Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp jag ska köpa en digital systemkamera till min sambo

Produkter
(logga in för att koppla)

Jonnzie

Aktiv medlem
Hejsan!

Min sambo fyller 40 och jag ska köpa en systemkamera till honom. Han är nybörjare men behöver en kamera att växa med han ska också få en fotoutbildning så han kan använda den rätt.

Till att börja med så kan jag ingenting om kameror om ISO och sådant så detta är en djungel för mig.
Jag har kollat runt lite men blir inte klok på detta, då fick jag tipset av en fotograf om denna sidan.

Jag har väl en budget på ca. 8000:-
Han kommer att fota familj, natur och kanske en del bilder till webben för kunders räkning.

Jag har tittat på en Canon eos 450D men funderar på om den är lagom eller ska jag kolla på något annat?
Följer det med något objektiv på kameror eller ska man köpa det utöver?

Man kanske rentav inte kan köpa en kamera till någon utan det kanske är bättre med ett presentkort så han kan välja själv?

Jag är så tacksam för svar, så tack på förhand.
 
Köpa en kamera till honom? Beundransvärt!! :)
Vad gäller märken så är Nikon och Canon störst. Men andra märken finns såsom Sony, Pentax, Sigma mfl. De flesta kameror i det prissegmentet du åsyftar är egentligen rätt jämlika vad gäller bildkvalitet, funktionalitet etc. Jag tror nog att det yttersta valet bör handla om att han väljer den kamera som passar honom bäst vad gäller ergonomi, för en kamera bör vara lättarbetad. Av den anledningen tror jag ett presentkort skulle kunna vara en god idé.
 
Köpa en kamera till honom? Beundransvärt!! :)
Vad gäller märken så är Nikon och Canon störst. Men andra märken finns såsom Sony, Pentax, Sigma mfl. De flesta kameror i det prissegmentet du åsyftar är egentligen rätt jämlika vad gäller bildkvalitet, funktionalitet etc. Jag tror nog att det yttersta valet bör handla om att han väljer den kamera som passar honom bäst vad gäller ergonomi, för en kamera bör vara lättarbetad. Av den anledningen tror jag ett presentkort skulle kunna vara en god idé.

Haha ja visst är jag snäll:)
Jo en Canon eller Nikon får det nog bli, frågan är bara vilken modell.
Visst det kanske lutar åt presentkort men det är ju så tråkigt mycket roligare hade det ju varit att han får en direkt men jag förstår ju att det är ett stort val som man säkert vill göra själv.
 
Pengar är bättre än presentkort. Då kan han dessutom välja kamera själv. Samt köpa den från bästa ställe med bästa priset..

PÅ så sätt kan han kanske för kronorna få ännu mer saker med till sin systemkamera..

Och givetvis kommer han ha superskoj medans han letar sina blivande kamera. Så oroa dig inte för att det inte är lika roligt.. Han kommer få ånnu roligare.. Skriv att det är så du tänkt dig på en litet fint kort så förstår han din omtanke...

Om min fru skulle gjort så hade jag varit den lyckligaste där finns.. Dels få leta fram och studera själv.. Och sedan få paketet då det är beställt.. 40 år´s presenten räcker ju längre då...

Lycka till.

Och till din man.. grattis till 40 åren samt till en omtänksam fru..
 
Visst det kanske lutar åt presentkort men det är ju så tråkigt mycket roligare hade det ju varit att han får en direkt men jag förstår ju att det är ett stort val som man säkert vill göra själv.

Ett mellanting skulle kanske kunna vara att köpa en kamera på öppet köp så får han välja om den passar eller vill byta. Se bara till att det står på kvittot och att ni är överrens om villkoren.
 
Tack för tips och råd.

Jag har hört att objektivsystemet är bättre på Canon än nikon och blixt systemet är bättre på Nikon än Canon.
Vad är då viktigast att tänka på då man köper en kamera?
 
