Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Helifoto

Produkter
(logga in för att koppla)
Flygfotografering

Mina tips för flyg foto
1 Flyg endast med yrkesmän!!! inga glada amatörer
2 Papperspåse i fotoväskan (om du är Flygsjuk)
3 Planera fotograferingen med piloten (så han känner sig delaktig)
4 Ladda film strippa rullar så att du laddar snabbt (själv använder jag 70mm film till bladaren) ett par magasin.
5 Flyg lågt det är inte satelittbilder med en massa tak som kunder köper.
6 Brännvidd 50mm & 110mm på varsitt bladarhus och swc hus(våga använda vidvikel) i bland 250mm
7 Flyg runt objektet utan att fota för att hitta vinklar
8 när jag fotar flyger vi 3-4 cirklar runt objektet på olika avstånd och höjd (hovra inte "Stå still med Helikoptern" ger bara vibrationer.
9 med helikopter med sjutdörr sitt vänster bak så ser du bra ( piloten sitter oftas till höger utom i vissa Ostkupor)
10 exponera rätt (jag låser exp på alla kameror och kör samma värde och kör en testrulle)
11 Film 100asa Kodak dia film EPP
12 Exp tid 1/250-1/1000 Ta inte stöd håll kameran med fria armar
13 Lyd piloten Öppna inga dörrar fören han ger klartecken
14 Klä dig varmt även på sommaren + ta med vattenflaska
15 om du blir flyg sjuk försök att hålla koll på horisontet annars gå ner och landa för ett fika

Hoppas att ni har fått lite tips. Man gör alltid misstag jag har många missar av mina 450 flygtimmar
 
Flygfotografering

Mina tips för flyg foto
1 Flyg endast med yrkesmän!!! inga glada amatörer
2 Papperspåse i fotoväskan (om du är Flygsjuk)
3 Planera fotograferingen med piloten (så han känner sig delaktig)
4 Ladda film strippa rullar så att du laddar snabbt (själv använder jag 70mm film till bladaren) ett par magasin.
5 Flyg lågt det är inte satelittbilder med en massa tak som kunder köper.
6 Brännvidd 50mm & 110mm på varsitt bladarhus och swc hus(våga använda vidvikel) i bland 250mm
7 Flyg runt objektet utan att fota för att hitta vinklar
8 när jag fotar flyger vi 3-4 cirklar runt objektet på olika avstånd och höjd (hovra inte "Stå still med Helikoptern" ger bara vibrationer.
9 med helikopter med sjutdörr sitt vänster bak så ser du bra ( piloten sitter oftas till höger utom i vissa Ostkupor)
10 exponera rätt (jag låser exp på alla kameror och kör samma värde och kör en testrulle)
11 Film 100asa Kodak dia film EPP
12 Exp tid 1/250-1/1000 Ta inte stöd håll kameran med fria armar
13 Lyd piloten Öppna inga dörrar fören han ger klartecken
14 Klä dig varmt även på sommaren + ta med vattenflaska
15 om du blir flyg sjuk försök att hålla koll på horisontet annars gå ner och landa för ett fika

Hoppas att ni har fått lite tips. Man gör alltid misstag jag har många missar av mina 450 flygtimmar
 
Jag snor den här tråden lite ...

Har fått i uppdrag av mitt jobb att fota vårt projekt från helikopter.
Det ligger på kungsholmen i Stockholm..

Min fråga är, behövs fortfarande tillståndet?

Sen de andra tipsen kan vara bra, men att öppna en dörr när man är där uppe känns ... näe.. brr.. höjdrädd som jag är ryser jag av tanken!
 
Öppen dörr är ett måste. Sätt på dej en klättersele och säkra fast dej i helikoptern så kan du lungt sitta med öppen dörr. Se gärna till att någon person som kan hjälper dej med detta!

Säkra fast kameran på nåt enkelt sätt i dej själv eller selen. Kanske med en liten stump av ett repsnöre och någon karbin så riskerar du inte att slarva ut den i det fria.

Glöm inte hur du lägger din kameraväska! Sätt fast den i stolen eller nåt annat lämpligt och ha den givetvis stängd. Kör du med öppen dörr vill du inte att den trillar ur om piloten skulle råka tippa ner din sida mot marken.Har lyckats rädda min väska en gång och efter det glömmer jag inte att sätta fast den!

Kan bli jävligt kallt om fingrarna så jag brukar använda tunna fingervantar


Lycka till!
 
Hej!

Du behöver inte längre något tillstånd om du fotograferar på de flesta platser i landet. Det finns dock vissa områden där tillstånd fortfarande erfordras, Kungsholmen ligger ej i sådant område.

Men,
Du måste fortfarande lämna in bilderna för granskning om de ska publiceras på något sätt. T.ex. hemsida eller tryck. Kontakta milostab för området där fotot togs. Du ska skicka in bilder tillsammans med karta där fotografiets plats är utmärkt.

Lycka till,
Daniel
 
Hejsan.

JAg skall iväg och plåta från helikopter. Undrar om någon har erfarenhet och tips om detta. Har tidigare bara flugit en bit men funderade då inte så mycket på foto.

MVH
Pelle

De e nog bara å plåta...
Med en hyffsat lätt kamera..
Använde själv en M Leica med 15 mm då jag ville ha med piloten på flera bilder.
 

Bilagor

  • flyg1.jpg
    flyg1.jpg
    59.9 KB · Visningar: 420
  • flyg6.jpg
    flyg6.jpg
    52.6 KB · Visningar: 365
Hej!

Du behöver inte längre något tillstånd om du fotograferar på de flesta platser i landet. Det finns dock vissa områden där tillstånd fortfarande erfordras, Kungsholmen ligger ej i sådant område.

Men,
Du måste fortfarande lämna in bilderna för granskning om de ska publiceras på något sätt. T.ex. hemsida eller tryck. Kontakta milostab för området där fotot togs. Du ska skicka in bilder tillsammans med karta där fotografiets plats är utmärkt.

Lycka till,
Daniel


Så alla bilder som semestrande fotosidanmedlemmar tar från flygplanet (när den befinner sig i luften och på svenskt territorium), och sedan publicerar här på Fotosidan, de är - om man hårddrar det - olagligt publicerade om de inte är granskade av militärmakten?



Tur för mig att denna bild visar Nice och Monaco, annars skulle väl den militära säkehetstjänsten snart knacka på min dörr. Vänta, nu ringer det, jag ska gå och öppna och återkommer strax... *sen hörde vi aldrig mera något från Eero*
 

Bilagor

  • IMG_0244.jpg
    IMG_0244.jpg
    54.5 KB · Visningar: 361
Så alla bilder som semestrande fotosidanmedlemmar tar från flygplanet (när den befinner sig i luften och på svenskt territorium), och sedan publicerar här på Fotosidan, de är - om man hårddrar det - olagligt publicerade om de inte är granskade av militärmakten?



Tur för mig att denna bild visar Nice och Monaco, annars skulle väl den militära säkehetstjänsten snart knacka på min dörr. Vänta, nu ringer det, jag ska gå och öppna och återkommer strax... *sen hörde vi aldrig mera något från Eero*

Ja, det stämmer bra. De måste granskas först.
/Daniel
 
Ja, det stämmer bra. De måste granskas först.
/Daniel

Var kan man läsa lagtexten? För om det stämmer det du säger, så måste även nedanstående bild granskas av militären innan publicering, eftersom jag hoppade just när jag tog bilden. D.v.s. bilden är tagen från luften. :)
 

Bilagor

  • hopp.jpg
    hopp.jpg
    56.2 KB · Visningar: 334
Senast ändrad:
Hej!

T.ex. här:
http://www.lfv.se/upload/ANS/AIP/AIC A/A02-08 VFR Flight In Sweden.pdf

Det finns på flera ställen i författningssamlingarna från luftfartsmyndigheten. Vill du och om du är riktigt intresserad så kan jag leta mer. Nu tog jag endast det första jag hittade. Ett kort stycke för att utländska besökare som flyger visuellt (ej instrument) lätt ska hitta regler. Samma regler för svenskar och instrumentflygning. Denna korta text hänvisar till en mer utförlig.

(Jag har flygcert och har varit lärare i flygteori (bestämmelser) så det var därför jag svarade i hopp om att det ska vara till hjälp och ej för att vara besserwisser.)

M.v.h.
Daniel
 
(Jag har flygcert och har varit lärare i flygteori (bestämmelser) så det var därför jag svarade i hopp om att det ska vara till hjälp och ej för att vara besserwisser.)

M.v.h.
Daniel

Det har jag inte trott heller, tvärtom, ditt inlägg var mycket intressant. Jag har aldrig förr ens tänkt på att det kan vara olovligt att publicera bilder man tagit från luften.

Men nu undrar jag förstås vart gränsen går, d.v.s. gör lagtexten någon skillnad på om jag fotar när jag befinner mig i luften i ett flygplan, eller om jag fotar när jag befinner mig i luften för att jag har hoppat? Och vad säger lagen om jag fotar när jag hoppar inne i ett flygplan? :)
 
Hej,
Funderar på att fota från gyrokopter med öppna dörrar om en vecka. Har någon här koll på temperaturen på 3-400 meters höjd? Den upplevda temperaturen är helt klart lägre och beroende på den farten vi gör. Jag är rädd att det kommer att kännas å kallt så att fotograferingen avbryts bara för det .. :(
 
Hej,
Funderar på att fota från gyrokopter med öppna dörrar om en vecka. Har någon här koll på temperaturen på 3-400 meters höjd? Den upplevda temperaturen är helt klart lägre och beroende på den farten vi gör. Jag är rädd att det kommer att kännas å kallt så att fotograferingen avbryts bara för det .. :(

Hej!
Du behöver bara beakta hastighetens påverkan. Nu finns det förstås undantag men inom flyget räknar man med 2 grader Celsius lägre temperatur per 1000 fot högre höjd. Den höjd du anger i meter blir ca 1000 fot så dra av 2C från den temperatur du har vid marken. Sedan påverkar luftfuktigheten temperaturavtagandet men skillnaden blir så liten så man kan i allmänhet räkna med 2C/1000ft oavsett luftfuktighet för ditt syfte.
Jag har inte testat hur det upplevs utan huv, rutor och sånt men du kanske kan räkna med större problem i att vinden gör det svårt att hålla kameran stilla än problem med temperaturen. Fast en autogyro brukar kunna flyga långsamt och momentant stå stilla.
Lycka till!
/Daniel
 
Tack Daniel för ditt snabba svar!
Lägsta hastigheten ligger runt 30km/h. Jag tror dock att vi måste köra ganska fort då vi lyfter från Norrtälje och jag vill in till St-city inom en rimlig flygtid (30-40 min)

Vi flyger Xenon 2 så det är inte helt öppet. Förhoppningsvis påverkas vi inte kraftigt av vindarna.

Funderar på att ta på mig mössa och vantar. kanske tom enkla skyddsglasögon för att skydda ögonen från vindarna.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.