ANNONS
Annons

Helgens stjärnfall

Produkter
(logga in för att koppla)
Vilket håll ska man titta och tidpunkt? Vilken typ av objektiv är bäst? Funderar på att sätta den på att fota kontinuerlig på 14mm på FF i 30s åt gången.

/Stefan R. Nilsson

30 s låter bra! Ha normal ISO-inställning för att minimera bruset, vidöppen bländare .Det verkar som att runt 12.00-02.00 är bra tider. Månen kommer iofs upp runt ett och stör lite. Använd bara supervidvinkel om du inte har några ljuskällor på marken som stör. Jag har använt 35/1.4 på FF med OK resultat.
Vet ej just nu åt vilket håll, ska kolla hemma var stjärnbilden Perseus finns på söndag natt - det det är därifrån meteoriterna upplevs strömma.

Tänkte själv göra ett försök med ett 16mm f/2.4 objektiv, tips på bländarvärde?
Har inte tillgång till fjärrutlösare så får bli max 30s om jag inte trixar till det med gummisnodd.
Däremot fundera jag på att låna min fars Meade stativ med starlock, dock är det till ett 12" teleskop så det är ganska tungt att släpa på.

Angående riktning så står det såhär i artikeln:

"Meteorerna ser ut att komma från en punkt mellan stjärnbilderna Perseus (därav namnet Perseiderna) och Cassiopeia som båda befinner sig i nordost och halvvägs upp mot zenit. Är man inte bekant med stjärnbilderna så är det bara att rikta näsan mot nordost och höja hakan något."

Mvh,
Richard

Inte konstigt att det är liten aktivitet. Stjärnfallet skulle komma natten till 13:e, natten till måndag alltså.

/Stefan R. Nilsson

Den första, med månen, vattenspegeln och molnen är ju läcker. Undrar om det är en satellit eller ett stjärnfall som syns? Gissar att det är Cassiopeja man ser i bildens överkant? Kanske är riktningen på strecket ändå från Perseus? Lite svårt att orientera sig på bilden. Annars skall ju strecken för perseider komma från området mellan Perseus och Cassiopeja. Här säger prognosen ännu så länge mulet väder i morgon natt, men det kan ju ändras.

Gjorde ett snabbförsök till en timelapse, men moviemaker är nog inte direkt ultimata programmet.
Eftersom jag tog alla bilder i raw så verkar programmet sätta vitbalansen helt off och dessutom blev det blev suddigt.
Får nog sätta mig och göra en batchkonvertering till jpg innan då alla bilder är fina och skarpa i PS.

http://www.flickr.com/photos/nexur/7757637378/

Ska nog göra ett försök i natt om sikten tillåter.
Gillade det där om att det är VI som brakar in i stoftet. Lätt att tro att det är gruskornen far in i oss.
Det ger ett lite annorlunde perspektiv.

Ska göra det NÄR stjärnfallet sker ;) ska använda Samyang 14/2.8 då nästa brännvidd jag har är 35 mm :(. Väntar på att få beställa 24/1.4 bläää
Ser ut att bli halvklart. Rätt bra för jag gillar också när det händer mer än bara stjärnor på himmeln.

/Stefan R. Nilsson

Inte konstigt att det är liten aktivitet. Stjärnfallet skulle komma natten till 13:e, natten till måndag alltså.

/Stefan R. Nilsson

Uppfattat ;)

Den första, med månen, vattenspegeln och molnen är ju läcker. Undrar om det är en satellit eller ett stjärnfall som syns? Gissar att det är Cassiopeja man ser i bildens överkant? Kanske är riktningen på strecket ändå från Perseus? Lite svårt att orientera sig på bilden. Annars skall ju strecken för perseider komma från området mellan Perseus och Cassiopeja. Här säger prognosen ännu så länge mulet väder i morgon natt, men det kan ju ändras.

Tack den blev ok, ja nått är det och det är som du säger Cassiopeja i överkant. Jag fotar åt lite alla möjliga håll och kanter, har inte så höga förväntningar att fånga nått extravagant utan testar mest kameran och försöker lära mig den. :)

Gjorde ett snabbförsök till en timelapse, men moviemaker är nog inte direkt ultimata programmet.
Eftersom jag tog alla bilder i raw så verkar programmet sätta vitbalansen helt off och dessutom blev det blev suddigt.
Får nog sätta mig och göra en batchkonvertering till jpg innan då alla bilder är fina och skarpa i PS.

http://www.flickr.com/photos/nexur/7757637378/

Wow händer ju massa saker där! :)

/Stefan R. Nilsson

Toppen på stjärnfallet är runt den 12:e varje år, men ofta kan man se det från sent i juli fram till ett tag efter den 12:e. Mellan 10:e och 14:e brukar det synas bäst om inte månen stör för mycket.

Ska göra det NÄR stjärnfallet sker ;) ska använda Samyang 14/2.8 då nästa brännvidd jag har är 35 mm :(. Väntar på att få beställa 24/1.4 bläää
Ser ut att bli halvklart. Rätt bra för jag gillar också när det händer mer än bara stjärnor på himmeln.

/Stefan R. Nilsson

Stjärnfallet från perseiderna är utdraget i tiden. Även nätterna före och efter dess förväntade maximum kan vara meteortätare med fallande perseider. Men maximum inträffar som sagt natten den 12-13. Hur nu gruset ligger fördelat i rymden är det dock ingen som vet :) Men vi passerar teoretiskt genom det tätaste meteoridpartiet då omkring midnatt.

Edit: Ja här hann man inte vara först.

Självklart. Men jag har inte tid att varje natt spendera några timmar för detta. Får välja en dag och som det ser ut så är det ok väder på den teoretiska höjdpunkten.

/Stefan R. Nilsson

När vädret tillåter skall jag fotografera med både Samyang 14/2,8 och Sigma 8-16/4,5-5,6. Har förhoppningar om fina vyer i liggande format med den senare på 8 mm på APS-C. Av någon anledning tycker jag inte om höjdformat. Kanske för att ögonen har ett liggande format. Eller också borde jag ta upp höjdformatet igen, har använt det mycket sparsamt det senaste året, sedan jag fått tillgång till 8 mm. Kanske blir liggande med 8 mm och höjdformat med 14 mm. Skall ta mig i kragen och fixa till så jag kan köra timelapsesekvenser med båda kamerorna. Måste löda ihop en specialkabel till för detta. Har alla grejor hemma så det är bara att ta sig i kragen. Måndag natt ser ut att bli hyfsat klart väder här.

När vädret tillåter skall jag fotografera med både Samyang 14/2,8 och Sigma 8-16/4,5-5,6. Har förhoppningar om fina vyer i liggande format med den senare på 8 mm på APS-C. Av någon anledning tycker jag inte om höjdformat. Kanske för att ögonen har ett liggande format. Eller också borde jag ta upp höjdformatet igen, har använt det mycket sparsamt det senaste året, sedan jag fått tillgång till 8 mm. Kanske blir liggande med 8 mm och höjdformat med 14 mm. Skall ta mig i kragen och fixa till så jag kan köra timelapsesekvenser med båda kamerorna. Måste löda ihop en specialkabel till för detta. Har alla grejor hemma så det är bara att ta sig i kragen. Måndag natt ser ut att bli hyfsat klart väder här.

Har du flyt kan det gå att fixa timelapse i kameran. Vissa Nikon har det inbyggt och Canon kameror kan få det med www.MagicLantern.fm (ej 1D, 7D och någon till)

Har du flyt kan det gå att fixa timelapse i kameran. Vissa Nikon har det inbyggt och Canon kameror kan få det med www.MagicLantern.fm (ej 1D, 7D och någon till)

Nej jag får det inte i kameran. Behöver en separat timer som har IR-dioder då min kamera bara har IR-port. Löder ihop en kabel med IR-dioder som jag kopplar till min androidtelefon som jag sedan spelar upp en IR-signal på med önskade tidsintervall med hjälp av en app. Kabeln kopplas in i telefonens hörlursuttag och dioderna anbringas i närheten av kamerans IR-port. Låter omständigt, men fungerar bra. Kamerorna är Pentax K-x. Till den ena kameran har jag redan en kabel, men behöver en till. Inser nu att jag inte har energi att fixa i ordning ytterligare en till kabel till i morgon. Eventuellt kan det gå att styra två kameror med samma kabel om man ställer stativen nära bredvid varandra. Får se.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar