Annons

Har spegelöst gått om DSLR vid af även för sport?

Produkter
(logga in för att koppla)
Ögonfokus togs nog fram till en början för porträtt och motivet satt/stod stilla, fotografen vet var han har fokus och kan knäppa på. Ögonfokus togs fram av Olympus från början, och Sony har utvecklat det vidare att även kunna följa när motivet rör sig och också ta ögat på längre håll, även sammarbete med ansiktsigenkänning för att hålla kvar fokus, men pistolkulor och galna hundar som till med blinkar med sina 4 ögonlock för skydda ögona när dom passerar grenverk och dyligt eller fångar byten, det vet jag inte om det blir så lätt.

Fins många fina bilder på hundar som utövar Agillite och rör sig snabbt i Zick Zack, där är nog lite hjälp av skärpe djup också och inte super koncentration på ett litet hundöga att fånga, tilllika framtida FW och djurögon så vete tusan om man tänkt att sikta på ett Geparpöga i 100 kmh 150/200 meter bort.
Jo det är faktiskt dit vi är på väg. Att våra kameror är så smarta att de fixar vad en duktig fotograf bara lyckas med ibland.
Detta är den nya världen med AI och där många människor som idag ger råd per telefon ersätts av datorer.
Den revolutionen har bara just börjat.

Ögonfokus togs fram av Olympus från början, och Sony har utvecklat det vidare att även kunna följa när motivet rör sig
Olympus E-M5 (från 2012) hittar ett ansikte och rätt öga (man kan välja om kameran ska försöka fokusera på valfritt öga eller om den ska försöka med höger eller vänster öga) och om modellen rör på huvudet så följer fokus med.

Träffsäkerhet och allmän prestanda är förmodligen bättre i dagens kameror.

Eftersom jag så sällan fotograferar människor i porträttliknande situationer så har jag inte stresstestat den här funktionen, men jag tycker ändå att det fungerar ganska bra.

Olympus E-M5 (från 2012) hittar ett ansikte och rätt öga (man kan välja om kameran ska försöka fokusera på valfritt öga eller om den ska försöka med höger eller vänster öga) och om modellen rör på huvudet så följer fokus med.

Träffsäkerhet och allmän prestanda är förmodligen bättre i dagens kameror, men det fungerar ändå ganska bra.

Det är ungefär på den nivån som Fuji ligger på. Det fungerar så där.
Är man en van fotograf klara man bättre.
OM några år kommer kameran fixa detta bättre än vi klarar själva i dag.

Den tekniska utvecklingen är alltid bra men glöm inte bort bilden bara.
Här en med "ögonfokus"...

Bilagor

• FD265286-925A-419B-BC30-61C6856D6EFA.jpeg
    FD265286-925A-419B-BC30-61C6856D6EFA.jpeg
    83.9 KB · Visningar: 43
Det är ungefär på den nivån som Fuji ligger på. Det fungerar så där.
Är man en van fotograf klara man bättre.
OM några år kommer kameran fixa detta bättre än vi klarar själva i dag.

Där har vi varit ett bra tag nu. För mig blev redan A6300 för ca tre år sedan till stor hjälp när den fick följande ögonfokus och det var tre generationer sedan. Även den statiska ögonfokusen i gamla A7 II kunde vara till hjälp den med lite fingerfärdighet.

Får man tro Northrup så landade den på 37% hitrate mot 24 för för den nya Fujin X-T3.

Det är faktiskt enklare att låta kameran hitta ett ansikte och ett öga än att jag själv ska välja/flytta fokuspunkt till rätt ställe i sökaren. Det går dessutom snabbare.

Det upptäcker nog de flesta att det är. Många har gnällt över att Sony inte haft en joystick tidigare men jag skulle helst vilja att de tog bort den och använde den platsen till något bättre på min A7 III än till att flytta statiska fokuspunkter. Jag har aldrig fattat hur folk hinner fippla med sådant. Missar man inte bara en massa bilder i onödan medan man pillar med sånt?

Det upptäcker nog de flesta att det är. Många har gnällt över att Sony inte haft en joystick tidigare men jag skulle helst vilja att de tog bort den och använde den platsen till något bättre på min A7 III än till att flytta statiska fokuspunkter. Jag har aldrig fattat hur folk hinner fippla med sådant. Missar man inte bara en massa bilder i onödan medan man pillar med sånt?
Att flytta aktuell fokuspunkt med en joystick har jag aldrig gillat. En av mina gamla EOS-kameror hade en joystick för det ändamålet men jag blev aldrig vän med den. Senare modeller i samma serie eliminerade joysticken till allmän gråt och tandagnisslan bland forumskribenter.

Om man ska flytta en fokuspunkt manuellt så föredrar jag alla dagar i veckan att göra det med en pekskärm. Helst vill jag att kamera av sig själv ska förstå vad jag vill fokusera på, men tankeläsande AI har inte riktigt kommit så långt än. Alltså är ansikts- och ögon-fokus ett bra steg på vägen. Det är dock inte alltid ansikten och ögon man vill fokusera på och då behöver man berätta för kameran var den ska fokusera. En pekskärm är i det läget det bästa jag har provat hittills.

(Ett alternativ som fanns en gång i tiden var den teknik som före andra kallades för ögonfokus, dvs att man tittade på den fokuspunkt i sökaren som man ville aktivera. Jag tror att det bara fanns i ett fåtal Canonkameror under 1990-talet och är helt utdött numera).

Och med den bilden vill du säga vad?
Mer kreativt med suddiga bilder?

Mayday!

Förgrund och bakgrund är oskarpa. Svanens fjäderdräkt och speciellt öga och näbb är knivskarpa. Titta igen men kolla först så du inte har nåt brytningsfel på monokeln...

Bilagor

• F9C11FD5-E737-4449-8556-72F9BB4D3D69.jpeg
    F9C11FD5-E737-4449-8556-72F9BB4D3D69.jpeg
    83.9 KB · Visningar: 70
Har man vidvinkligar 24-35 med stor bländare 1,4 tycker jag Sony a7riii gör ett betlydgt bättre jobb än Canon 5d mkIV vid fokusering av ett öga och om personen är en bit ifrån kameran.

Sökaren är väldigt mörk på Canon 5d’mkiv på sonyn är den mycket ljusare och enklare att hitta skårpan särskilt vid MF

Något som kan konstateras är att spegelösa är bättre på manuell fokus

Träffsäkerhet och allmän prestanda är förmodligen bättre i dagens kameror.

Eftersom jag så sällan fotograferar människor i porträttliknande situationer så har jag inte stresstestat den här funktionen, men jag tycker ändå att det fungerar ganska bra.

Hur ser det ut i dag då med tex M1MII 4-5 år nyare modell, har Olympus framhävt ögonfokus tillräckligt eller är det bara lite kaxigt det fins där för den som är intresserad.

Har för mig att Fuji under den populära gamla kompaktkamera tiden levererade modeller med utökade ansikts-sökningar, det var dom nya finesserna och Nilsson på Foto presenterade dom, Fuji tog täten med en modell som klarade att känna igen upp till 20 ansikten, mins gruppbilder med gröna fyrkanter på varje ansikte. Många av olika modeller var lite väl långsamma av sig med att hitta, man passade på att testa alla möjliga både bra och mindre bra finesser som senare kom i system kameror.

Men visst tog väl dom flesta skärpan på ansiktet, om det nu var manuellt på analoga tiden eller autofokus och så komponerade man om, när det var den typen av bilder där man ville ha, annars löste ett bättre skärpedjup andra bilder, som folk runt ett Cafébord och liknande.

Canons president har i en intervju tydligen luftats Canons tankar om affärsutvecklingen för systemkameror. Ganska dystra tankar.
Detta i Canon Rumors.

Om det blir så kommer vi nog känna av en hel del effekter som konsumenter.

In an article published by the Nikkei news, Canon’s president Fujio Mitarai talks about the future of the camera business and where it’s heading over the next couple of years.

Canon thinks that the camera market will shrink another 50% over the next 2 years, which is changing some strategies at Canon on how to deal with the change in the marketplace.

Canon’s camera sales have declined 10% a year over the last few years.
The global market for interchangeable lens cameras is about 10 million units a year.
Mirrorless camera sales are not adding to the market, they’re merely replacing DSLR sales. This is likely why Canon and Nikon waited so long to enter the full frame mirrorless segment. Putting forth the R&D to cannibalize yourself probably gets the bean counters in a tizzy.
Canon will shift its business to more corporate sales than consumer retail sales
Canon obviously recognizes what Smartphones have done to the sales of entry-level cameras, but Canon thinks they’ll continue to sell 5-6 million prosumer and professional cameras once we’ve reached the bottom of the decline.
Canon will focus more on industrial, surveillance and medical imaging.
All of this points to an amalgamation of DSLR lines to offset the additional EOS R system cameras that are coming. This also tells us that Canon isn’t likely in any sort of rush to get 3-4 EOS R cameras to the marketplace, especially when the market is still declining.

I believe this is a worst-case scenario that Canon is strategizing for and that innovation and great new products are still coming over the next few years.

Det är ju tvärtom.
Med en joystick så kan man fortsätta plåta utan att ta ner ögat från okuläret och samtidigt finjustera fokuspunkten. Mycket användbart när man fotar något där det är mycket action. Självklart vill man att kameran själv sätter rätt punkter, men kameran kan ju inte i alla situationer veta vad som är viktigast för dig som fotograf.

Det är ju tvärtom.
Med en joystick så kan man fortsätta plåta utan att ta ner ögat från okuläret och samtidigt finjustera fokuspunkten. Mycket användbart när man fotar något där det är mycket action. Självklart vill man att kameran själv sätter rätt punkter, men kameran kan ju inte i alla situationer veta vad som är viktigast för dig som fotograf.

Det är ju just det kameran kan nu om man hanterar den rätt. Man kan ju överstyra automatiken genom att bara sikta på det målet man vill låsa på initialt när man trycker AF-On eller håller ner avtrycket till hälften, beroende på vad man ni tycker är bäst. Jag behöver inte min joystick till något överhuvudtaget idag som jag fotar.

Att flytta aktuell fokuspunkt med en joystick har jag aldrig gillat. En av mina gamla EOS-kameror hade en joystick för det ändamålet men jag blev aldrig vän med den. Senare modeller i samma serie eliminerade joysticken till allmän gråt och tandagnisslan bland forumskribenter.

Om man ska flytta en fokuspunkt manuellt så föredrar jag alla dagar i veckan att göra det med en pekskärm. Helst vill jag att kamera av sig själv ska förstå vad jag vill fokusera på, men tankeläsande AI har inte riktigt kommit så långt än. Alltså är ansikts- och ögon-fokus ett bra steg på vägen. Det är dock inte alltid ansikten och ögon man vill fokusera på och då behöver man berätta för kameran var den ska fokusera. En pekskärm är i det läget det bästa jag har provat hittills.

(Ett alternativ som fanns en gång i tiden var den teknik som före andra kallades för ögonfokus, dvs att man tittade på den fokuspunkt i sökaren som man ville aktivera. Jag tror att det bara fanns i ett fåtal Canonkameror under 1990-talet och är helt utdött numera).

Pekskärm kan vara bra men det använder jag bara med video. Kul med en ny tolkning av ögonfokus. Jävlar vilken koll du har på historien ibland Per.

Har för mig att Fuji under den populära gamla kompaktkamera tiden levererade modeller med utökade ansikts-sökningar, det var dom nya finesserna och Nilsson på Foto presenterade dom, Fuji tog täten med en modell som klarade att känna igen upp till 20 ansikten, mins gruppbilder med gröna fyrkanter på varje ansikte. Många av olika modeller var lite väl långsamma av sig med att hitta, man passade på att testa alla möjliga både bra och mindre bra finesser som senare kom i system kameror.

Men visst tog väl dom flesta skärpan på ansiktet, om det nu var manuellt på analoga tiden eller autofokus och så komponerade man om, när det var den typen av bilder där man ville ha, annars löste ett bättre skärpedjup andra bilder, som folk runt ett Cafébord och liknande.

Sony har ju haft en möjlighet att lära en kamera en FD-hierarki och den kan säkert vara bra ibland den med. Verkar mest som om det skulle passa på exv. bröllop.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar