder blev suddiga.. troligtvis för lång slutartid? Ska försöka få upp några bilder strax... Men känns som om jag behöver ett annat objektiv..
 
Nu tittade jag bara på sista bilden i detalj och enligt EXIF så använde du

19 mm
f13
1/160
ISO 200

… och precis som du själv var inne på är tiden inte tillräckligt kort, föraren har väldigt mycket rörelseoskärpa. Jag tror du hade haft nytta av att höja ISO som kompensation, men är osäker på hur din kamera 70D hanterar det. Med vidvinkel kan du även använda större bländare.

Jag skulle nog provat följande ;)

19 mm
f 4
1/ 1500
ISO 200

eller

19 mm
f 8
1/ 1500
ISO 800

Sedan ger ju tele mer separation än vidvinkel så jag hade nog även provat att ligga i skoterspåret en bit upp (eller ned) i backen med max bländare ;)
 
Jag kom faktiskt på själv efter några hopp att jag troligtvis hade för lång slutartid.. :)

Ändrade då till ISO 400 f5.6 1/2500 men det hoppet misslyckades och sen blev det inget mer den dagen...

Vad rekommenderar ni för objektiv till foton som dessa? Jag har inte så hög budget på objektiv tyvärr.
 
Du kan ju även testa att panorera, dvs följa ett rörligt motiv med kameran medan du tar bilden. Då kan du, om du gör rätt, använda lite längre slutartider än normalt men få motivet skarpt samtidigt som bakgrunden blir suddigt utdragen, vilket ger fartkänsla.
 
Ett ljusstarkt och bra zoom-objektiv, som inte är alltför dyrt, är Tamron 17-50/2,8. Speciellt varianten utan bildstabilisator kan du hitta riktigt billigt ibland. Och bildstabilisator har du ändå ingen större användning av vid din typ av foto :)

Happy shooting i Gördalen! B-)
 
På bilderna från molnigt väder får du väldigt blå färgton. Detta går att fixa i efterhand om du fotar i RAW. Jag gjorde bara en snabbfix med kurvor i Photoshop. Dels färgbalans och dels lättade jag upp de mörka partierna (åkarna) lite. Med reservation för att jag knappt ser min skärm just nu pga solljus :D

Blev lite bättre i alla fall.
 

Bilagor

  • IMG_0730e.jpg
    IMG_0730e.jpg
    209.3 KB · Visningar: 111
Bilderna som jag blev nöjd med :

http://www.gordalen.nu/foto/20140308/

Hade även på dessa farlig lång slutartid i vissa fall så dom är ej helt 100% på skärpan... Kan va så att den fokuserar fel också det vet jag ej.. har provat med AI focus och den vanliga men märker ingen större skillnad.. Bild stabilisatorn hade jag råkat stänga av.
 
Bilderna som jag blev nöjd med :

http://www.gordalen.nu/foto/20140308/

Hade även på dessa farlig lång slutartid i vissa fall så dom är ej helt 100% på skärpan... Kan va så att den fokuserar fel också det vet jag ej.. har provat med AI focus och den vanliga men märker ingen större skillnad.. Bild stabilisatorn hade jag råkat stänga av.

Fina kompositioner!

Synd att skärpan inte sitter riktig 100.

Jag tycker du skall använda AI Servo (inte AI Focus) på den här typen av bilder.

PS. Jag kunde inte se vilka inställningar du använt.
 
Stiligt.. Kurvor brukar jag pilla på men vad gör du med färgbalansen?

I kurvor finns tre pipetter - vit, grå, svart. Om du väljer den gråa och klickar på något som ska vara neutralt färgmässigt så justeras färgbalansen. Ofta finns inget i bilden som ska vara helt grått men om man lägger det som ett justeringslager kan man dels välja opacitet (dvs hur kraftig effekten ska vara) och dels kan man sudda och lägga till lagret i olika delar av bilden.

På din bild klickade jag i en av skuggorna. Detta gav en för kraftig effekt (bilden blev gul) eftersom det ska vara lite blåton i skuggan. Då drog jag ner opaciteten tills det såg bra ut.

Jag använde också den vita pipetten för att sätta vitpunkt där snön var som ljusast- Där ska det ju vara vitt, inte ljusgrått/ljusblått.
 
Tackar... ska testa det... Det jag har testat på några vinterbilder den senaste tiden är att köra en lagermask på bara snön och dra ner mättnaden rätt mycket så det nästan blir svart/vit så slipper jag den blåa tonen på snön..
 
Nu har jag fotat ett tag med nya kameran och jag lär mig massor varje gång.. Här är lite fler actionbilder (de flesta taget med 70d):
https://www.facebook.com/media/set/...073741830.100001621713551&type=1&l=602c3a38e3

Provade lite nattfoton i helgen men tyvärr blev det dimma och snöfall precis när vi kom ut i skogen..

Jag har en Dörr DAF 42P blixt men vet ärligt inte hur jag ska använda den.. Stämmer det att det bara går å köra max 250 i slutartid? Vill ju ha snabbare när man tar actionfoton..
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.