Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp! Canon 7D eller 5D Mark 2?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag mappade objektiven ur din kameraväska mot de två Canon-kameror som du nämner: 350D (med lilla APS-C-sensorn) och 5D/5DII (med fullformatsensorn, 24x36).

Dessa av dina objektiv passar till båda kamerorna:
- Lensbaby the Muse
- Canon EF 50mm f/1.8 II
- Canon EF 28-105mm f/4-5.6
- sigma 28-105mm 1:3.8-5-6 uc-II (om Canon-fattning)

Dessa av dina objektiv passar endast till 350D (eller andra Nikon/Canon-kameror med den mindre APS-C-sensorn, beroende på Nikon/Canon-fattning):
- Tokina AT-X 116 Pro DX (AT-X 11-16/2,8) (om Canon-fattning)
- Sigma 18-50mm 1:2,8 EX DC Macro (om Canon-fattning)

Av Canons egna objektiv så passar alla som heter "EF-S" (vit fyrkantig markering vid bajonettfattningen) endast till den lilla APS-C-sensorn, medan alla Canon-objektiv som heter "EF" (röd rund markering vid bajonettfattningen) passar till både den lilla APS-C-sensorn och till fullformatsensorn (24x36).

Du verkar ha en jäkla koll på det där.
Jag har funderingar på att införskaffa mig en 5dmkII, kommer mitt Sigma 18-200 3,5-6,3 OS DC (canon fattning) att fungera till den?

mvh Robin!
 
På någon av Nikons modeller går det att använda DX-objektiv (för cropsensor) och då beskär kameran själv bilden till en mindre bild och tar på så sätt bort de dela som annars skulle bli mörka/svarta. Det blir då motsvarande antal mindre pixlar i bilden. Från Cyberphoto igen (bra sajt för information):

DX
D700 kan även använda DX-objektiv och då slöjar den sökaren och upplösningen blir 5,1M pixel. Kompatibelt.

Även d3X kan använda DX-objektiv:

DX
D3x kan även använda DX-objektiv och då slöjar den sökaren och upplösningen blir 10 Mpixel. Kompatibelt, och det räcker ju faktiskt väldigt långt.


Lite av vitsen med ett fullformatshus tappar man ju i så fall så,...., men det går.


Tack för hjälpen!

Vad händer egentligen om man använder ett objektiv på en kamera med en annan censor?
 
Dessa av dina objektiv passar endast till 350D (eller andra Nikon/Canon-kameror med den mindre APS-C-sensorn, beroende på Nikon/Canon-fattning):
- Tokina AT-X 116 Pro DX (AT-X 11-16/2,8) (om Canon-fattning)
- Sigma 18-50mm 1:2,8 EX DC Macro (om Canon-fattning)

Nu ska jag vara lite dryg här, men båda dom objektiven passar faktiskt på 5D/5D mk2. Jag har själv provat båda objektiven på min 5D faktiskt...
Sen att inget av dom täcker upp hela bilden är bara detaljer. ;)
(Tokinan gör det i och för sig i 16mm-läget)

Nåja...

Canons egna EF-S (med vita fyrkanten) passar inte ens.
Hur det är med övriga Sigma/Tokina/Tamron/mm vet jag inte, men tvivlar på att något farligt händer.
 
Jag har kollat igenom din forum fråga och kollade in din profil och ser att du inte kunde motså en 5D mark II och jag är väldigt nyfiken på vad du säger om huset nu.
Går själv nu i tankar på att byta upp min 40D till en 5D mark II eller en 7D och det skulle vara trevligt å höra dina åsikter nu efter att du bytt.

Jag har precis bytt från 40D till 7D gick i tankarna att byta till 5D MK II men sen hade jag ett 17-50 2,8 som är i EF-S som inte passar så då fick det bli en 7D sen lite andra små finesser på 7Dn som fick mig att välja den. Och jag är verkligen inte missnöjd vilka bilder och vilket lyft från 40D
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.