Tack för länken.
Sidan om kurvor var välgjord och en bra början, den lilla filmen tog upp en av de saker jag tycker är viktigast vid bildbehandlig, att välja ut punkter på kurvan så att man kan få kontrasten där man vill ha den. Synd att det inte fortsatte att göra olika slags kurvjusteringar för att visa hur olika kurvorna kan vara för att justera kontrast i hög- och lågdagrar t.ex.
Nu är jag proffs men det var inte så länge sedan (2002) jag inte viste något alls om färghantering och kurvor. Från det att jag "upptäckte" photoshop 1994 fram till 2002 när jag började en fotografutbildning så gick jag 6-7 olika kurser i "Photoshop" på studieförbund, sommarkurser och Komvux. Det var alltid en genomgång av verktyg och hur man kunde klippa ut och klona bort mm men sådant som att bildbehandla en bild till ett bra utseende var det ingen av lärarna som pratade om. Och inte i någon av alla böcker jag köpte eller lånade på biblioteket så var det någon som skrev om hur jag skulle kunna "kopiera" (bearbeta) bilderna i kontrast och ljushet så som jag gjorde i mörkrummet. En sådan bok skulle behövas tycker jag.
Vad jag menar med exakthet är att man ska kunna känna att man kan göra sina bilder precis så som man önskar att de ska bli och inte behöva känna sig nöjd med "så som photoshop gjorde dem". Och det är inte beroende på om man är fotograf eller bildmakare utan för att man ska kunna åstakomma den känsla som man vill ha i sin bild.
Mvh
Eva-Teréz