Jag tycker också att du ska köpa ett presentkort till honom. Vet inte var du bor men i Stockholm o Malmö har vi tex FotoVideo som jag tycker ger bra service och har bra priser.
Föredrar ju tex själv Nikon då deras ergonomi passar mina händer och jag gillar färgtonen bättre än tex bilder från Canon.
För ca 8.000 finns det en hel del bra att välja på till en nybörjare, både färdiga Kit med kamera och objektiv eller genom att plocka ihop själv med hjälp av personalen.
Tex Nikon D80 kit i olika kombinationer. Visserligen en äldre model men en fantastiskt prisvärd kamera.
 
Pengar är bättre än presentkort. Då kan han dessutom välja kamera själv. Samt köpa den från bästa ställe med bästa priset..

PÅ så sätt kan han kanske för kronorna få ännu mer saker med till sin systemkamera..

Och givetvis kommer han ha superskoj medans han letar sina blivande kamera. Så oroa dig inte för att det inte är lika roligt.. Han kommer få ånnu roligare.. Skriv att det är så du tänkt dig på en litet fint kort så förstår han din omtanke...

Om min fru skulle gjort så hade jag varit den lyckligaste där finns.. Dels få leta fram och studera själv.. Och sedan få paketet då det är beställt.. 40 år´s presenten räcker ju längre då...

Lycka till.

Och till din man.. grattis till 40 åren samt till en omtänksam fru..

Hehe Jo jag försöker ju vara BÄST liksom;-)

En jättebra idé men pengar istället och ja såklart är det ju ett stort nöje att få välja själv. Men då får han skynda sig att hitta en för utbildningen börjar den 4 februari och han fyller den 30 jan.
 
Jag tycker också att du ska köpa ett presentkort till honom. Vet inte var du bor men i Stockholm o Malmö har vi tex FotoVideo som jag tycker ger bra service och har bra priser.
Föredrar ju tex själv Nikon då deras ergonomi passar mina händer och jag gillar färgtonen bättre än tex bilder från Canon.
För ca 8.000 finns det en hel del bra att välja på till en nybörjare, både färdiga Kit med kamera och objektiv eller genom att plocka ihop själv med hjälp av personalen.
Tex Nikon D80 kit i olika kombinationer. Visserligen en äldre model men en fantastiskt prisvärd kamera.

Vi bor i Bohuslän men har bara 6 mil till Gbg så det finns säkert många bra affärer där. Jag litar inte riktigt på de stora kedjornas säljare man vet ju inte om de kan eller bara vill sälja och den enda bra fotoaffätren vi hade här finns inte längre.
 
jag är Canon fan dock men jag skulle nog också kika på en d90 i första hand inom den prisbilden, ser inge fel på Canons 450d heller men du kanske kan luska lite med födelsedgsbarnet eller han kanske rent av redan har kikat lite extra på kameror när ni varit på affärer tidigare och fastnat vid nikon eller canon kännt lite extra på en av de modellerna, jag håller dock med både dig övriga talare gällande hur kameran ligger i handen så det är ju ett personligt val, men däremot att det är inte riktigt lika kul att ge ett presentkort, köp en kamera och tala om för han att inte bryta förpackningen då han kan byta om han hellre vill ha en nikon om det är canon du köpt eller tvärtom, jag kan bara anta att han kikat på nån slags kamera ibland, och kanske du snappat upp på vilken/vilka.


lycka till dock.
 
Och jag tycker ABSOLUT att du ska köpa kameran. Som du själv skrev, så är det bra mycket roligare att få en kamera än att få ett presentkort.
MEN, som Jonnzie skrev, se till att du får den på öppet köp, så kan han själv välja om han vill byta. Här några andra förslag för runt 8000:-

- Canon 40D + kitobjektivet 18-55
- Canon 1000D + kitobjektivet 18-55 + EF 85/1.8
- Canon 1000D + kitobjektivet 18-55 + presentkort på 4000:- för kringutrustning

Generellt kan man säga att Nikon D90 och Canon 40D är mer gedigna än tex Canon 1000D och 450D (som du funderade på). Ger ungefär samma bildkvalité som dom enklare, men är roligare att fotografera med.
 
