ANNONS
Annons

Hemgjord mellanring

Produkter
(logga in för att koppla)

Makten

Aktiv medlem
Jag hade inget att göra härom dagen, så jag bestämde mig för att göra en mellanring till kameran för att komma lite närmare. En mellanring är bara en förlängning av bajonettfattningen kan man säga, så att objektivet kommer längre från kamerahuset. Detta ger kortare närgräns.
Jag utgick från ett kamerahuslock och ett objektivlock.

Bilagor

• _dsc2394.jpg
    _dsc2394.jpg
    44.4 KB · Visningar: 906
Så sammanfogade jag dem med "Marine epoxi", vilket blir mycket starkt.

Bilagor

• _dsc2400.jpg
    _dsc2400.jpg
    38.8 KB · Visningar: 900
Efter lite putsande och filande blev det ganska bra. Resultatet är en mellanring som inte har något "lås", vilket gör att man måste vara lite försiktig. Men för lite makrofotografering hemma i godan ro så funkar det bra. Observera dock att man måste ha ett objektiv som har bländarring; annars kommer bländaren att slutas till minsta möjliga öppning.

Såhär dålig närgräns var det vid 75 mm brännvidd på mitt manuella tele i vanliga fall.

Bilagor

• 1.jpg
    1.jpg
    76.8 KB · Visningar: 900
Och såhär nära kom jag med mellanringen (ca 20 mm). Klart godkänt.
Kanske ett rätt meningslöst projekt, eftersom man kan hitta mellanringar begagnat för en billig peng, men jag gillar att experimentera själv:)

Bilagor

• 2.jpg
    2.jpg
    67.1 KB · Visningar: 896
Varje gång jag tittar in på den här delen av forumet blir jag glad och hoppfull för att det fortfarande finns galningar ibland oss (inget illa menat snarare tvärtom).

Tycker att det är ett störtskönt projekt och jag tänker sätta mig ner själv och göra precis likadant, Bra jobbat mycket trevligt.

paddda skrev:
Varje gång jag tittar in på den här delen av forumet blir jag glad och hoppfull för att det fortfarande finns galningar ibland oss (inget illa menat snarare tvärtom).
Det tar jag som en komplimang:-D

Tycker att det är ett störtskönt projekt och jag tänker sätta mig ner själv och göra precis likadant, Bra jobbat mycket trevligt.
Tappa inte objektivet bara! Det sitter som sagt inte fast med någon som helst låsning, så man gör nog bäst i att använda inte alltför slitna lock.
Jag tog först ett Tamronlock (som syns på bilden), men det visade sig inte passa på Nikonobjektiv, så jag fick slakta ett lock till.

Jag kom på hur man kan fixa så att man kan foto med objektiv utan bländarring. Man tar och sätter kameran på manuellt läge och trycker på DOF kanppen (den som sitter brevid kanppen som släpper objektivet) när man sedan har rätt läge fortsätter man hålla inne DOF knappen och tar sedan av objektivet. Då stannar objektivet i det läget man ställde in.

Säkert en lösning som standard men men jag kom ju inte på det fören nu =), trist man inte kan göra det on the fly.

paddda skrev:
Jag kom på hur man kan fixa så att man kan foto med objektiv utan bländarring. Man tar och sätter kameran på manuellt läge och trycker på DOF kanppen (den som sitter brevid kanppen som släpper objektivet) när man sedan har rätt läge fortsätter man hålla inne DOF knappen och tar sedan av objektivet. Då stannar objektivet i det läget man ställde in.

Säkert en lösning som standard men men jag kom ju inte på det fören nu =), trist man inte kan göra det on the fly.
Jag tror du är helt ute och cyklar nu. Bländaren är fjäderbelastad och återgår till minsta möjliga öppning så länge ingenting trycker på "spaken" som bestämmer bländaröppningen på objektivet. Tar du av objektivet så stannar det alltså inte alls i "rätt läge" utan bländas ner så långt det går.
Det man kan göra är att tejpa fast spaken vid någon öppning som verkar lämplig, typ f/5,6 eller vad man nu vill ha för att få lagom skärpedjup. Då mäter kameran genom den befintliga bländaröppningen (om man har en kamera som tillåter mätning med objektiv utan CPU).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar