Annons

Har ni era egna bilder på väggarna?

Produkter
(logga in för att koppla)
Arleklint skrev:
Detta får mig att undra hur ni gör. Har ni era egna bilder på väggarna hemma?
Inte än. Jag har fått kopian, men än återstår att:
  • sandpappra aluminiumramarna
  • lacka om ovan nämnda ramar (fruktansvärd originalfärg)
  • köpa kartong & skära till passepartout
  • montera bilden
  • skära till glaset till ramen
  • hitta vägg att placera den på (hmmm...)
Jag bockar av något i listan varje dag. Anledningen till att jag gör allt själv är dels det udda formatet på bilden och dels för att det är kul att göra saker själv, nu när man inte slabbar i mörkrummet lika mycket :-D

Kopian är visserligen lite mörk men jag tycker om den, har mina skäl. Den är tyvärr lite för bred för att ladda upp hit till fotosidan, så man får titta på den här istället.
 
Problemet är att få fram bilder som håller på en vägg. De bör ju vara rätt stilsäkra. Och det är inte säkert att det är ens bästa bilder som passar tillsammans med vardagsrumssoffan.

Själv har jag ett hopkok med bilder på min "köksvägg" (bor i en 25 kvm stor studentlya). Är väl nöjd med bilderna, men kanske inte med helheten. Har därför ett litet miniprojekt där jag tänker ge mig ut och ta några "klassika" och stilistiska svartvita bilder som jag kan hänga upp. Bilder som passar ihop.

Hur svårt kan det vara!? ;-)

/Joakim

EDIT: Är det förresten bara jag som tycker att väldigt små och väldigt stora bilder har en sak gemensamt: De bör vara så enkla som möjligt i komposition och innehåll för att funka!
 
Liax skrev:
det förresten bara jag som tycker att väldigt små och väldigt stora bilder har en sak gemensamt: De bör vara så enkla som möjligt i komposition och innehåll för att funka!

Absolut inte. Komplicerade kompositioner kan ge mer att titta på. Däremot är det inte alltd de bästa bilderna som gör sig bäst på väggen. Det beror en del på varför de är bra.
 
froderberg skrev:
Absolut inte. Komplicerade kompositioner kan ge mer att titta på. Däremot är det inte alltd de bästa bilderna som gör sig bäst på väggen. Det beror en del på varför de är bra.


Joakims utsago äger en hög grad av sanning.
Att säga "Absolut inte" som du Magnus är att omyndigförklara Joakims ord,,

Jag menar att bilder som äger en övergripande enkelhet med största säkerhet är de som passar bättre i små format och bilder med en högre grad av komplexitet passar i större format, MEN det betyder inte att den övergripande och kanske/ofta grafiska enkelheten som passar i det lilla formatet inte med förtdel kan och bör skina igenom i den större bildens högre grad av komplexitet,,,Detta är viktigt enligt min mening!

Enligt mig så är det vikgit att den större bilden också äger många grafiska kvaliteter just pga den stora storleken och det specifika betraktingsavståndet, (+ det individuella betraktande sinnet,,).

Alla är vi olika betraktande individer men också väääldigt lika, nästan som stöpta i samma form. Från kultur till kultur flyter skillnaderna ihop och vi känner igen oss i varandra,, vi är mycket lika.

Med andra och långt färre ord: Alla bilder behöver en övergripande enkelhet, en grafisk form att snabbt smaka av och greppa,,,, Här ligger en av nycklarna till det visuella fotografiska mediets djupare hemligheter.

Mvh Niclas,
 
Senast ändrad:
Niclasfoto skrev:
Att säga "Absolut inte" som du Magnus är att omyndigförklara Joakims ord,,

Det är JAG som absolut inte tycker som Joakim. Det kan jag väl få tycka utan att omyndigförklara honom? Men jag kanske var otydlig på att det var en subjektiv åsikt.


Med andra och långt färre ord: Alla bilder behöver en övergripande enkelhet, en grafisk form att snabbt smaka av och greppa,,,, Här ligger en av nycklarna till det visuella fotografiska mediets djupare hemligheter.

Jag håller inte med. Även komplexa bilder kan fungera. Jag har gärna en Cartier-Bresson eller William Klein på väggen. Enkla bilder är ofta sköna bilder, men jag söker inte alltid det sköna.

Ibland kräver med kompexa bilder ett mer utvecklat bildseende för att man ska kunna njuta dem. precis som en del viner kräver ett utvecklat smaksinne.
 
Jag har verk av mig själv på väggarna. Det är foton och mitt finfina gigantiska plåtstycke som jag har rostbehandlat 8Det tog upp den störtsa väggen så fotona har fåt andraplatsen i uppmärksamhetsligan). Vissa av bilderna hänger i klasar - som ett galleri - med olika 'funktion'. En del bildklasar är på vänner som jag blir glada av att se, andra är på sånt som jag tycker är vackert, osv. Och, ja... jag försöker få bilderna på väggen att harmoniera med det övriga rummet. Det är ju en helhet. Det är ju dessutom viktigt att välja motiv efter hur nära beskådaren kan komma bilden. Plotter och detaljrikedom passar kanske inte ovanför sängen där man inte kan ställa sig nära och titta.
 
froderberg skrev:
Absolut inte. Komplicerade kompositioner kan ge mer att titta på.

Jag skrev att de "bör" ha en enkelhet i komposition och innehåll för att funka. Och om jag ska förtydliga mig så menade jag inte att de inte får vara detaljrika, utan att de behöver en grundläggande enkelhet i kompositionen för att fungera i stort format (enligt min mening då).

Men visst finns det komplicerade och innehållsrika bilder som gör sig utmärkt i stort format.

/Joakim
 
intressant

froderberg skrev:



Jag håller inte med. Även komplexa bilder kan fungera. Jag har gärna en Cartier-Bresson eller William Klein på väggen. Enkla bilder är ofta sköna bilder, men jag söker inte alltid det sköna.

Ibland kräver med kompexa bilder ett mer utvecklat bildseende för att man ska kunna njuta dem. precis som en del viner kräver ett utvecklat smaksinne.



Du missförstod till viss del.
Visst har många om inte de flesta av tex Bressons bilder en tydlig enkelhet i det som ofta kan upplevas som komplext och kanske komplicerat. En bild som har en stor komplexitet kan visst helt klart äga en grafiskt enkalhet i form och färg. Det bästa exemplet blir målalren Jackson Pollock,s "Action,painting-teknik". Även om bilderna vid en snabb blick kan upplevas som ytterst komplexa så har dem nästan alltid en tydlig underliggande men ändå övergripande grafiskt tydlighet/enkelhet.

Visst hjälper ett utvecklat bildseende till att läsa, betrakta och avnjuta ett visuellt uttryck och visst är det nog så att medvetenheten arbetar på en höge nivå, men samtidigt så menar jag att den "grafiska underliggande tydligheten" som jag skriver om är till för att just leda både det medvetna och mer ovetande betraktande sinnet.

Mvh Niclas,
 
Arleklint skrev:
Jag har nyss köpt en ny bostadsrätt, dit jag kommer att flytta in framöver.

Redan nu sitter jag och funderar på hur jag skall pryda väggarna. Jag kollar igenom mina bilder och försöker hitta nått passande. Jag tänker mig att vardagsrummet enbart skall fyllas av mina egna bilder.

Detta får mig att undra hur ni gör. Har ni era egna bilder på väggarna hemma?

No - never - not at home - when I had a "home - not in the Studio - where I now live as well - either. Never had a need to hang my own stuff - I got signed original prints of Ruth Bernhard, Eva Rubenstein, Milton Greene and other great photographers on my walls instead - they constantly remind me that there are photographers and the are GREAT photographers and keeps my ego in check...=*^)

I do keep some large size portfolios with about 40 prints in them around for those who want to see what my images look like in print - but that's for sales/marketing - not for my own "pleasure".
 
Ja

Jag har som satt upp en lina på väggen och satt bilderna med små klädnypor. Det är då givetvis inte i vardagsrummet utan i arbets rummet. Dom sitter väll där mest för jag ska fundera på vad jag tycker om dom. Dom är utskrivna på fotopapper i A5.

/Daniel
 

Bilagor

  • bild rum.jpg
    bild rum.jpg
    43.1 KB · Visningar: 638
Nej jag har inte egna bilder på väggarna numera, inte i huset där jag bor. Men i gästhuset har jag gjort ett av rummen som ett slags "temarum" och där har jag ett par egna bilder. Bl. a. då en ganska stor panoramabild (107 x 245cm i monterat skick). Jag har ingen bild som visar hela, bara ett dåligt snapshot som visar en del av rummet, så här ser det ut. Då bilden togs var rummet "still under construction". Bilden är en del ur vad som kan ses här:http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/231882.htm?set=lp
Us
 

Bilagor

  • kna-s.jpg
    kna-s.jpg
    25 KB · Visningar: 510
Senast ändrad:
Jag brukar ge bort inramade bilder i julklapp och födelsedagspresent... gör även kollage som på så sätt blir lite unika. Ge bort bilder funkar som PR om inte annat :)

("there's a new photographer in town")
 
Frugan brukar välja i bildbanken och göra tavlor för vårt hem.

Även en del vänner har önskemål om tavlor, dem gör jag som PR till självkostnadspris i mån av tid.
 
Jag har några av mina bilder på väggen hemma. Nästa projekt blir att pryda väggarna på mitt kontor dit jag nyss har flyttat. Just nu gapar dom tomma och vita. Problemet är att det behövs många bilder och det kostar en slant om dom skall ramas in. Jag funderar på enklare lösningar men har inte fastnat för någon än.
 
just nu 7st 20x30 i passepartoueram
tycker de är trevligt att se sina alster
uppsatt på ett snyggt sätt,ibland får
man beröm av släktingar oxå:)
dom väcker trevliga minnen oxå och
ger inspiration
 
Ok Gott folk.. någon som har ett bra tips om vart man kan köpa ramar(på nätet). helst med en skuren paspartout.

/Johan
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.