Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hittar ej Copyright-symbolen

Produkter
(logga in för att koppla)

JDH

Guest
Hejsan alla Fotovänner!
Jag undrar om det är någon som vet hur man får fram Copyright symbolen i Photoshop? (©) Jag vet hur man får fram den i Word, men inte i Photoshop. Och det går ju inte att kopiera in den. Det borde ju finnas ett snabbkommando på tangentbordet. Är det någon som vet? Jag använder Photoshop 5.5 ifall det är till någon nytta.

En himla bra bild är bättre än ingen bild alls.:p Eller hur man nu säger....

Jens Holmström.

Är rätt säker på att den inte går att få fram med en tangentkombination. Däremot har den asciitecken 169 och går således att få fram genom att hålla ner Alt och sedan trycka 0169 på numeriska panelen. Kolla att Num-Lock är aktiv.

Snackar pc nu alltså.

När jag ska få in © så brukar jag skita i det och bara skriva (c) alla fattar ju vad det är i alla fall och jag tror att det är allmänt acepterat.

MVH
Greve Nickon:cool:

Du kan.....

....annars hålla nere ALT och trycka 184.© kommer fram när du släpper upp ALT tangenten.

Ha det /// NIKLAS

Greve Nickon skrev:
När jag ska få in © så brukar jag skita i det och bara skriva (c) alla fattar ju vad det är i alla fall och jag tror att det är allmänt acepterat.

Tyvärr har inte ''(c)'' internationell status. Ett alternativ är att skriva ''Copyright [året] by [ägare]''.

Däremot så behöver man inte berätta ett bilden är skyddad för att den ska vara det. Bernekonventionen om upphovsrätt säger att man ska förutsätta att allt ''kreativt'' arbete är skyddat och att det inte får kopieras utan tillstånd förrän 50 år efter skaparens död.

Jörgen

Nä, det funkar inte för mig!
:(

Har jag missat något mellansteg?
Jag tar upp en bild i fotoshop. Markerar "T" för text. Markerar var jag vill ha den och rutan kommer upp. Den man skriver på. Men det fungerar inte att få upp det fina copyright-märket.

Jag fattar inte!

//Efwa:confused:

Efwa skrev:
Nä, det funkar inte för mig!
:(

Har jag missat något mellansteg?
Jag tar upp en bild i fotoshop. Markerar "T" för text. Markerar var jag vill ha den och rutan kommer upp. Den man skriver på. Men det fungerar inte att få upp det fina copyright-märket.

Jag fattar inte!

//Efwa:confused:
Som Anders skrev tidigare:
När du är i textläget(du har markerat med 'T'verktyget och markören börjar att blinka). Håll sen inne ALT tangenten medans du skriver talet 184. Släpp sen ALT tangenten och ditt &copy-tecken borde dyka upp. Se till att du har en font som har rätt tecken. Arial och Times new roman funkade fint när jag snabbtestade nu.
Hoppas att du får det att funka!

Nädu :mad: troligen är det skit bakom tangentbordet här, och/eller så fattar jag totalt noll!

Markören blinkar och jag har testat båda fonterna, med och utan numlock intryckt. Jag har PS 5.5, ska det vara 6.0?

Jag hoppas ni orkar svara en gång till.

//Efwa

Tänk på att enbart den vänstra alt-tangenten funkar. Och förresten, kör du pc? Om det är mac du använder så räcker det med alt-c.

Efva
Om inte detta fungerar så är det något fel på din dator.

1. Tryck ned Alt-tangenten och håll den nere
2. Tryck 1 (den vanliga med utropstecknet)
3. Tryck 8 (den vanliga med parantesen)
4. Tryck 4 (den vanliga med Sol/Dollartecknet)
5. Släpp upp Alt-tangenten

Om inte detta fungerar bör du pröva det på en annan dator eller annat tangentbord.

Ja jag vet att det blev en liten idiotförklaring men så här ska det fungera. Det nummeriska tangentdelen kan krångla ibland.

Japp. som Jim säger den högra heter inte Alt, utan Alt Gr

Jag får helt enkelt testa hemma!

Med tanke på att jag gör precis som ni säger så måste det vara fel på min dator, iallfall den på jobbet.

Ibland känner man sig som Alan i "Jurassic park", man liksom får alla datorer att skita på sig så fort man visar sig.

Min sambo "data nörd" kan bara inte fatta hur jag lyckas få mina datorer att hänga sig. Ni vet de där kommentarerna som "du gör väl något fel" är standard. Det är därför man undrar vad man gör för fel nu.
Jag gör precis som han säger utan undantag och ändå "gör jag något fel" :(

Nåväl, I´ll be back later.:D

um... *smått irriterad*

efva: om du gör det JAG föreslår så fungerar det.

håll ner ALT och tryck in 1, 6 och 9 (INTE 184!!) på den numeriska panelen (INTE VANLIGA SIFFRORNA!!)

*pust*

så... :)

För mig fungerar det bara med siffer-tangenterna till höger på tangentbordet. Alltså inte dem med utopstecken och skit på. Funkar oavsett om Num Lock är tänd eller släckt. Alt-knappen till vänster dock, inte alt gr. Kör även jag med ps 5.5. Mvh Micke

Okej okej ...

Nummeriska delen och så glömde jag 0an

Alt+0169 == Alt+184

Man tjänar ju en knapptryckning ;)

Dessutom verkar efva ha tjall på den nummeriska delen av tangentbordet, inställning?

Eller så marekrar du det här © och kopierar det och sedan klistrar in det i ps.

varsågod -> ©

Yes!!

Ilove you all! Med den numeriska delen funkar det. Men med den här delen med solar och utropstecken funkar INTE.

Fan vad jag har velat ha något som gör att jag slipper kopiera fram och tillbaka.

Det var skit bakom tangentbordet, men faktiskt erat fel också;) :D

Det var ju så himla lätt också!:cool:

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar