Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Har spegelöst gått om DSLR vid af även för sport?

Produkter
(logga in för att koppla)
Det är ju just det kameran kan nu om man hanterar den rätt. Man kan ju överstyra automatiken genom att bara sikta på det målet man vill låsa på initialt när man trycker AF-On eller håller ner avtrycket till hälften, beroende på vad man ni tycker är bäst. Jag behöver inte min joystick till något överhuvudtaget idag som jag fotar.

Jag skulle hemskt gärna ha det AF-C systemet som Sony redan har. Fast med de framtidsutsikter som Canon talar om kommer jag nog få vänta ganska länge.
Samtidigt måste de som vill överleva på en kraftigt minskande marknad satsa för att vara en av de som överlever.

Pekskärm kan vara bra men det använder jag bara med video. Kul med en ny tolkning av ögonfokus. Jävlar vilken koll du har på historien ibland Per.

Pekskärms fokus tycker jag personligen vara värdelös. Jag vill definitivt ha en joy-stick att flytta fokuspunkterna med.
Vem vill behöva peta in fingern mellan ansiktet och skärmen för att flytta fokus?

Pekskärmsfokus är för min del bara användbart när man har kameran på stativ.

Pekskärms fokus tycker jag personligen vara värdelös. Jag vill definitivt ha en joy-stick att flytta fokuspunkterna med.
Vem vill behöva peta in fingern mellan ansiktet och skärmen för att flytta fokus?

Pekskärmsfokus är för min del bara användbart när man har kameran på stativ.

Jag använder det jättemycket, mycket praktiskt när man kör live view eller använder telefonen som styrmedel, samma sak på drönaren.

På Panasonic GM5 kan jag flytta fokuspunkten genom att dra på pekskärmen. Jag behöver inte peka på den plats på skärmen som jag vill ha fokuspunkten på (även om det går att använda pekskärmen på det viset också).

Dessutom går det att begränsa den pekkänsliga ytan på skärmen.

På Panasonic GM5 kan jag flytta fokuspunkten genom att dra på pekskärmen. Jag behöver inte peka på den plats på skärmen som jag vill ha fokuspunkten på (även om det går att använda pekskärmen på det viset också).

Dessutom går det att begränsa den pekkänsliga ytan på skärmen.

Det är mycket mer klumpigt än att ha en joy-stick. Jag har dessa möjligheter med både Canon och Fuji.
Ibland råkar jag slå på den funktionen i mina kameror.
Plötsligt åker min fokuspunkt runt lite slumpmässigt när näsan kommer i kontakt med skärmen. Tyvärr kan det enkelt slås på i båda system med ett enkelt tryck på skärmen.

Om kameran står på stativ och jag kör live-view är det mycket användbart. Fast fotar jag handhållet och har sökaren mot ögat är det verkligen en klumpig lösning.
I de lägena är en joy-stick oändligt mycket bättre och mer snabbjobbad.

Som jag sa är det utmärkt när man kör live-view. Fast jag vill inte förlora min joy-stick när jag fotar med ögat i sökaren.

Jag har aldrig kommit överens med joysticken på mina Canon men med EOS R och relativ position är det super enkelt att dra fokuspunkten till rätt ställe utan att ta ögat från sökaren.

Jag har aldrig kommit överens med joysticken på mina Canon men med EOS R och relativ position är det super enkelt att dra fokuspunkten till rätt ställe utan att ta ögat från sökaren.

Canon har en lite udda lösning på sin joy-stick. Något jag ännu inte lyckats lösa på min senaste.
På Fuji trycker jag bara på joy-sticken och så kan jag flytta på fokuspnkten.
På Canon måste jag trycka meny innan jag kan flytta på fokuspunkten.
Jag vill att det alltid går att flytta fokuspunkten utan trycka på något annat först.
Det finns säkert någon inställning för detta men jag har inte hittat den ännu.

Canon har en lite udda lösning på sin joy-stick. Något jag ännu inte lyckats lösa på min senaste.
Jag vill att det alltid går att flytta fokuspunkten utan trycka på något annat först.

Jag använder joysticken/joyplattan jättemycket, hur ska man annars kunna flytta fokuspunkten när man har ögat i sökaren?

Nej, det är det inte. Skärmen är lättare att hitta än en joystick utan att titta efter eftersom den är större. Näsan påverkar inte om man begränsar den pekkänsliga ytan.

Har du ens hållt i t ex en D500 eller D850? Hittar man inte styrpinnen på en sådan kamera borde man nog besöka vårdcentralen på grund av gravt känselbortfall. Att försöka använda skärmen när man tittar i sökaren skulle dessutom vara ergonomiskt mycket märkligt. En kamera som GM5 där man ska vara glad om det fått plats några knappar som går att hitta alls är det en helt annan historia.

Och den är alltså aktiv när kameran hålls mot huvudet? Vill man verkligen ha ljus där?

Nej man kan slå av pekskärmen och den lyser inte. Fast har du kommit åt fel inställning på pekskärmen har du AF påslagen. Då räcker det med att näsan rör skärmen så hoppar AF-punkten runt.
PÅ Fuji har jag lyckats slå av det hela.
På Canon har jag ännu inte lyckats få stopp på det. Deras menyer är så många och inte alltid särskilt logiska.
Så ibland har jag utan att önskat det slagit på pekskärmen igen. Vet inte hur jag skall få stopp på det hela. Finns nog något magiskt trick bland alla menyer.

Nej, det är det inte. Skärmen är lättare att hitta än en joystick utan att titta efter eftersom den är större. Näsan påverkar inte om man begränsar den pekkänsliga ytan.

Ehum, en joystick når man ju med tummen, skulle det vara svårare att hitta än en display en bit bort?

Har du ens hållt i t ex en D500 eller D850?
Halmgubbe. Det finns andra kameror som har joystick, t.ex. min gamla EOS 40D. Den joysticken gillade jag inte. Jag har klämt på ESR-kameror från Nikon då och då (förmodligen en eller annan ur D800-serien) men inte fått någon glädjekänsla över joysticken (pun intended :).

Andra har andra erfarenheter helt klart, och det är väl bra att det finns dem som uppskattar joysticks?

Jag behöver inte min joystick till något överhuvudtaget idag som jag fotar.

Så sant, men det finns ju olika fotografer med olika behov. Jag skulle givetvis föredra en kamera som alltid visste vad jag tyckte att jag ville fokusera på, men nu är inte världen perfekt.

Pekskärm kan vara bra men det använder jag bara med video. Kul med en ny tolkning av ögonfokus. Jävlar vilken koll du har på historien ibland Per.

Ja, men pekskärm är ju även ett praktiskt hjälpmedel i t.ex. studiosituationer. Sen att du väljer att inte använda kamerans hela potential innebär ju inte att andra inte tycker att det är en fiffig finess. :)

Direktval är avstängd från fabrik. Brukar finnas under "Egna inställingar", valet heter "Direktval av AF-punkt".

Jag tycker att joysticken kommer till nytta framförallt i situationer där man har dåligt med tid. Fotar man landskap så finns det minst lika bra alternativa metoder.

Halmgubbe. Det finns andra kameror som har joystick, t.ex. min gamla EOS 40D. Den joysticken gillade jag inte. Jag har klämt på ESR-kameror från Nikon då och då (förmodligen en eller annan ur D800-serien) men inte fått någon glädjekänsla över joysticken (pun intended :).

Andra har andra erfarenheter helt klart, och det är väl bra att det finns dem som uppskattar joysticks?

Nej, det är ingen halmgubbe utifrån vad du påstod, nämligen att det skulle vara svårare att hitta än skärmen. Eftersom det bara är D850 i den serien som har styrpinne, förutom det vanliga styrkorset, är det förstås inte relevant om du har hållt i andra modeller i serien. Huruvida du fylls av glädje av aktuella modeller är nog inte så intressant. Du är en helt annan fråga.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar