Erik Schalin
Aktiv medlem
Du (om du håller dig inom lagar).Jag har bara läst det senaste inlägget, men vem fan är det som bestämmer vad jag får eller inte får göra?
DIN betraktares regler.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du (om du håller dig inom lagar).Jag har bara läst det senaste inlägget, men vem fan är det som bestämmer vad jag får eller inte får göra?
HDR är inte enkelt att göra i ett mörkrum.När Graal (den heliga?) i sitt darkroom "manipulerar" sina negativ med konstens alla regler; för att göra bilden bettre. Manipulerar Graal då?
HDR är inte enkelt att göra i ett mörkrum.
Även om dagens yngre digitalfotografer tror det.
Det kräver dubbla negativ som skall kopieras in på samma papper, det är extremt svårt.
Men om man är duktig så kan man stretcha den tekniska kvalitén till sin spets.
OK! men ni setter inga gränser. Du och Graal; men ni tycker at: det måsste vara en gräns.......(?)
Vad menar ni, egentligen?
Först påstår du
att jag inte sätter gränser
sedan påstår du
att jag tycker att det måste vara en gräns
sedan undrar du
vad jag menar.
Du får nog bli lite tydligare om jag skall kunna svara... om det nu är en fråga.
Gränserna finns i betraktarens regelverk.Jag är ingen HDR , jag frågade ju bara............var går gränsen? Var, Erik?
OK! men ni setter inga gränser. Du och Graal; men ni tycker at: det måsste vara en gräns.......(?)
Vad menar ni, egentligen?
Jag blir så trött!
Detta är analogt tänkande.
Vakna, det är digitalt som gäller nu.
Kameran och datorn är 2 hjälpmedel för att producera bra bilder.
Varför skall man avstå från hjälpmedel för att producera bra bilder?
För att skruva till detta till då - det finns ju kameror som har inbyggd, automatisk hdr-funktion (som iphone 4 t ex). Jag skulle tippa på att det snart blir vanligt på systemkameror också, det är ju liksom bara en fortsättning på gafflingsfunktionen.
Nej, en iPhone är ju en iOS-dator med inbyggd telefon. Det vet väl allaTrodde iphone 4 var en telefon o inte en kamera ;-)
Om man sminkar modellen istället för att använda heal-verktyget för att plocka bort en finne, är det manipulering?Men om man tar en vanlig bild i färg med sin kamera o sedan gör om den till Svart/vit i datorn.
Vad är det ? Är det manipulering?
T.