Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

HDR-fråga om rörelse

Produkter
(logga in för att koppla)

Johan.Ä

Avslutat medlemskap
Hej, Jag visste inte riktigt vart jag skulle lägga tråden men.. Jag har blivit inne rätt bra på att fota HDR bilder. tycker de kul och vill göra det mer, men... Som jag fattat är de svårt att fånga bilder med rörelse till en HDR. Om jag skulle vilja ta och göra en HDR med rörelse i bilden, hur ska man gå till väga då?

Antingen tar du och mixtrar med en RAW fil och tar ut tre exponeringar eller kör med tre kameror som tar samma bild med olika exponeringar vilket vore ett roligt experiment :)

Eller så kanske man kan nyttja funktionen om problem med objekt i rörelse för att använda för att få till rörelse i bilden.

Fusk HDR med tre jpg filer utvunna ur en RAW fil fungerar. Dock kan du göra det ännu lättare och bara HDR Tona RAW filen i photoshop. Jag vet inte vilka PS versioner som stöder HDR men jag kör PS CS5 och där finns det. Då slipper du att göra tre filer först ur RAW filen. Man sparar lite tid helt enkelt :)

Hej, Jag visste inte riktigt vart jag skulle lägga tråden men.. Jag har blivit inne rätt bra på att fota HDR bilder. tycker de kul och vill göra det mer, men... Som jag fattat är de svårt att fånga bilder med rörelse till en HDR. Om jag skulle vilja ta och göra en HDR med rörelse i bilden, hur ska man gå till väga då?

I Photomatix finns finns en "halv-manuell" process för att minska/ta bort ghosting då något rört sig i bilden. Man markerar helt enkelt området där något/någon rör sig och väljer från vilken exponering man vill ha området. Funkar tex riktigt bra på promenerande människor.

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto