Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp jag ska köpa en digital systemkamera till min sambo

Produkter
(logga in för att koppla)
Några frågor att fundera kring:

Hur fotointresserad är jubilaren?

Kommer jubilaren att fortätta att fotografera efter sin födelsedag?


Presenter är ofta en symbolhandling och kan vara startskotett till en framtida hobby. Några råd som jag brukar ge till dem som inte vet om de kommer utveckla intresset är att:

- fotografen bestämmer hur bilden ska bli, kameran är verktyget
- kunskap om foto är grunden till lyckade bilder
- alla kameror ger jämförbara bilder
- objektiven gör skillnad på vilka bilder som kan göras


Med en budget om 8000:- till present skulle jag göra så här:

-Ett startpaket med kamera och ett objektiv, t ex en Canon EOS 1000F + objektiv 18-55 (ligger i paketet oftast), eller motsvarande från annan tillverkare. Prislapp ca 4000:-
- En bok, som t ex Foto min hobby, av Per Lundkqvist eller motsvarande som beskriver hur fotografering fungerar.
- Ett presentkort som du skriver till honom där han får välja fotoreleterade prylar, tjänster eller upplevelser för 4000:-, t ex tillbehör, fotokurs, böcker, fotoredigeringsprogramvara, e t c.

Tycker han att foto är en intressant hobby kommer glädjen av presentkortet att överstiga glädjen av kamerahus av den dyrare modellerna som Canon EOS 50D. Kamerahusen sjunker fortare i pris en tillbehören och är därför lättare att ersätta vartefter hobbyn utvecklar sig.
 
Oj vad mycket bra svar jag får av er.

Vart hittade du dessa paketen??

40D + kitobjektivet hittade jag separata på http://www.kungsholmsfoto.se/index_kungs.htm för 6990:- + 990:-

1000D + kitobjektivet på http://www.japanphoto.se/product/di...tal-systemkamera-eos-1000d-18-55-is-objektiv/ för 4455:-

1000D + kitobjektivet + 85/1.8 också på japanphoto för 4455:- + 3565:-

PS! Hoppas din sambo inte är inne på fotosidan, för då blir ju presenten avslöjad....
 
Om hans kompis har kamera så kan du ju snacka lite med honom om vad han har så de kan byta objektiv osv. vad jag menar är att det kan ju vara bra att få lite tips av kompisen om vad som är bra objektiv osv som han inte själv har. kanske kan han sälja något av sina lite billigare så det blir lite pengar över till en lite bättre glugg som då kompisen också kommer ha glädje av ev.

jag tycker det var en bra idé här om att köpa kamera och en glugg sen ge presentkort på kringutrustning. han kommer ju bla behöva minneskort o väska med.

superpresent av dig! :)
Glugg?? nu kände jag mig lite off här vad är det??? Objektiv kanske??
Nja våran kompis hon har ju alltså en canon 350D och inget speciellt objektiv till den.
Men ja just det ja minneskort måste han ju ha och väska har jag tänkt på men jag får nog skuta till lite pengar här tror jag eftersom kursen kostar 1500:- Jag tror nog att jag hamnar på 10000:- sträcket med tillbehör och allt.
 
40D + kitobjektivet hittade jag separata på http://www.kungsholmsfoto.se/index_kungs.htm för 6990:- + 990:-

1000D + kitobjektivet på http://www.japanphoto.se/product/di...tal-systemkamera-eos-1000d-18-55-is-objektiv/ för 4455:-

1000D + kitobjektivet + 85/1.8 också på japanphoto för 4455:- + 3565:-

PS! Hoppas din sambo inte är inne på fotosidan, för då blir ju presenten avslöjad....

Tack så mycket.
Jag får nog läsa in mig på 1000D också då.
Nä denna sida vet han inte om jag fick tipset idag och hade han upptäckt denna sida så hade han nog berättat det.
 
Hoj igen, jag hade nog siktat på paketet " 40D + kitobjektivet hittade jag separata på http://www.kungsholmsfoto.se/index_kungs.htm för 6990:- + 990:- "

sen lägg till ett minneskort som inte kostar många kronor, en väska för detta klrarar han sig med en ganska liten från start vilket inte heller kostar många kronor, om detta pris på paketet står vid så klarar du dig under 10000 med nån tusenlapp. Och har väldigt sårt att tro din sambo skulle göra annat än flyga i taket av lycka.
 
Några frågor att fundera kring:

Hur fotointresserad är jubilaren?

Kommer jubilaren att fortätta att fotografera efter sin födelsedag?