jag är Canon fan dock men jag skulle nog också kika på en d90 i första hand inom den prisbilden, ser inge fel på Canons 450d heller men du kanske kan luska lite med födelsedgsbarnet eller han kanske rent av redan har kikat lite extra på kameror när ni varit på affärer tidigare och fastnat vid nikon eller canon kännt lite extra på en av de modellerna, jag håller dock med både dig övriga talare gällande hur kameran ligger i handen så det är ju ett personligt val, men däremot att det är inte riktigt lika kul att ge ett presentkort, köp en kamera och tala om för han att inte bryta förpackningen då han kan byta om han hellre vill ha en nikon om det är canon du köpt eller tvärtom, jag kan bara anta att han kikat på nån slags kamera ibland, och kanske du snappat upp på vilken/vilka.


lycka till dock.


Jo han har ju kollat på Canon men det är nog bara för det är en kompis till oss som har en sådan. Sist vi var på en affär så kollade han lite på Nikon också så ja vette attan vad han vill ha:)
 
Jo han har ju kollat på Canon men det är nog bara för det är en kompis till oss som har en sådan. Sist vi var på en affär så kollade han lite på Nikon också så ja vette attan vad han vill ha:)

har han en kompis som har Canon kan det vara trevligt för han att en sån då han kanske har möjlighet att "låna" objektiv av han och tvärtom. då skulle jag nog kika på canon 40d paketet som nån föregående talare hade pekatut.
 
Hoppas sambon inser vilken enormt bra sambo han har som ger honom en sån perfekt present ;-)

Håller på att Du köper kameran och på öppet köp som nämts och i en närbelägen "riktig" fotobutik som har båda märkena, då får han nöjet att packa upp paketet och har ändå möjlighet att byta om det skulle vara så men då ska det nog ha blivit bra tokigt om han gör det för har Du valt en åt honom och den känns bra så lär han vilja behålla den, det skulle iaf jag göra om det inte var helt galet!!

Det är ju i hög grad tanken som räknas och den är i Ditt fall ovärderlig!!
 
Och jag tycker ABSOLUT att du ska köpa kameran. Som du själv skrev, så är det bra mycket roligare att få en kamera än att få ett presentkort.
MEN, som Jonnzie skrev, se till att du får den på öppet köp, så kan han själv välja om han vill byta. Här några andra förslag för runt 8000:-

- Canon 40D + kitobjektivet 18-55
- Canon 1000D + kitobjektivet 18-55 + EF 85/1.8
- Canon 1000D + kitobjektivet 18-55 + presentkort på 4000:- för kringutrustning

Generellt kan man säga att Nikon D90 och Canon 40D är mer gedigna än tex Canon 1000D och 450D (som du funderade på). Ger ungefär samma bildkvalité som dom enklare, men är roligare att fotografera med.


Oj vad mycket bra svar jag får av er.

Vart hittade du dessa paketen??
 
Hoppas sambon inser vilken enormt bra sambo han har som ger honom en sån perfekt present ;-)

Håller på att Du köper kameran och på öppet köp som nämts och i en närbelägen "riktig" fotobutik som har båda märkena, då får han nöjet att packa upp paketet och har ändå möjlighet att byta om det skulle vara så men då ska det nog ha blivit bra tokigt om han gör det för har Du valt en åt honom och den känns bra så lär han vilja behålla den, det skulle iaf jag göra om det inte var helt galet!!

Det är ju i hög grad tanken som räknas och den är i Ditt fall ovärderlig!!

Haha ja det hoppas jag med att han vet...jo det gör han allt.
Media Markt i Gbg hade ju typ 50 olika systemkameror så där kanske man ska handla då.


nu måste jag jobba lite och se om jag kan kika in här senare i em utan att han märker något
 
Om hans kompis har kamera så kan du ju snacka lite med honom om vad han har så de kan byta objektiv osv. vad jag menar är att det kan ju vara bra att få lite tips av kompisen om vad som är bra objektiv osv som han inte själv har. kanske kan han sälja något av sina lite billigare så det blir lite pengar över till en lite bättre glugg som då kompisen också kommer ha glädje av ev.

jag tycker det var en bra idé här om att köpa kamera och en glugg sen ge presentkort på kringutrustning. han kommer ju bla behöva minneskort o väska med.

superpresent av dig! :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.