Annons

HDR till mäklarfotogafering (sammanfogade trådar)

Produkter
(logga in för att koppla)
Om du är nöjd med färgen på nån av originalbilderna, så använd den som färg till "HDR" bilden. ( läg den i ett lager ovanpå "HDR" bilden och ändra blandningsläge till color).

Skippa hela HDR-tjafset, det ser för bedrövligt ut. Hade jag varit mäklare hade jag inte betalat en spänn för dylika bilder eftersom de ser allt annat än naturliga ut (vilket brukar vara hela vitsen).
Bättre då att bara ta några olika exponeringar och klippa ihop i efterhand. Såååå enormt dynamiskt omfång är det ju inte om man exkluderar fönster, och man kan alltid lyfta skuggorna en del.

Tillägg: Hoppas det inte tas för illa upp, för jag menade inte att vara elak:) Ser dock nu att det kan tolkas så. Jag är bara emot hela HDR-grejen över huvud taget, oavsett vem som tagit bilderna och hur tjusiga motiven är.

Jag tar absolut inte illa upp vill lära mig så mycket som möjligt för att eventuellt bli nog bra för att kunna fota för mäklare. Är absolut inte nog bra ännu så vill lära mig allt.

Har du nån bra tråd eller liknande om hur man klipper ihop bilderna i efterhand utan att göra det i hdr?

Jag tar absolut inte illa upp vill lära mig så mycket som möjligt för att eventuellt bli nog bra för att kunna fota för mäklare. Är absolut inte nog bra ännu så vill lära mig allt.

Har du nån bra tråd eller liknande om hur man klipper ihop bilderna i efterhand utan att göra det i hdr?

Varför kan du inte vitbalansera som du vill?

I värsta fall i sista tiff/ps-filen du jobbar med? Så länge du jobbar med 16 bitar ska det inte vara något problem.

Jag har ingen erfarenhet av det själv, men det borde inte vara svårt alls. Ta en exponering som är så ljus att inomhusdelarna ser bra ut. Ta en till exponering där utomhusdelarna ser bra ut (dock tror jag de måste ligga väldigt högt om det inte ska se skitkonstigt ut tillsammans). Sen lägger du bilderna över varandra som lager i Photoshop eller vad du nu använder för program och målar fram fönster och dörrar. Lämpligen är då det undre lagret utomhus och det övre inomhus, så kan du måla med raderingspenseln. Men akta kanterna! Man får nog försöka göra nån slags mjuk övergång om det går.

Annars kan du prova att vitbalansera din färdiga HDR-bild. Det går i till exempel Adobe Camera RAW med TIFF-filer. Jag tror dock att det fortfarande kommer se gräsligt ut;-) Det finns mängder av olika sätt att göra HDR-bilder, men det där med "tonemapping" brukar se mycket konstigt ut. Liksom "rökigt" och luddigt, som nån slags kletig målning.

Någon som har tips på vilken blixt jag ska köpa ? det fins ju många blixtar i olika prisklasser vad skulle vara lämpligt för mig ?

var väljer jag blandningsläge till color ? i Photomatix eller ?

I Photoshop.

Eftersom du bara är ute efter att blanda exponeringar, testa just det istället frö Tonemapping. Antar att du har Photomatix. Fusion heter det där när man blandar exponeringar utan tonmappning. Då ska det inte bli några missfärgningar.

Skaffa ordentlig ljussättning!
Varför koncentrera sig på hur man fixar till bilderna i efterhand??
Varför inte se till att de är bra direkt ur kameran, dvs rätt ljussättning och inställning.
Det enda du borde behöva göra för denna typen av bilder om de är rätt ljussatta är kanske att skärpa upp dem lite.

Så skaffa ett par blixtar och experimentera med dem och se till att du blir nöjd med bilderna direkt från kameran.

jepp jag har börjat förstå att det är rätt ljussättning jag behöver för att bli nöjd med bilderna. men har ni några tips på lämplig blixt / blixtar ?

jepp jag har börjat förstå att det är rätt ljussättning jag behöver för att bli nöjd med bilderna. men har ni några tips på lämplig blixt / blixtar ?

Det är rätt smidigt med radiosynk till blixtar. Det finns IR-synk som skickar ut ir-ljus som blixten kan ta emot och tolka men det funkar rätt dåligt och är ganska opålitligt. Flera blixtar med radiomottagare till varje kommer ge dig full frihet att ställa ut blixtar var du vill och belysa det du vill fota, funkar t.ex. bra när du fotar i ett rum och samtidigt ser in i ett annat, då får man ofta belysa det med och här är en blixt med radiosynk som man ställer i rummet längre bort väldigt smidigt. Jag kör med 4 blixtar tillsammans med 5 st pocketwizards (radiosändare/mottagare), en på kameran och resten på blixtarna. På det sättet slipper jag hålla på med HDR, blixtarna lyser upp det mesta. Till blixtarna använder jag enkla och lätta belysningsstativ tillsammans med blixthållare som även kan ta ett paraply. Paraply är bra att ha, en del folk gillar gula tapeter eller träväggar samt tak, ingenstans kan man då studsa sin blixt, men i ett paraply går det fint.

jag har inte börjat med mäklar fotografering. Men försöker bli nog bra för att kujnna göradet. jo radio synk verkar vara mycket bättre att satsa på om man ska ha flera blixtar så att man kan ställa dem precis där de gör bäst nytta.

grymmt fusion är mycket bättre:)

QUOTE=pellepiano;1704499]I Photoshop.

Eftersom du bara är ute efter att blanda exponeringar, testa just det istället frö Tonemapping. Antar att du har Photomatix. Fusion heter det där när man blandar exponeringar utan tonmappning. Då ska det inte bli några missfärgningar.[/QUOTE]

ANNONS