Annons

Helgens stjärnfall

Produkter
(logga in för att koppla)
Ok. På så långa kanske det är ok. Men fan vad det tar tid. Sen ska man ju inte ha så långa slutartider såvida man inte gör startrails. Stjärnorna ska förbli prickar och inte stjärnor. Ju längre brännvidd desto kortare tid måste man ha. 30s funkar bra på 11mm på din kamera.

/Stefan R. Nilsson

forum.jpg

Lyckades fånga en för några dagar sedan, sen blev det tyvärr mulet nästan hela helgen. Inte mycket men alltid något.

Vetifan om jag vågar gå så högt med min 50D. Men ska prova ISO800-1600 med NR på (dark frame substraction). Blir Tokina 11-16 på 11mm.

Bilden i inlägg 47 är ISO6400 och boostad till 12800 i LR ;)

Här är den enda stjärnfallet jag lyckades fånga. Resten var annat som flög omkring och störde.

/Stefan

Bilagor

• 20120813-256B4829-Redigera.jpg
    20120813-256B4829-Redigera.jpg
    76.7 KB · Visningar: 734
Det där är nog inte meteor. De brinner upp på någon sekund.

Håller med. Fick massor av "rymdskrot" som flyttade sig över flera bilder. Den typiska meteoren är svagare i början och slutet och lyser upp någon sekund. Gissar på sateliter eller högflygande flygplan.

//Lars

Är ingen expert så ta inte mitt ord för det. Men hur tog du bilderna? Det där måste ha pågått i flera minuter och gått ganska långt över himlavalvet. Det betyder att det är väldigt stor sten som brinner.

/Stefan R. Nilsson

Roligt att läsa vad som utspelade sig denna natt. Rommels bilder tycker jag är jättefina med vintergatan, vatten, fina moln/dis och allt. Var också ute och fotograferade, men lyckades troligen inte fånga något, har inte kollat igenom bilderna än. Aktiviteten var inte så hög under den tid jag var ute. Just innan jag fått igång kameran föll en jättefin meteor inom kamerans synfält. Sedan fick den gå en knapp timme utan att något hände. Just som jag stängde av den föll två meteorer igen... Eventuellt lyckades jag fånga en svagare meteor som föll under den tiden. Ett extremt bra sätt att slita ut kameran och fylla hårddisken är att försöka fotografera meteorer...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar