Annons

Har några frågor kring kameran Canon powershot pro1 och utanför.

Produkter
(logga in för att koppla)

Firefly

Avslutat medlemskap
Hej!
Jag tänker köpa en ny kamera, altså Canon powershot pro. Men, jag har några frågor kring kameran och en fråga utanför.
Det skulle vara snällt om du kunde svara på dessa frågor.

*Kring kameran*
1. Är kvaliteen bra och hur mycket brus hamnar på bilden?
2. Är kameran en bra Makro kamera?
3. Är kameran "snabb" med att ta bilder, så att efter jag har tryckt på "ta bild" knappen så tar den kort direkt?

*Utanför*
1. ISO, vad är det? Och hur ändrar man ISO talen?
2. Är Slutartid 15 - 1/4000 sek samma som 1/400 sek ??
Tar 1/400 som den första bilden i http://www.fotosidan.se/doc.htm/3659 ?

Tack och hej!

Här finns det info.

Hej Amin.
Kolla här, DPreview's test av Canon powershot pro 1

ISO är hur ljuskänslig "filmen" är.
Ungefär som med analoga kameror blir bilden kornigare (brusigare) vid högre ISO-tal.
Kolla på sidan jag länkat till så förstår du.

15 - 1/4000, betyder precis vad det står.
Kameran klarar att ha slutaren öppen i 15 sekunder som längst och i 1/4000 dels sekund som kortast, jag tror det blir 0,00025 sekunder.

Med tanke på att du tänker köpa en så pass avancerad kamera som Canon Pro1 är dina följdfrågor om ISO och slutartider lite förvånande. Dom handlar om något av det mest grundläggande inom fotografering.
1. ISO är ett mått på en films känslighet, dvs hur mycket ljus en film kräver för att exponeras rätt. Motsvarande känslighet kan man även ställa in på digitalkamera men ingenting är gratis. Högre ISO ger mer bildbrus. Högre ISO medger kortare slutartid alternativt mindre bländare (större skärpedjup) osv.
Olika ISO kan du välja på kameran.
2. 15-1/4000s betyder att kameran kan ställas in (eller automatiskt väljer) slutartider från 15sek till 1/4000sek. 1/400 ligger ungefär mitt emellan.
Om fågeln flyger för fort så kanske 1/400 räcker fast det är tveksamt.
Låna en bok på biblioteket om fotograferingens grunder.

Jag besvarar Utanför:
ISO är "filmkänslighet". Det gäller även digitalare. Högre ISO ger mera brus men kortare slutartid eller mindre bländaröppning vid samma ljus.

15 - 1/4000 betyder från 15 sekunder till en fyratusendels sekund.

Såg ingen bild tagen med 1/400 sek. Tänker du på bildernas kvalitet så lär du knappast få dem med den kameran.

Eftersom kameran du tittar på har en liten sensor blir skärpedjupet alltid mycket stort och bildbruset i mesta laget.

Det finns inget sätt, med liten sensor, att åstadkomma de bilder Olle gjort på sidan du refererar till. Skulle du försöka ta bilden, under teckningarna, som handlar om avbildningsskala skulle du få bakgrunden mycket rörigare (eftersom den blir i, eller nästan i, fokus).

Är du intresserad av fotografering och vill utvecklas skall du definitivt titta på dSLR i stället. Nikon D70, D100, Canon 300D, 350D, 10D, KM Dynax D7D är några riktigt bra kameror.

/AnWi

Tack för alla svar!
Ska kolla på andra kameror som Anwi rekommenderade.
Upskattar alla svar!

(Jag är bara 12 år, min syster ska köpa kameran och jag ska ta bilder)

Amin:
För att svara lite på frågorna om kameran åxå...

Pro1 tar mycket bra bilder. Väldigt skarp och fin optik. Den har ju, som alla kameror med små sensorer lite mer brus än man får från en digital systemkamera, och så har vi ju skärpedjupet som rednan tagits upp.

Själv tycker jag att den är lite i dyraste laget. Den har visserligen bra optik och den har ju allt i ett (stort zoomomfång och bra närgräns för makro osv), men i dagsläget kan man köpa en digital systemkamera för ungefär samma pengar. Kan man tänka sig att köpa begagnat så kan man till och med komma billigare undan. Det är en klart bättre satsning om man har ett intresse för foto och vill lära sig mer. Det ger mer möjligheter att utvecklas helt enkelt.
Baksidan av det hela är ju att man inte får med något objektiv som är "alltiett" och ska man ha ett objektiv som är i samma klass som det i Pro1 så kostar det en del.
Man får ju i slutändan lite mer saker att släpa på åxå, och det är ju inte alltid önskvärt.

Pro1 vs DSLR har tagits upp för inte så länge sedan i denna tråd:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=36835&perpage=15&pagenumber=1

Det kanske kan vara till lite hjälp iaf?

Edit:
Ang. makro så kan du se här http://www.imaging-resource.com/PRODS/PRO1/PRO1PICS.HTM (en bit ner) hur nära du kommer. Man kommer alltså rätt nära.

Senast ändrad:
Hej Robert!
Jag är väldigt tacksam för ditt svar, jag hitta en powershot pro1 för 6 000kr, är det ett bra pris?
Jag tror att jag ska köpa den, alla som _har_ den värkar gilla den och jag kommer nog endast använda mig av den manuella fokusen till makro bilderna.Använder inte aoutofokus mycker i alla fall. Objektivet är inga problem.
Tack för svaret! :)

Jag har inte järnkoll på priserna, men de flesta shopparna i sverige tar över 7000kr, så 6000kr får väl anses rätt bra tror jag.

Det är utan moms pålagd som priset är ungefär 6000:-
Gå in på "www.dustinhome.se" och se priset du får betala (7595:).

/Lennart

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar