Annons

hjälp jag behöver dimma!

Produkter
(logga in för att koppla)

blues

Aktiv medlem
nu har jag nog tagit mig vatten över huvudet men..
jagf har diskuterat med en modell om att försöka ta lite "drömlika" bilder, försöka få det att likna älvor ungefär, men då behöver jag dimma...
Går det fixa smidigt i photoshop eller ska jag försöka ragga upp en rökmaskin? är man utomhus måste det kanske vara vindstilla om en rökmakin ska funka? Är det nå´n som provat detta tidigare?
 
Har på känn att du får skaffa äkta vara om det här skall bli riktigt bra och trovärdigt. Försök kanske med att hitta en plats nära en lite skogssjö någonstans. Åk dit tillsammans med din modell vid skymmning när det vart väldigt varmt och klart väder under dagen. Då brukar nämligen dimman visa sig på kvällskvisten för att vattnet har en så pass högre tempratur än luften.

Jag är ingen expert på temat men jag ovanstående är vad jag iaf tror kan vara den bästa lösningen.

En annan idé är att som du själv säger, vänta på en vindstilla dag och använda dig av konstgjord dimma. Problemet med rök från en rökmaskin är att röken nog kommer att stiga ganska mycket och det blir svårt att kontrollera den även fast det är vindstilla. Du kanske kan laborera med torris och vatten istället. Torris är kolsyra i fast form och kan införskaffas snudd på gratis på AGA. Röken från torris är tyngre än luft och lägger sig därför efter marken. Det du bör tänka på i fall du testar detta är att ställa modellen i en liten sänka som du kan låta fylla med rök. sedan kan du med hjälp av en liten batteridriven fläkt få röken att virvla upp lite. En annan idé kan vara att försöka få tag i en rökgranat som militären avnvänder. Den skiljer sig ganska mycket från den rök som en rökmaskin ger.

Som sagt jag är ingen expert men du kanske fick ett antal fler idéer.
 
Man kan blanda socker och kali-salpeter som man hittar i kryddhyllan. Tutta på och voila: Massor av rök. Andas inte in alltför mycket av röken...

/Pontus
 
Om du kör röken från en rökmaskin genom en dammsugarslang så hinner den kylas av och bli tung så den flyter på marken.
 
Precis som Fredrik skrev så måste du nog ha äkta vara för att det ska bli bra.

Jag åkte till Järvafältet för några månader sedan och fotograferade sjön vid 4-tiden på morgonen och fick riktigt fina bilder med dimma!

Men tyvärr så försvann dessa bilder när min dator kraschade så jag har inget att visa dig :eek:(

/Naomi
 
Autentisk dimma ger nog bästa resutlat.

Sök upp låglänt terräng (gärna i närheten av vatten) aldeles vid soluppgången (tidigt så här års) i samband med att klart väder förväntas följande dag. Jag vill mena att detta ger den största chansen för härlig dimma.
 
Dimma i PS

om du vill fuska lite så kan du andvända auto FX Mystical för dimma eller dream suite bonus för drömlikt (gratis att ladda ner):)
 
Det finns bara ett bra sätt och det är - naturlig dimma. Frånsett att rökmaskiner är jobbiga att ta med är de inte så vidare värst effektiva utomhus.
Kemisk rök (rökgranater och liknande) ger visserligen mycket och tät rök men det blir knappast något skirt och älvlikt intryck, mera av att "6:e infanteribataljonen gör en ordnad reträtt i rökskydd"......
Det finns faktiskt filter, "fog filters".De är avtonade och säljs i två olika tätheter. I ärlighetens namn är de väl ganska begränsade men vid gråväder och begränsat bildutsnitt kan de emellanåt fungera ganska bra. Svagheten med dem är att de är så jämna i "dimmigheten", riktig dimma är ju litet växlande - om vi inte talar om höstdimma i t.ex. Göteborg.....;-). Tyvärr har jag f.n. ingen bild uppe där jag använt fogfilter men ska du skaffa ett/två sådana så skall det vara av den rektangulära sorten som kan skjutas upp och ned i en hållare. Det finns sådana filter av den runda sorten som skruvas på optiken men de blir väldigt begränsade eftersom man inte kan variera intensiteten.
Lycka till!
Us
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.