Annons

Hjälp att välja systemkamera!

Produkter
(logga in för att koppla)

Alenhag

Medlem
Hejsan!

Jag har tänkt att införskaffa mig en digital systemkamera. Jag är nybörjare inom området och skulle behöva lite råd av er mer erfarna.
Jag har kollat på Canon 400D och Nikon D80.
Är det bra kameror till bra pris eller finns det några andra prisvärda!

Tack på förhand
Jonatan

Hej Jonatan.

Detta är en lite het potatis, med många åsikter.
När du väljer någon budget kamera tex 400D, 80D mfl, har valet i princip ingen betydelse.
Men om du planrerar att bygga upp en mer avancerad utrustning på sikt, då är valet mycket viktigt. Valet är då begränsatt till Canon eller Nikon (med risk för gnäll). Om fullstor sensor är viktigt då finns bara Canon kvar (idag).

Jag är glad att jag valde canon när jag började bygga upp min utrustning. Fullstor sensor & stora busfria bildfiler är mycket viktigt för mig.

Åsikterna går självklart alltid isär, men mitt råd är att välja ett säkert kort.

Lycka till.

Nikon och Canon har störst utbud på objektiv och tillbehör, även finns en stor begagnatmarknad. För mig föll valet på Nikon, mest pga ergonomi och ljusmätningen. Som nämndes innan är det bara Canon idag som har full frame, men det känns mest bara som ett bra försäljningsargument för vissa ;) Det är ju inte okunskap som gör att ingen annan tillverkare valt att ha en modell med FF utan snarare priset och efterfrågan. Om det nu skulle kännas viktigt så kommer säkert både Olympus och Nikon med FF inom en snar framtid, men då får man ju slanta lite också :)

Men även om dessa kameror är "budjet" så tänker jag att bygga på min utrustning, men inte så jätte mycket! Ja ska mest använda kameran när jag är ute i naturen, och på jobb för att dokumnetera mitt arbete. För tillfället så använder jag mig av en Miniolta Z1, det är en bra kamera föe en nybörjare, men jag vill göra mera av mitt fotande och ta det till en ny nivå, Men tycker ni att det är dumt att köpa en i era ögon "budjet" kamera?

mvh Jonatan

Mitt råd. Fundera på vad som är viktigt för dig avseende finesser, ergonomi, kvalitet (bygg & prestandamässigt), utbyggnad etc. Kläm och känn, köp sedan den som DU gillar bäst, märket på kameran spelar mindre roll.

Mvh/Peter

Då kommer nästa fråga!
ska man köpa det objektivet som man kan köpa till från canon/nikon eller ska man köpa något annat?

Våljer du en D80 med 18-70 objektivet så kan jag varmt rekomendera den gluggen. Den är förvånande skarp till sitt pris.

Alenhag skrev:
Då kommer nästa fråga!
ska man köpa det objektivet som man kan köpa till från canon/nikon eller ska man köpa något annat?

Till att börja med, ja det tycker jag. Dels för att priset är så pass lågt men även för att du då har möjlighet fotografera en hel del och på så sätt komma underfund med vad du ev. saknar.
Bildmässigt är dessa kitgluggar långt bättre än sitt renommé i förhållande till priset.

Mvh/Peter

Ja det låter som en smart idé att köpa en orginal glugg för att sedan undersöka vad det är jag behöver att komletera med.
Men vad är den största skillnaden mellan D80/400D, Själv tycer jag att 400D är mycket mindre och lite smidigare att ha med sig, men stryker något visentligt på foten?

Jag vill inte på något sätt påverka ditt val varför jag "bara" väljer att bidra med en länk. Är så less på allt snack om att den eller den kameran är så mycket bättre än någon annan.

Det får du ha överseende med ;)

Mvh/Peter

P.S Under Buying Guide i vänstra kolumnen kan du välja andra och eller fler kameror att se sida vid sida. D.S

Alenhag skrev:
Ja det låter som en smart idé att köpa en orginal glugg för att sedan undersöka vad det är jag behöver att komletera med.
Men vad är den största skillnaden mellan D80/400D, Själv tycer jag att 400D är mycket mindre och lite smidigare att ha med sig, men stryker något visentligt på foten?

Nej. Datamässigt och funktionsmässigt är det ingen större skillnad på de här kamerorna. Nikonkameran är oftast dyrare, men de flesta menar att det vägs upp av att 18-70-objektivet (vanligaste kitoptiken) är ett bra objektiv. Det är så bra att det knappast behöver bytas, utan just kompletteras.

Du får också ett större batteri och bättre sökare i D80 så storleksskillnaden ger mer än bara "bulk". Det är hur som helst bara millimetrar det verkligen handlar om. Det här märker du då du jämför dem "i handen". Vill man ha en "smidig kamera" kan jag personligen inte se hur *någon* DSLR-klump kan vara smidig jämfört med en liten digitalkompakt :)

Det är min fasta tro att den som börjar med en tom kameraväska kan välja vilken som helst av de fyra stora märkena utan att bli besviken.

