Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hitta fokus vid seriebildfotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

kskare

Medlem
Någon som vet ifall det är kameran eller objektivet som styr hur många bilder som (om någon alls...) blir rätt i fokus när man skjuter en serie på något som rör sig mot eller från, inte panorerar.
Försökte få någon hyfsad bild på vovven häromdagen när han springer mot mig men det verkar som inte utrustningen hinner hitta fokus mellan bilderna (Nikon D90 17-55/2,8).

Bilagor

• 140507_12oskarp.jpg
    140507_12oskarp.jpg
    247.2 KB · Visningar: 69
Du och kameran

Det är kameran och du som styr hur mycket som kan bli skarpt. Objektivets AF påverkar också. Har du använt rätt fokuspunkt eller överlåtit detta till kameran? Brukar fungera bäst om man väljer mittpunkten (beror på kameramodell och hur många "bra" korsformiga punkter den har). Sen gäller det ju också att sikta så att aktuell punkt/punkter är riktade mot det som ska vara i fokus. Du satte väl AF-läget på följande fokus? (AF-c på Nikon och AF servo på Canon)

Jag tror det var enpunkts följande (D90 har bara en korslagd), men min fundering var om det är kameran eller objektivet som är orsaken till att fokus hamnade på objektet på så få bilder. Är det kameran som det hänger på så är uppgradering enkelt, om det däremot är objektivet så blir det genast svårare att veta vad man ska ha, eller hur...?!

Kombo

Det är nog en kombo. Är bilden obeskuren så verkar ju inte mittpunkten ha så mycket att sätta fokus på (hundens kontrastlösa rygg). Säkert så är AF något bättre på t.ex. D7100.

Någon som vet ifall det är kameran eller objektivet som styr hur många bilder som (om någon alls...) blir rätt i fokus när man skjuter en serie på något som rör sig mot eller från, inte panorerar.
Försökte få någon hyfsad bild på vovven häromdagen när han springer mot mig men det verkar som inte utrustningen hinner hitta fokus mellan bilderna (Nikon D90 17-55/2,8).

Om du fick en AF-bekräftelse i form av blinkade AF-punkt och eventuell ljudsignal så borde det som kameran fokuserade på vara i fokus. Som bilden ser ut så hade du antingen fel fokuspunkt vald eller så fick du inte AF-bekräftelse på fokuspunkten.

Autofokus är ett "verktyg" som alla andra fotografiska verktyg man har i sin verktygslåda (bländare, slutare, ISO, objektivets brännvidd, mm.) och man kan inte utgå från att AF alltid gör rätt om man inte själv styr så att det blir rätt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar