froderberg skrev:
Absolut inte. Komplicerade kompositioner kan ge mer att titta på. Däremot är det inte alltd de bästa bilderna som gör sig bäst på väggen. Det beror en del på varför de är bra.
Joakims utsago äger en hög grad av sanning.
Att säga "Absolut inte" som du Magnus är att omyndigförklara Joakims ord,,
Jag menar att bilder som äger en övergripande enkelhet med största säkerhet är de som passar bättre i små format och bilder med en högre grad av komplexitet passar i större format, MEN det betyder inte att den övergripande och kanske/ofta grafiska enkelheten som passar i det lilla formatet inte med förtdel kan och bör skina igenom i den större bildens högre grad av komplexitet,,,Detta är viktigt enligt min mening!
Enligt mig så är det vikgit att den större bilden också äger många grafiska kvaliteter just pga den stora storleken och det specifika betraktingsavståndet, (+ det individuella betraktande sinnet,,).
Alla är vi olika betraktande individer men också väääldigt lika, nästan som stöpta i samma form. Från kultur till kultur flyter skillnaderna ihop och vi känner igen oss i varandra,, vi är mycket lika.
Med andra och långt färre ord: Alla bilder behöver en övergripande enkelhet, en grafisk form att snabbt smaka av och greppa,,,, Här ligger en av nycklarna till det visuella fotografiska mediets djupare hemligheter.
Mvh Niclas,