Den största skillnaden mellan dessa två är att Nikon kameran har möjlighet att ändra inställnigngar via knappar direkt i stället för att alltid gå in i menyn för att ändra. Givetvis kan man även i Nikon kameran göra allt via menyn också om man föredrar det.

Fläsk-Tarzan skrev:
Den största skillnaden mellan dessa två är att Nikon kameran har möjlighet att ändra inställnigngar via knappar direkt i stället för att alltid gå in i menyn för att ändra. Givetvis kan man även i Nikon kameran göra allt via menyn också om man föredrar det.

Vilka vanliga inställningar på en 400D kräver att man måste gå in i menyn?

Den enda gången jag går in i menyn på min 400D är när jag formaterar minneskortet. Alla andra inställningar når jag genom ett knapptryck på en dedikerad knapp för t ex ISO, AF metod, Vitbalans, Seriebildstagning etc. Därefter väljer jag det värde som jag vill ha.

Kanske har Nikon "magiska" knappar som gör dessa val ännu (?) enklare men det är i vart fall inte speciellt knepigt på en Canon 400D och något jagande i menyer har i alla fall jag aldrigt ägnat mig åt.

Det enkla svaret på den ursprungliga fråga är:

JA Nikon D80 och Canon 400D är prisvärda.

JA det finns andra prisvärda alternativ från Pentax, Sony och Olympus.

AFJ tycks totalt ha missat att det inte finns någon iställningsdisplay på ovansidan på 400D vilken Nikon har. För att gå in i alla inställningar så måste man såleded använda stora menydisplayen på 400D. Det var så jag menade i mitt inlägg. Mitt påpekande var bara en allmän information och inte något negativt. De som ser det som negativ kritik kanske saknar en display på ovansidan, vad vet jag?

Fläsk-Tarzan skrev:
AFJ tycks totalt ha missat att det inte finns någon iställningsdisplay på ovansidan på 400D vilken Nikon har. För att gå in i alla inställningar så måste man såleded använda stora menydisplayen på 400D. Det var så jag menade i mitt inlägg. Mitt påpekande var bara en allmän information och inte något negativt. De som ser det som negativ kritik kanske saknar en display på ovansidan, vad vet jag?

Vad i mitt inlägg får dig att tro att jag missat att 400:an bara har en display? Jag har tidigare haft en 350D (som har display på ovansidan) och jag saknar den inte alls. Min syn är halvrisig och jag föredrar den betydligt tydligare visning som den stora displayen ger.

Ditt påpekande uppfattad i alla fall jag som just negativ kritik och dessutom felaktigt, därav min kommentar.

Jag hävdar fortfarande att man inte behöver gå in i något menysystem för att göra de vanligaste inställningarna på en 400D. Det som krävs är att man trycker på EN dedikerad KNAPP och därefter gör sitt val. Lätt som en plätt även för en amatör som jag! :)

Hej igen!
Nu när jag har varit och kollat på kamrorna i butik så tycker jag att nikon känns mer ergonomisk för min smak, menjag har även lagt märke till nikon d40x? är det något att ha eller är d80 snäppet bättre? i prestanda?

Alenhag skrev:
Hej igen!
Nu när jag har varit och kollat på kamrorna i butik så tycker jag att nikon känns mer ergonomisk för min smak, menjag har även lagt märke till nikon d40x? är det något att ha eller är d80 snäppet bättre? i prestanda?

Hej,

de skillnader jag kan komma på så här med detsamma är att D40x saknar fokusmotor i huset, det betyder att du bara kan använda Nikons AF-S optik om du vill ha fungerande autofokus. Det finns ju mycket AF-S optik, så det är inget problem, men det finns mycket äldre begagnad optik som är väldigt bra som inte kommer ha fungerande autofokus på en D40x. Sen är ju D40x mindre och saknar en del knappar som ger snabbare tillgång till vissa inställningar, samt displayen ovanpå, det är sådana saker som jag inte vill vara utan.

mvh Fredrik

mvh Fredrik

Snabelvarg skrev:
Hej Jonatan.

Detta är en lite het potatis, med många åsikter.
När du väljer någon budget kamera tex 400D, 80D mfl, har valet i princip ingen betydelse.
Men om du planrerar att bygga upp en mer avancerad utrustning på sikt, då är valet mycket viktigt. Valet är då begränsatt till Canon eller Nikon (med risk för gnäll). Om fullstor sensor är viktigt då finns bara Canon kvar (idag).

Jag är glad att jag valde canon när jag började bygga upp min utrustning. Fullstor sensor & stora busfria bildfiler är mycket viktigt för mig.

Åsikterna går självklart alltid isär, men mitt råd är att välja ett säkert kort.

Lycka till.

Canon och Nikon ligger klart efter när det gäller att ta fram ny optik anpassad till aps-c. Där skulle jag tro Olympus kommit längs men Pentax är också en bra bit på väg. Pentax har för den delen också bildstabilisering i kamrehuset, något man får betala dyrt för att få i optiken hos Canon och Nikon. Om du inte har tyndpunkten på högisofoto och tycker bildkvalite är viktigt hittar du de bästa kamerorna just nu hos Fuji och Pentax, iaf för de som bryr sig om parametrar som dynamiskt omfång, kantskärpa och färgäkthet.

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar