Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Helgens stjärnfall

Produkter
(logga in för att koppla)
Lyckades igår fånga något på stjärnhimlen som jag inte riktigt vet vad det kan ha varit.
Det var ett starkt och klart lysande föremål som varade i ca. 1-2 min. Det rörde sig sakta över himlen och tonade sakta bort på slutet. Jag tycker att föremålet rörde sig för sakta för att vara en meteor men jag kan inte förklara det på något annat sätt. Jag såg något liknande dagen innan också, det hade då en mera orange färg och rörde sig med samma hastighet.

Bilagor

• Stjärnfall.jpg
    Stjärnfall.jpg
    24 KB · Visningar: 537
Lyckades igår fånga något på stjärnhimlen som jag inte riktigt vet vad det kan ha varit.
Det var ett starkt och klart lysande föremål som varade i ca. 1-2 min. Det rörde sig sakta över himlen och tonade sakta bort på slutet. Jag tycker att föremålet rörde sig för sakta för att vara en meteor men jag kan inte förklara det på något annat sätt. Jag såg något liknande dagen innan också, det hade då en mera orange färg och rörde sig med samma hastighet.

Artikeln i startinlägget talar även om rymdstationen "ISS". Kan det ha varit den, månne?

Mvh,
Richard

Nån som har tips på inställningar för stjärnfall? Fota stjärnor kan jag men hur mkt starkare lyser meteorfall än stjärnor?
Fastnar det på bild om jag fotar i normalt "stjärninställningar"?
De brinner ju upp på nån sekund ju och rör sig snabbt över himmeln.

/Stefan R. Nilsson

Nån som har tips på inställningar för stjärnfall? Fota stjärnor kan jag men hur mkt starkare lyser meteorfall än stjärnor?
Fastnar det på bild om jag fotar i normalt "stjärninställningar"?
De brinner ju upp på nån sekund ju och rör sig snabbt över himmeln.
/Stefan R. Nilsson

Jag undrar samma sak! Körde på "stjärnfotoinställningar", men inte ett enda stjärnfall fastnade.

Provade allt mellan 15 min - 25s. f/4-f/11. ISO100-400.

Antar att de helt enkelt lyste för svagt inatt.

Jag är ingen fena på stjärnfall, men tror att de gör sig ganska ljussvaga genom sin hastighet. Från nattens övning fanns det inte ett enda spår av något stjärnfall på de bilder där jag vet att stjärnor föll under tiden de exponerades. Bländare 4,5, ISO 400. Skall experimentera lite med ordentligt högre exponering i natt, kanske fastnar de då. Nackdelen är ju att man då får korta exponeringstider och chansen att fånga ett stjärnfall minskar. Alternativt får man förfärligt mycket bilder för att täcka upp himlen tidsmässigt. Vissa stjärnfall var inte ens ljussvaga, men fastnade ändå inte på bild. Min teori är att de rör sig för fort för att fastna på lägre exponeringar. Egentligen har jag inget bra svar och ställer samma fråga som Scratchen och Rommel.

Måste ge mig ut och kolla hur det ser ut runt midnatt här i Uppsala - kan ju vara värt ett försök, fast jag dessvärre saknar fjärrutlösare till min NEX ...

Ok, det skall vara perseider :)

http://blogg.astrofotografen.se/
http://klarhimmel.blogspot.se/

Årets perseider. Tror inte det finns exponeringsdata där dock. Håller tummarna för att det skall fortsätta vara klart här i kväll/natt :)

Edit: Båda bloggarna skriver om den fina bolid som avslutade nattens stjärnfall. Jag fick också se den. Mycket häftig och efterlämnande ett mycket tydligt rökspår i det första svaga gryningsljuset. Det var väl runt 02:30-tiden skulle jag gissa. Hela nattens väntan var värd bara den synen. Tyvärr hamnade boliden utanför bild, kameran stod annars med öppen slutare och exponerade då den föll. Man har inte tur jämt. Hade inte den fastnat på bild, hade nog inget fastnat. Och det gjorde det ju inte heller... :) Egentligen vet jag inte om man kan kalla denna meteor för en fullfjädrad bolid, men häftig var den i vilket fall.

Sitter just nu och vaktar kameran och finjusterar medan natten faller. Stjärnorna är där och nu väntar jag på att de ska falla.

/Stefan R. Nilsson

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar