Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

hdr-trubbel, hur kan det bli det så tråkigt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Pollock

Aktiv medlem
Har precis lärt mig hdr..

mina hdr blir så tråkiga, inte alls samma drömlika känsla som i de andra hdr här på fotosidan. Vad kan jag göra för fel? har både använt photomatrix och CS3.

Hur skulle ni göra för att få den här bilden att bli bättre?

ps jag är duktig på datorer men nybörjare på bildbehandling.
 

Bilagor

  • dsc03163_4_5_6_7klar.jpg
    dsc03163_4_5_6_7klar.jpg
    82 KB · Visningar: 1,248
samma sak med den här, gör jag något fel?

ser det verkligen ut att vara hdr?
 

Bilagor

  • hdrbilden.jpg
    hdrbilden.jpg
    64.6 KB · Visningar: 1,164
pellepiano skrev:
Hur många olika exponeringar har du tagit ? Har du läst manual eller info på Photomatix hemsida om hur det fungerar?

Jag läste, dock inte speciellt noga. använde 4 exponeringar, i exemplet minns jag att de använde 3. Jag trodde ju fler desto bättre...
 
Jag tror att du skulle behövt några fler exponeringar till att börja med. Jag tog en kvällshimmelsbild från vårt kontor och använde ca 10 exponeringar mellan slutartid 1/10 och 1,6 sek för att få teckning både i förgrund och himmel.

Sedan behövs det ju lite "vanlig" bildbehandling också. Min bild var först ganska grå men det gav mig möjlighet att lägga på ett par justeringslager med kurvor för att få kontrast och färg som jag ville.

Efter tone mapping så såg min Bild ut ungefär som en obearbetad raw-fil:
 

Bilagor

  • liljeholmen.jpg
    liljeholmen.jpg
    61.6 KB · Visningar: 764
Jag behöver verkligen lära mig Photoshop, är helusel. Har ni tips på någon bok som är bra att att ha, eller bör man gå på kurs? hur lärde ni er?
 
Sorry Eva-Teréz...men jag tor du talar lite i egen sak här.

Det finns massor av bra böcker, även för nybörjare.
Googling på Akademibokhandeln ger 380 träffar
på Bokus 500 träffar
på Internetbokhandeln 240 träffar
och tex Stadsbiblioteket i Sthlm 83 träffar
bland alla dessa måste det finna några som behandlar grunderna.

...sen skadar det inte att gå en grundkurs naturligtvis (även fast jag aldrig gjort det).
 
Förlåt. Jag blev lite ivrig då det gällde kurvor som jag brinner för men jag har bett att inlägget stryks. Det var inte meningen att tala i egen sak eller nedvärdera de böcker som finns. Men i alla böcker som jag har tittat så har jag inte hittat någon som förklarar kurvor på ett bra sätt. Om någon själv läst någon bok som förklarar hur man med god kontroll styr kontrast och färg med hjälp av kurvor tar jag gärna emot tipps.

Mvh
Eva-Teréz
 
Hej igen Eva-Terez
Jag förstår att du är proffs på det mesta när det gäller Photoshop, färg, färgstyrning och profiler å sånt. Jag arbetar numera bara med mina egna bilder/projekt och låter ögonen/känslan styra mera och överlåter till dom som gör mina utskrifter att sköta allt det där. Och det har funkat rätt bra.
Jag är ju mera bildmakare än ren fotograf och behöver därför inte sträva efter någon exakthet heller.
Så många böcker köper jag inte numera utan försöker hitta info på nätet i stället.

Den här länken om kurvor har jag sparat, vet inte om det är något nytt (för enkelt) för dig?
http://www.chromasia.com/tutorials/online/curves/index.php#tonalrange

Hade gott!
Bernt
 
Tack för länken.
Sidan om kurvor var välgjord och en bra början, den lilla filmen tog upp en av de saker jag tycker är viktigast vid bildbehandlig, att välja ut punkter på kurvan så att man kan få kontrasten där man vill ha den. Synd att det inte fortsatte att göra olika slags kurvjusteringar för att visa hur olika kurvorna kan vara för att justera kontrast i hög- och lågdagrar t.ex.
Nu är jag proffs men det var inte så länge sedan (2002) jag inte viste något alls om färghantering och kurvor. Från det att jag "upptäckte" photoshop 1994 fram till 2002 när jag började en fotografutbildning så gick jag 6-7 olika kurser i "Photoshop" på studieförbund, sommarkurser och Komvux. Det var alltid en genomgång av verktyg och hur man kunde klippa ut och klona bort mm men sådant som att bildbehandla en bild till ett bra utseende var det ingen av lärarna som pratade om. Och inte i någon av alla böcker jag köpte eller lånade på biblioteket så var det någon som skrev om hur jag skulle kunna "kopiera" (bearbeta) bilderna i kontrast och ljushet så som jag gjorde i mörkrummet. En sådan bok skulle behövas tycker jag.

Vad jag menar med exakthet är att man ska kunna känna att man kan göra sina bilder precis så som man önskar att de ska bli och inte behöva känna sig nöjd med "så som photoshop gjorde dem". Och det är inte beroende på om man är fotograf eller bildmakare utan för att man ska kunna åstakomma den känsla som man vill ha i sin bild.

Mvh
Eva-Teréz
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.