Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Har ni era egna bilder på väggarna?

Produkter
(logga in för att koppla)
Om vi utvecklar tråden...

Vilket typ av bilder vill ni ha i olika typer av rum? Hur kan bilden harmonisera inredning och känsla i rummet?

Kan man se bilder som en form av heminredning? Tänker ni så?

Är ni intresserade av heminredning?
 
Jag har mina bilder på utskrivna på crimsons lambda skrivare och inramade.

Min motocrossförare, droppen, korsnäbben, vatten och tulpanhav finns på väggen. Där finns några av mina s/v bilder som delar vägg med 2 Ansel Adams posters.

/David
 
Jo, har en egen bild på väggen. Lekte lite i mörkrummet och kopierade upp en bild på två st 24*30 papper som sedan sammanfogades till ett. Motivet: Mig själv i spegeln. Ibland får man vara lite egenkär.. :)
 
Jag har ett antal bilder uppställda runt om i kåken. Barnbilder, modellbilder av olika slag. Lite djurbilder och arkitektur och vyer.

Till den andra frågan så tror jag absolut att man kan få bilder att harmonisera med rum och inredning. Har flera idéer men det har aldrig blivit av att jag gjort nått med dem ännu.

Mvh
Maverick
 
Litet galleri i hallen

Hej!

Jag har helt enkelt köpt ett antal färdiga silverramar hos gallerix med färdiga perspertouer (stavning???) och plats för 4 stycken breddare eller tre höjdare (10x15). Då och då byter jag ut bilderna mot nya fotografier vilket är mycket enkelt och smidigt. På så sätt har jag lyckats få till stånd ett litet opretantiöst mimimigalleri här hemma i hallen.

Anders
 
nu har jag precis flyttat till ett hem i kaos, men jag kommer ha hur mycket väggar som helst att fylla.
och min tanke är att både bild och färg ska harmonisera med rummet.
nu har jag börjat skicka bilder som ska passa i lillans rum... det som är mest färdigt för tillfället.
det blir bilder på lillan och annat som för tankarna till barn, och de går i lite rosa toner eftersom rummet är rosa/lila.

en tanke jag har är att stilisera en bild och måla upp på en fondvägg...
men det är bara i första tankestadiet än.
eller dela upp en kvadratisk bild i fyra delar och sätta dom i varsin ram och sätta upp dom så dom hänger ihop. fast det kanske är lite väl åttiotal?
en annan tanke är att plåta något fast bara dess detaljer och sätta ihop bilderna i varsin ram fast tillsammans som en enhet.

massor med idéer och liten verkstad hittills dock.
har labbat fram en (1) bild än så länge. ;o)

i övrigt har jag tidigare mest haft mina teckningar och målningar uppe.
av nån anledning så blir det fler "aah's" och "oooh's" från besökare över dom än mina fotografier som jag själv tycker är bättre.
 
Nej, tyvärr inte....

Har tänkt tanken så många ggr och är fortfarande inne på det, man jag är för lat.....eller kanske för dålig på att prioritera mig själv framför andra.

Jobbar oavbrutet med mina bilder men aldrig åt mig själv.

Tycker dock idén att pryda sina egna väggar med sina egna bilder är lysande, om man inte själv står för sina bilder hur skall man då kunna övertyga andra om att de är bra ?

Samtidigt skrämms jag ibland när man besöker fotomodeller som har hela hemmen fyllda av bilder på sig själva, då kanske det gått lite överstyr ?

// Axel
 
Ja, klart att jag har några egna bilder på väggarna hemma! Och en del andras också, har bla. en bild av Dawid som ger många kommentarer och funderingar!
 
Jag brukar hänga upp bilder i klädnypor på ett snöre längs väggen. Tanken är att det ska vara de senaste bilderna och att jag ska kunna fundera över dem och utvecklas genom det. Men "snart" ska jag fixa sådär åtta små kvadratiska bilder och hänga upp i svarta ramar. Annars försöker jag se till att ha bilder hängande hemma hos andra.
 
Jag har fullt med nakna kvinnor och diverse porträtt på väggarna i mitt "vardagsrum".

Men det är jag det :)
 
Jo, och fler skall det bli. Har dessutom rensat kylskåpsdörrn från tråkiga vykort, fula tidningsutklipp och satt upp ett tiotal minibilder med hjälp av magnet - snygt snyggt rekommenderas!
 
Om man med bilder menar alla typer av bilder, och inte bara fotografier, så är merparten av bilderna i min lägenhet mina egna verk.

Hallen använder jag som galleri för bilder som jag ännu inte är säker på ifall de fungerar eller inte. Mest för att man måste gå genom hallen när man ska byta rum.

I vardagsrummet finns bilder som jag är nöjd med och som passar i det tema som jag försöker hålla där.

Bilder som är för personliga för att hänga någonannantans, ofta för att de är resultat av någon mental bearbetning, hamnar i sovrummet.

Köket är ännu fritt från mina egna bilder.
 
Arleklint skrev:
Om vi utvecklar tråden...

Vilket typ av bilder vill ni ha i olika typer av rum? Hur kan bilden harmonisera inredning och känsla i rummet?

Kan man se bilder som en form av heminredning? Tänker ni så?

Är ni intresserade av heminredning?

Jag tycker absolut bilder är en form av heminredning. Jag menar "fel" typ av bilder/tavlor/detaljer på väggar kan sabba ett helt rum. Ska ett rum andas harmoni och kännas genomtänkt inkluderar det ALLT i rummet.

Det betyder ju inte att allt ska ha samma stil och själv tycker jag man kan mixa o matcha ganska friskt, men det märks direkt om ett rum är genomtänkt eller inte. Om man vill förmedla en känsla med rummmet eller om rummet känns som en "avstjälpningsplats"....

Jag kan vara intresserad av att just uppnå "rätt känsla" i ett rum, kanske inte så jätteintresserad av huruvida det är trendigt eller ej eller om kuddarna har rätt sorts "puff"....

Bilden man har på väggen kan ju antingen med sitt motiv bidra till inredningen, men det kan lika gärna handla om "bara" färgerna. Ibland är kanske bilden till och med av underordnad betydelse om man har en väldigt framträdande och häftig ram man vill ska vara en inredningsdetalj. Bilden och ramen måste ju däremot ändå fungera ihop...

Som praktiskt exempel kan man ju ta sovrummet där jag inte tycker för hysteriska bilder hör hemma...

//Liza
 
Jag har egna bilder på väggarna. Jag funderade lite och kom fram till några anledningar:

1. Hur blir mina bilder i förstorat format?

2. Unika bilder - ingen IKEA-bild som "alla andra" har.

3. Har inramade förstoringar tillgängliga för visning om man behöver ta med sig dem någonstans.

4. Långtidstest av bildkvalitet: Om jag själv tröttnar rejält på en bild för snabbt, saknar den nog det där extra som skulle göra den attraktiv för en utomstående.

5. De passar vår stil i lägenheten och speglar min personlighet för besökare.

6. Skryt/egoboosting. Vänner, släkt och besökare som reagerar positivt på bilder och frågar var de kommer ifrån/vem som tagit dem. Får mig att må bra. ;)
 
Magnus77 skrev:
Jag har egna bilder på väggarna. Jag funderade lite och kom fram till några anledningar:

1. Hur blir mina bilder i förstorat format?

2. Unika bilder - ingen IKEA-bild som "alla andra" har.

3. Har inramade förstoringar tillgängliga för visning om man behöver ta med sig dem någonstans.

4. Långtidstest av bildkvalitet: Om jag själv tröttnar rejält på en bild för snabbt, saknar den nog det där extra som skulle göra den attraktiv för en utomstående.

5. De passar vår stil i lägenheten och speglar min personlighet för besökare.

6. Skryt/egoboosting. Vänner, släkt och besökare som reagerar positivt på bilder och frågar var de kommer ifrån/vem som tagit dem. Får mig att må bra. ;)

Alldeles lysande talat. Jag har också en egen bild på väggen. Det är iofs inte så mycket. Men det är än så länge den enda tavlan vi har på någon vägg över huvud taget.
Jag såg att någon tyckte det var dyrt att förstora. Jag fick en 50x75 för 199:-
Det tycker inte jag är väldans mycket för ett sånt stort format. Dock så fick vi klippa till lite för att det skulle passa i en 50x70-ram.

Jag måste faktiskt erkänna att varje gång jag tittar på bilden så känner jag mig lite stolt. Det är väldigt tillfredställande att ha gjort något själv som passar hemma. Bilden är dock inte tagen med avsikten att hänga på väggen. Vi upptäckte när vi kikade igenom lite bilder att just denna skulle passa. Nu har vi lite önskemål om andra saker att hänga på väggarna. När jag får tid och inspiration så ska jag försöka förverkliga de ideerna.
 
Nu är jag och sambon på G med förstoringar att ha på väggarna efter att vi bestält tapetsering.

Men hon vill ha min strippteasebilder på väggen... NEJ, NEJ, NEJ svarade jag något chockad. Får räcka med en Helmut Newton bild tycker jag.. även den är pryda jag tveksam till.

Den här bilden känns i alla fall solklar.
 
Jag har en hel del egna bilder på väggarna. I köket sitter min färgpanoramaserie i ramar av frostad aluminium. Skitsnygga mot den blå tapeten om jag får säga det själv :)

I sovrummet har jag börjat täcka en vägg med foton i olika storlekar men med ramar ur samma serie, för att få det lite enhetligare. Ganska kul faktiskt att se sina egna bilder i lite större format.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.