photomicke
Aktiv medlem
Flygfotografering
Mina tips för flyg foto
1 Flyg endast med yrkesmän!!! inga glada amatörer
2 Papperspåse i fotoväskan (om du är Flygsjuk)
3 Planera fotograferingen med piloten (så han känner sig delaktig)
4 Ladda film strippa rullar så att du laddar snabbt (själv använder jag 70mm film till bladaren) ett par magasin.
5 Flyg lågt det är inte satelittbilder med en massa tak som kunder köper.
6 Brännvidd 50mm & 110mm på varsitt bladarhus och swc hus(våga använda vidvikel) i bland 250mm
7 Flyg runt objektet utan att fota för att hitta vinklar
8 när jag fotar flyger vi 3-4 cirklar runt objektet på olika avstånd och höjd (hovra inte "Stå still med Helikoptern" ger bara vibrationer.
9 med helikopter med sjutdörr sitt vänster bak så ser du bra ( piloten sitter oftas till höger utom i vissa Ostkupor)
10 exponera rätt (jag låser exp på alla kameror och kör samma värde och kör en testrulle)
11 Film 100asa Kodak dia film EPP
12 Exp tid 1/250-1/1000 Ta inte stöd håll kameran med fria armar
13 Lyd piloten Öppna inga dörrar fören han ger klartecken
14 Klä dig varmt även på sommaren + ta med vattenflaska
15 om du blir flyg sjuk försök att hålla koll på horisontet annars gå ner och landa för ett fika
Hoppas att ni har fått lite tips. Man gör alltid misstag jag har många missar av mina 450 flygtimmar
Mina tips för flyg foto
1 Flyg endast med yrkesmän!!! inga glada amatörer
2 Papperspåse i fotoväskan (om du är Flygsjuk)
3 Planera fotograferingen med piloten (så han känner sig delaktig)
4 Ladda film strippa rullar så att du laddar snabbt (själv använder jag 70mm film till bladaren) ett par magasin.
5 Flyg lågt det är inte satelittbilder med en massa tak som kunder köper.
6 Brännvidd 50mm & 110mm på varsitt bladarhus och swc hus(våga använda vidvikel) i bland 250mm
7 Flyg runt objektet utan att fota för att hitta vinklar
8 när jag fotar flyger vi 3-4 cirklar runt objektet på olika avstånd och höjd (hovra inte "Stå still med Helikoptern" ger bara vibrationer.
9 med helikopter med sjutdörr sitt vänster bak så ser du bra ( piloten sitter oftas till höger utom i vissa Ostkupor)
10 exponera rätt (jag låser exp på alla kameror och kör samma värde och kör en testrulle)
11 Film 100asa Kodak dia film EPP
12 Exp tid 1/250-1/1000 Ta inte stöd håll kameran med fria armar
13 Lyd piloten Öppna inga dörrar fören han ger klartecken
14 Klä dig varmt även på sommaren + ta med vattenflaska
15 om du blir flyg sjuk försök att hålla koll på horisontet annars gå ner och landa för ett fika
Hoppas att ni har fått lite tips. Man gör alltid misstag jag har många missar av mina 450 flygtimmar