Annons

Hjälp jag ska köpa en digital systemkamera till min sambo

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har inte lusläst alla råd här men mitt förslag är att du ger honom ett fint kort på födelsedagen och sen tar du honom i handen snarast möjligt efter födelsedagen och så åker ni förslagsvis till Scandinavian Photo i Mölndal och låter honom med hjälp av deras personal välja en passande kamera... Då får han ju även en utflykt i paketet! ;-)

/Per
 
Johanna G.

Lyssna på råden att du ger han pengar och sedan åker till mediamarkt där alla märken finns.. Inte enbart några få . Utan alla... Där kan han kolla klämma o känna ohejdat..

Ibland har dessutom Mediamarkt bra och ibland bäst priser dessutom.. Men dom kan ha lite olika priser på olika orter...Samt olika driver..

Men dom är välsorterade dom alla vad jag vet..Där är dom utan konkurrens i Sverige..

Det kanske slutar med att gubben din blir djupt förälskad i en fin mindre Olympus som är smidig och liten att ha med sig överallt . Så även på jobbet..Och som trotts sin ringa storlek är en kamera med förvånande bra grepp...

Så det går bara inte att man köper en kamera utan först kolla själv och känna vad som passar händerna.. Sedan skall detta vägas in också med att man skall vilja släpa med kameran.. Där kan en kompromiss ibland ske med storleken mot känslan .. osv osv osv...

Så kan man sist hamna helt på annat märke man ens tänkt sig .. Alla är nämligen bra samt tar fina bilder så snart man vant sig med sin kamera samt bildprogram...

Handla på rätt sätt nu och förtvina inte under märkeshysterin.. personligen la jag ner massa tid på kolla klämma känna. Flera ggr. inte bara en gång.. Fick då man bor på mindre ort besöka olika ställen för verkligen kolla in vad som var min kamera..Samt under resor till Sthlm besöka mediamarkt
Vilket jag gör hela tiden för att trotts jag har "min kamera" så vill jag hålla lite koll på vad som händer. Samt vad folk talar om ifråga om andra märken än mitt eget..

Så tveka inte. Gubben din kommer förstå ditt val att ge honom själv chansen att själv söka sig fram.. Och han kommer garanterat även få glädje av att själv utprova sin kamera.. Både vid ut-provandet och sökandet o klämmandet.. Men också vid själva köpet..

Födelsedagen blir bland hans längsta han haft.. Han glömmer den aldrig...
 
Senast ändrad:
Du skulle kunna fråga på Mediamarkt eller liknande om de har kvar tomma kartonger till kameror liggandes.

Så kan han få en STOR låda med ett antal olika tomlådor ioch ett antal broschyrer i botten.
& en liten lapp med ett datum och så tar ni en dagsutflykt.
 
Jag får verkligen många bra råd av er.
Jag har nu kollat priser på en 40D med 17-85 objektiv vilket jag tror blir bra. på media markt kostar den 10900:- och hos en kund till mig som har en fotobutik 12 900:- så valet är ju inte svårt vart man ska handla.
Men jag funderar ändå fortfarande på om jag istället ska ge pengar så han får nöjet att välja själv eller så får han väl gå å byta om han inte vill ha den.

Saken är den att jag tror han vill ha den dagen efter sin födelsedag då vi ska ha en stor fest.
 
Jag får verkligen många bra råd av er.
Jag har nu kollat priser på en 40D med 17-85 objektiv vilket jag tror blir bra. på media markt kostar den 10900:- och hos en kund till mig som har en fotobutik 12 900:- så valet är ju inte svårt vart man ska handla.
Men jag funderar ändå fortfarande på om jag istället ska ge pengar så han får nöjet att välja själv eller så får han väl gå å byta om han inte vill ha den.

Saken är den att jag tror han vill ha den dagen efter sin födelsedag då vi ska ha en stor fest.

Ska den användas så snart inpå överlämnandet så bör Du skaffa ett minneskort och lägga i paketet annars blir det inget bra med kalasfotandet!!
 
Jag kan bara instämma i att det blir svårt att hitta nåt bättre för pengarna än just nu sensationellt billiga 40D. 450D och inte minst 1000D är leksaker i jämförelse, rent mekaniskt, 40D är otroligt gedigen och regonomiskt skön.

För övrigt räknade jag iskallt med att se lika många förslag i den här tråden som inlägg... Ofta(st) blir frågvis om möjligt ännu mer förvirrad :)
 
Jag kan bara instämma i att det blir svårt att hitta nåt bättre för pengarna än just nu sensationellt billiga 40D. 450D och inte minst 1000D är leksaker i jämförelse, rent mekaniskt, 40D är otroligt gedigen och regonomiskt skön.

För övrigt räknade jag iskallt med att se lika många förslag i den här tråden som inlägg... Ofta(st) blir frågvis om möjligt ännu mer förvirrad :)

Haha ja lite lätt förvirrad blir man ju såklart av alla tips och råd.

Men jag tror jag har kommit på hur jag ska gå tillväga. Jag har tagit ledigt en dag och rövar med honom till stället så han själv får känna och klämma och sedan på kvällen inför alla andra så får han spela jätteövveraskad:) Roligt va!!! NOT men då får han iaf. välja och få presenten på kvällen. Det borde ju bli bra även om han inte får en jätteövveraskning på hans födelsedag.
utbildningen får han inte veta något om innan iaf.
 
Haha ja lite lätt förvirrad blir man ju såklart av alla tips och råd.

Men jag tror jag har kommit på hur jag ska gå tillväga. Jag har tagit ledigt en dag och rövar med honom till stället så han själv får känna och klämma och sedan på kvällen inför alla andra så får han spela jätteövveraskad:) Roligt va!!! NOT men då får han iaf. välja och få presenten på kvällen. Det borde ju bli bra även om han inte får en jätteövveraskning på hans födelsedag.
utbildningen får han inte veta något om innan iaf.

Låter som en lysande kompromiss på alla olika varianter vi gett, Du kan ju göra en kupp mot honom på kvällen när han får presenten och ha en "hemlig" present i rätt storlek som innehåller en tråkig slips då lär han tappa hakan ganska bra inför alla inbjudna, lite elakt javisst men sånt får man ta när man fyller år och så har Du den äkta presenten i beredskap ;-)
 
Låter som en lysande kompromiss på alla olika varianter vi gett, Du kan ju göra en kupp mot honom på kvällen när han får presenten och ha en "hemlig" present i rätt storlek som innehåller en tråkig slips då lär han tappa hakan ganska bra inför alla inbjudna, lite elakt javisst men sånt får man ta när man fyller år och så har Du den äkta presenten i beredskap ;-)

Haha ja den var bra:)
Men jag tror jag ångrat mig igen och kommer på måndag att åka å köpa den, har funderat lite som vanligt och är rätt säker på att han blir supernöjd med denna kameran.
Men en slips kan man ju ändå slå in bara för att retas, jag gillar att retas:)
 
Nu ska jag göra det värre för dig ang beslut :)

1. Ge bort pengar/presntkort suger i ordets rätta bemärkelse! Inget är väl tråkigare än att få någonting som är så intetsägande och obrukbart för stunden.

2. Skit i vad han vill ha, Du skall ge med kärlek och omtanke naturligtvis, men det är du som ger din sambo en present, inte han som kräver en viss produkt. givetvis vill man att han skall vara nöjd, men det kan jag garantera att han blir.

har han nu specifika krav vilket jag inte tror så kunde han gott ha köpt kameran själv innan. Nej, jag tror att han blir helt woper duper super glad för din present, vad det nu än blir.

3. Nej, ta inte med honom till affären! Det är som att fria till sin flickvän iförd full bröllopsmundering i en kyrka med gästerna redan bänkade och med prsät och hela baletten samlad. roligt... njet. Halva nöjet är att överraska!

Återigen, det är du som skall köpa en present till honom, inget annat.

4. Vad skall du då köpa? Canon tycker jag, och här har du ett bra paket:

http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=7459141

Om din budget var max 8000:- så har du nästan råd med en Canon 430 extern blixt också!

Visst vissa påstår att Nikons blixt system är bättre än Canon, men då snackar vi en nivå på fotograferandet som ligger en bit ovanför nybörjarnas och inte är skillnaden så stor att det skulle påverka i en större utsträckning... Då är nog objektivutbudet/priset viktigare och där är ialla fall Canon inte sämre.

Lycka till och hoppas din gubbe blir glad, var finner man så generösa och snälla flickvänner?!
 
Köp kameran på Elgiganten. De har bra klausuler för öppet köp. Man får ta hem varan i 30 dagar och prova. Vill man inte ha den eller byta den så ställer de inga större krav mer än att varan ska vara i nyskick och komplett i originalförpackningen.
 
Nu ska jag göra det värre för dig ang beslut :)

1. Ge bort pengar/presntkort suger i ordets rätta bemärkelse! Inget är väl tråkigare än att få någonting som är så intetsägande och obrukbart för stunden.

2. Skit i vad han vill ha, Du skall ge med kärlek och omtanke naturligtvis, men det är du som ger din sambo en present, inte han som kräver en viss produkt. givetvis vill man att han skall vara nöjd, men det kan jag garantera att han blir.

har han nu specifika krav vilket jag inte tror så kunde han gott ha köpt kameran själv innan. Nej, jag tror att han blir helt woper duper super glad för din present, vad det nu än blir.

3. Nej, ta inte med honom till affären! Det är som att fria till sin flickvän iförd full bröllopsmundering i en kyrka med gästerna redan bänkade och med prsät och hela baletten samlad. roligt... njet. Halva nöjet är att överraska!

Återigen, det är du som skall köpa en present till honom, inget annat.

4. Vad skall du då köpa? Canon tycker jag, och här har du ett bra paket:

http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=7459141

Om din budget var max 8000:- så har du nästan råd med en Canon 430 extern blixt också!

Visst vissa påstår att Nikons blixt system är bättre än Canon, men då snackar vi en nivå på fotograferandet som ligger en bit ovanför nybörjarnas och inte är skillnaden så stor att det skulle påverka i en större utsträckning... Då är nog objektivutbudet/priset viktigare och där är ialla fall Canon inte sämre.

Lycka till och hoppas din gubbe blir glad, var finner man så generösa och snälla flickvänner?!


Haha bra skrivet, och det är helt denna linje jag går på.

Nja min budget har flyttat sig till 13.000:- nu och 450 skippar jag. det blir en 40D istället och då blir budgeten givetvis större också.

Ja han hade nog tur när han hittade mig på Mc Donalds efter en kväll på krogen:)
Leta på Mc donalds vet ja:)
 
Köp kameran på Elgiganten. De har bra klausuler för öppet köp. Man får ta hem varan i 30 dagar och prova. Vill man inte ha den eller byta den så ställer de inga större krav mer än att varan ska vara i nyskick och komplett i originalförpackningen.


Det är ju bra service men de är för dyra för att jag ska handla där
 
Haha bra skrivet, och det är helt denna linje jag går på.

Nja min budget har flyttat sig till 13.000:- nu och 450 skippar jag. det blir en 40D istället och då blir budgeten givetvis större också.

Ja han hade nog tur när han hittade mig på Mc Donalds efter en kväll på krogen:)
Leta på Mc donalds vet ja:)

40D är ett ypperligt val som inte kommer göra honom besviken, trodde inte din budget var så stor så jag vågade inte rekomendera den, men du har gjort ett mycket bra val!
 
40D är ett ypperligt val som inte kommer göra honom besviken, trodde inte din budget var så stor så jag vågade inte rekomendera den, men du har gjort ett mycket bra val!

Ja jag tror också det, nu är det baraväska kvar att välja med det finns det säkert någon bra på plats, funderar på en ryggsäck han gillar att ha händerna fria
 
Ryggsäck är helt ok, vissa tycker det är lite opraktiskt, vissa tycker det är perfekt. Andra föredrar "laptop-väske-modellen" alltså axelväska, andra vill ha en stor grej som hänger runt halsen, typ "japansk turist", kom bara ihåg att midjeväska är aldrig okey.

För övrigt tycker jag att väska är en typisk sådan sak han själv bör köpa, inget vitalt för att han skall komma igång med plåtandet och han får det han vill ha, han har säkert någon väska han kan använda.

Efter allt du har köpt så kan man nog inte begära så mycket mer, så låt han nu ta resten av kostnaden, han kan också bli suspekt över din givmildhet, du kanske överkompenserar för något... ;)

Crumpler gör fina väskor, mitt ex kallade dom för "glada gubbenväskan" man förstår när man ser deras logga
 
Ryggsäck är helt ok, vissa tycker det är lite opraktiskt, vissa tycker det är perfekt. Andra föredrar "laptop-väske-modellen" alltså axelväska, andra vill ha en stor grej som hänger runt halsen, typ "japansk turist", kom bara ihåg att midjeväska är aldrig okey.

För övrigt tycker jag att väska är en typisk sådan sak han själv bör köpa, inget vitalt för att han skall komma igång med plåtandet och han får det han vill ha, han har säkert någon väska han kan använda.

Efter allt du har köpt så kan man nog inte begära så mycket mer, så låt han nu ta resten av kostnaden, han kan också bli suspekt över din givmildhet, du kanske överkompenserar för något... ;)

Crumpler gör fina väskor, mitt ex kallade dom för "glada gubbenväskan" man förstår när man ser deras logga

Näe midjeväska köper jag aldrig fy så fult, tja vi får väl se. Överkompenserar ...hehe ja det skulle vara att han oftast städar och alltid lagar mat åt oss här hemma då:)
Nä jag tycker bara att han ska ha något bra som han har användning för och jag gillar att köpa hela kitet så man inte behöver gå och köpa något tråkigt som en väska utan roliga kameragrejer istället.
Sån är jag....

Kollar Crumpler
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.