Presenter är ofta en symbolhandling och kan vara startskotett till en framtida hobby. Några råd som jag brukar ge till dem som inte vet om de kommer utveckla intresset är att:

- fotografen bestämmer hur bilden ska bli, kameran är verktyget
- kunskap om foto är grunden till lyckade bilder
- alla kameror ger jämförbara bilder
- objektiven gör skillnad på vilka bilder som kan göras


Med en budget om 8000:- till present skulle jag göra så här:

-Ett startpaket med kamera och ett objektiv, t ex en Canon EOS 1000F + objektiv 18-55 (ligger i paketet oftast), eller motsvarande från annan tillverkare. Prislapp ca 4000:-
- En bok, som t ex Foto min hobby, av Per Lundkqvist eller motsvarande som beskriver hur fotografering fungerar.
- Ett presentkort som du skriver till honom där han får välja fotoreleterade prylar, tjänster eller upplevelser för 4000:-, t ex tillbehör, fotokurs, böcker, fotoredigeringsprogramvara, e t c.

Tycker han att foto är en intressant hobby kommer glädjen av presentkortet att överstiga glädjen av kamerahus av den dyrare modellerna som Canon EOS 50D. Kamerahusen sjunker fortare i pris en tillbehören och är därför lättare att ersätta vartefter hobbyn utvecklar sig.

Tack för bra tips
Jag tror att det kommer att bli en hobby och arbetsrelaterat. Han håller på ganska mycket med bildbehandling i datorn då han jobbar mycket med design på internet.
Så alla Canonobjektiv går att använda till de flesta canonkamerorna då eller? så man alltså kan byta upp sig med nyare och bättre hus??
 
Hoj igen, jag hade nog siktat på paketet " 40D + kitobjektivet hittade jag separata på http://www.kungsholmsfoto.se/index_kungs.htm för 6990:- + 990:- "

sen lägg till ett minneskort som inte kostar många kronor, en väska för detta klrarar han sig med en ganska liten från start vilket inte heller kostar många kronor, om detta pris på paketet står vid så klarar du dig under 10000 med nån tusenlapp. Och har väldigt sårt att tro din sambo skulle göra annat än flyga i taket av lycka.


Kitobjektiv vad är det, hittar inte något som heter så?
 
Om man nu jämför en 450D och en 40D.
Vad är då skillnaden mellan dessa?
Är 40D en nyare variant eller en mer avancerad kamera?
Kvalité?
Vilken kan man växa mest med från nybörjare till mer van?
Om man köper en 450D kan man då köpa utrustning till den och sedan byta till en 40D eller 50D i huset senare och samma utrustning till även dessa kameror?


Mina frågor är många och ni är så hjälpsamma allihopa.
 
Kitobjektiv vad är det, hittar inte något som heter så?

kitobjektiv är något som brukar följa med vid köp av kamera "i ett kit med kamera + objektiv" brukar vara ett billigare objektiv dock fullt dugliga.

min erfarenhet av 450d är att det är en riktigt bra kamera egentligen,
i gämnförelse med 40d så är 40d lite större, tyngre, robustare, gällande bildernas kvalitet där är det ingen ide att ta upp ens utan min uppfattning av det är att det beror mer på objektivet och den som håller i kameran än just kameran.

men 40d känns mer "enligt mig" som ett verktyg i gämnförelse med 450d som känns mer som en leksak. men inge ont om någon av dem.

rent prestanda mässigt så låter jag nån som har mer hull bakom sig ta och svara på för att slippa bli stampad på efter.
 
Senast ändrad:
.men 40d känns mer "enligt mig" som ett verktyg i gämnförelse med 450d som känns mer som en leksak..
Ska man verkligen rekommendera en kamera som saknar livewiev ? Den ger ju mera möjligheter i många fotosituationer som närbildsfoto och direktfotografering från datorskärm.
 
jag tycker livewiev är kass om inte skärmen är vikbar. Ska man kolla skärpan kan man göra det på annat sätt.
 
40d har livewiev med även om den kanske inte är lika "bra" som 450d.

jag skulle ändå rekommendera 40D framför 450D, även om den inte hade livewiev alls. :) . men jag säger inte att 450d inte är en bra kamera, finns säkerligen en hel kasse fördelar och nackdelar med båda.
 
Ojojoj. Nu är det enbart märkesäljande för fulla muggar här..

Johanna. Det finns skäl att man bör välja själv samt besöka en typ mediamarkt där ALLA kameror finns samt säljs.

Så mitt råd står fast.. pengar samt en liten fin text på lämpligt födelsedagskort.. Sedan en resa till Mediamarkt för klämma samt titta...

Att man här säger du inte bör göra så är för då kanske din man anser där finns andra märken än Canon samt Nikon som har mer att erbjuda såsom många börjat anse då dom undersöker saken och inte bara köper på märkesnamn....

SÅ gå inte på allt bara rakt av. Utan besök och kolla mer neutralt än du får svar här i din topic..


Pengar. Ett fint kort .. Sedan låter du din man välja själv via besöka en mediamarkt...kamera kan bara ingen annan än användare välja ut..

Jag anser detta annars så solklara urviktiga som alltid anförs som viktigast ALLTID då man väljer kamera i alla topics i ämnet här totalt försvinner i ivern att sälja in Canon eller nikon.. fattar inte hur folk kan vända så med vinden bara för sälja sina märken...ofattbart..

Klämma och känsla..Att kameran passar användarens hand är ALLTID det viktigaste säger varenda en annars..

Nu helt plötsligt är det inte knappt ens viktigt.. Utan köp bara och så kan han ju byta sedan.. Är det inte bättre han får välja själv direkt.. För vem tar sin frus present och byter den.. garanterat ingen man med feelings för sin fru i alla fall..och hur skall han veta om den han fick är den bästa utan packa upp den? Gissa? Så skall han packa upp den. Klämma o känna. Sedan åka och kolla andra märkens modeller och ev byta. Om ens butiken man köpt ifrån för alla märken vill säga...

nej.. Låt din man välja själv.. Kamera är oerhört viktigt att den passar ens händer.. Samt alltid det som annars anförs som i särklass det viktigaste parametern.. Utom här då.. Förvånande..

Men men. Jag har inget att tillföra i övrigt.. Så lycka till..
 
Kan inte annat än hålla med "mayro"! Fixa till ett egenhändigt, butiksoberoende presentkort och låt honom bilda sig en uppfattning om vilket märke och modell han tycker känns bäst. Som någon skrev – det kommer att ge mycket spännande glädje, att plocka ihop vad han tycker är bäst.

Det finns massor av parametrar att väga in och för egen del skulle jag tycka det var såååå roligt att få det på det viset. Det kan svårligen bli fel!
 
Håller med ovanstående talare, det är bäst att han får prova själv. Det kan ofta kännas otacksamt att byta presenter, särskilt om man inte själv är riktigt säker på vad man vill ha. Att välja kamera är ju dessutom en stor del av nöjet.
 
Åhh jag får så mycket bra svar av er, tack så hemskt mycket.

Om jag köper en kamera och inte ger honom pegnar så får det bli en Canon 40D jag talade med en igår som hade börjat med en 350d och växt ur den på 1,5 år och nu köpt en 40d som han är helnöjd med och efter era goda råd här så är jag nu insnöad på en sådan och tror mig veta att han vill ha en sådan så nu är det bara att hitta bra priser runt omkring, här var det ju tokdyrt i affärerna och en sålde utställningsexet som var repigt och kladdat på ett sånt vill man ju inte ha och ett bra pris var det ju inte heller.

Men att ge pengar är kanske ändå en bättre idé så han kan få välja själv.

Sen tror jag nog att han skulle våga säga att han skulle vilja byta kamera om han inte ville ha just en sådan för han vet ju att jag vill att han ska vara helt nöjd och vet också om att jag inte skulle bli sårad över detta.

ÄR det någon som känner/har erfarenhet av till Robert hammars utbildningar? Är de bra?
 
Jag bara tänker mig t.ex. greppet på kameran, har gubben din stora händer eller små o.s.v.
Kameran måste ju passa i hans händer bra, det måste väl ändå hamna före märke, eller vad?
När jag köpte min första systemkamera kände jag på massvis med kameror och när jag köpte så var ju greppet en stor del av valet.
 
Hej, Canon 40D är en bra kamera, men när jag själv stod i valet och kvalet att köpa nytt kamerahus så testade jag även Nikon D300 och då var valet enkelt; nikon har en skönare gummering av knapparna och känns helt enkelt mer gedigen än canons mellansegmentskameror som tex 40D.

Det är samma sensor (den "bildinspelande" delen, den delen i kameran som ersätter den analoga filmen) i D300 som i D90. Nikon D300 har vunnit i bildkvalitet över canon 40D.

Det viktaste är att man får ett system som man tycker ligger bra i handen och som känns högkvalitativt
 
håller med ovanstående men en d300 tror jag inte riktigt faller inom budgeten hon presenterat, då 40D är ändock billigare.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.