Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Har ni era egna bilder på väggarna?

Produkter
(logga in för att koppla)
Nackdelen är att många ramar endast finns tillgängliga i varuhusen och ej i webshopen. Dessutom skulle jag som sagt vilja ha skuren paspartout på ca 5mm.

Tack ändå för tipset.. ;o)

Ska söka lite till i forumet och se om jag kan hitta nåt.

/Johan
 
Ablo skrev:
Nackdelen är att många ramar endast finns tillgängliga i varuhusen och ej i webshopen. Dessutom skulle jag som sagt vilja ha skuren paspartout på ca 5mm.

Tack ändå för tipset.. ;o)

Ska söka lite till i forumet och se om jag kan hitta nåt.

/Johan

Varför måste du köpa på nätet?! Din lokala ramverkstad kan fixa precis det du vill ha...


/André
Som bittert fick lägga ner sin egen verkstad ;) Ikeas världsvälde är svårt att utmana ;)
 
Arleklint skrev:
...Har ni era egna bilder på väggarna hemma?...

Inte fotografier, men väl några oljor och annat måleri.
Att jag inte har foton beror mest på lathet och kanske att jag är lite kräsen.
Näe, bara lathet tror jag.

Kom nu på att jag faktiskt har ett foto uppe.
Inte bara lat, glömsk oxå *s*
 
Lowrider skrev:
Varför måste du köpa på nätet?! Din lokala ramverkstad kan fixa precis det du vill ha...


/André
Som bittert fick lägga ner sin egen verkstad ;) Ikeas världsvälde är svårt att utmana ;)

Numera vänder jag mig alltid till den lokala ramverkstaden för att få passepartouter. Fördelen är att man har full koll på färg och alla mått. Skräddarsydda passepartouter efter egna önskemål känns ganska bra.

Efter ett antal besök blir servicen dessutom riktigt bra. Ikväll skall jag in och beställa 9 passepartouter. :)
 
jepp, har bilder på barnen bland annat...utskrifter i A4 format...och ett gäng 10x15 kopior i ikea ramar...
 
Min första åtgärd efter inköp av en printer var att dedikera en vägg i köket till bildvägg. Så där hänger nu ett gäng metallramar från Gallerix (fördelen med dem är att de är lätta att öppna och byta bild i) tanken är att väggen ska vara "levande". Dessutom är där uppspänt ett svart resårband med klämmor på; i dessa sitter ett gäng 10x15-bilder.

Det känns väldigt tillfredsställande och bra för fotoegot varje gång jag kommer in i köket och ser mina - för tillfället - bästa bilder. Väggen har gett mitt foto en riktig boost!

Tanken är också att ngn gång med någon riktigt lyckad bild beställa en labbkopia och låta "den lokala ramverkstaden" rama den snyggt med passepartout och så ska den hänga i vardagsrummet eller liknande...

/P
 
Jag har egna bilder på väggen hemma för att testa om dom funkar som jag tänkt i en "hem miljö", däremot så har jag lärt mig att inte lita på släkt o vänner. Dom är inte att lita på för konstruktiv kritik ;)

I ett äldre avsnitt av Roomservice på femman så gjorde dom en vägg anordning åt en modellagentur för att visa upp modellfoton på typ 15x20 cm. med väldigt enkel konstruktion. Typ lister på tvären om ca 3 m med ca 13 cm avstånd, så man liksom spännde en båge av fotot... Borde få plats med ca 50 kort per kvadrat. Mer som en typ av tillfällig bildvisning.
Jag är jäkligt dålig på att beskriva med ord, men jag kan göra en skiss om nån är intresserad...

Hur som hellst... det hade varit grymt o i nästa ateljé blir det nått liknande.
/André
 
FILM) (ulltand skrev:
Samma här, så nu hoppas vi alla på en förklarande skiss! :)

Hehe, trodde ingen var intresserad, men jag är hemma förkyld idag så jag gjorde ett försök;)

Illustrationen visar själva grundtanken o problemet är att hitta rätt list (typ T) så att fotot sitter bra o slipper böjas så mkt. (Listerna är fastsatta på en lös spånskiva eller dyligt som sedan monteras på väggen.)


Själv hade jag tänkt att täcka en hel vägg med ett snyggt trägolv med mörkt fanér o måla väggen i samma kulör. Får leta efter en variant med bra bredd o som har en passande fals/lås o sen distansera ca 0,5-1 cm mellan raderna. Vill oxå att det ska gå att hänga lösa tavelkrokar så man kan placera om inramade bilder utan att spika nya hål.
Tror att om jag får det att funka kan bli en både multifunktionell och snygg vägg. Men det blir nog lite mer funderande ;)

hehe, går det att förstå vad jag menar?
/André
 

Bilagor

  • skiss_1.jpg
    skiss_1.jpg
    12.3 KB · Visningar: 387
Senast ändrad:
Har rätt tomt på väggarna men köpte en trave ramar för något halvår sedan och tänkte sätta upp några av mina bättre bilder. Fast jag kom inte längre än så, ramarna ligger fortfarande oanvända i en hög. Jag tror jag tycker bättre om att ta bilderna än att titta på dom. :)
 
Jag va inne på designtorget häromdagen och köpte lomosfotoklips. Och sen satte jag upp en gäng bilder. 20st 9*13 bilder i en fyrkant och sen satte jag upp några större bilder också när jag ändå höll på.
 
Fann denna på ett besök i polen

Fann dessa "fotaväggar" under ett besök i birkenau, tycker det verkar vara en klart briljant idé som jag ska ta efter så fort jag har hittat lämpligt material. Någon som har förslag var man kan köpa billiga ramar?
 

Bilagor

  • krakowokt2006fotowall1.jpg
    krakowokt2006fotowall1.jpg
    71.3 KB · Visningar: 528
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.