Advertisement

Annons

Har någon varit i Rumänien?

Produkter
(logga in för att koppla)

ThePOM

Aktiv medlem
Hej!

Fick ett infall igår att det kanske skulle vara häftigt att åka på fotoresa till Rumänien i sommar.

Jag lägger ut lite krokar överallt och givetvis här hos alla er resefolk som kanske varit där.

Var ska man helst åka i rumänien, är det något speciellt att tänka på väl framme, något speciellt att se eller något annat intressant?

Tacksam för alla tips som kan hjälpa mig att inspireras till att göra verklighet av resan.

Mvh
Petri

Jag var en kort vända i Rumänien för fyra år sen.

Det är väldigt fint i Transylvanien, det finns massor med små byar som inte ser ut att förändrats sen 1300-talet. Jag besökte bland annat Sighisoara vars stadskärna var riktigt idyllisk och fotogenisk. Hade jag haft mer tid då hade jag gärna vandrat i Karpaterna, finns mycket stuga-till-stuga vandringsmöjligheter. Det är väldigt vackert i bergen. Jag gjorde bara två-tre dagsturer i området nära Brasov.

Bukarest var också intressant och är definitivt värt två-tre dagar, bland annat bör man ta sig en titt på Ceausescu-palatset.

Jag har lite bilder här:

http://www.trekearth.com/members/mitternacht/photos/Europe/Romania/

Kvaliteten är lite si och så, scannat från kopior från APS-kamera, men man får en uppfattning om hur det ser ändå.

Det var väldigt billigt när jag var där, vet inte hur mycket det hunnit ändra sig på fyra år.

Rumänien, javisst, bra idé.

Jag har besökt Rumänien, visserligen för rätt länge sedan men många motiv finns kvar.
Sighisoara, Timisoara, Turnu Severin, Brasov, Marghita, Petrosan är några av de platser jag besökt.

Tips på motiv:
* Den romska minoriteten i Rumänien lever under mycket svåra förhållanden. De är väldigt avvaktande men kan ev vara intresserade av att låta sig fotograferas om man är artig.
* Människor
* Arktiektur, slott
* Natur, bergen
* Om du åker bil: tänk på att vägar + underhåll är MYCKET dåliga. Beräkna mycket extra tid.

Fortsätt tråden om du har fler frågor.

Garbis

Den rumänska konjaken är överraskande god men det finns ingen taxfreeförsäljning på flygplatsen.
Och så finns det gott om björn(eller ver det varg?) på inte allt för långt avstånd från Bukarest.

Jag var på min första reportageresa i Rumänien våren -02, och var sedan tillbaka där hösten -04. En del bilder därifrån finns på min hemsida www.adamhaglund.se

Jag var i Oradea, i nordvästra hörnet av landet, och Bistrita som ligger några timmar österut. Båda städerna ligger i Transylvanien, som fram till första världskriget tillhörde Ungern. Man ser tydliga spår av dubbelmonarkin Österrike-Ungern i arkitekturen i dessa delar av Rumänien.

Kort sagt: Rumänien är onekligen intressant och fascinerande. Ett gott tips är att vara ordentligt påläst, för att på så sätt förstå bättre vad det är man ser.

Jag är född i Transylvanien och brukar åka ner dit ganska ofta. Ska faktiskt beställa flygbiljetter idag, bara chefen kan berätta när jag får vara ledig i sommar.

Här har du en bra länk, bilderna är faktiskt bättre än verkligheten: http://www.pbase.com/alangrant/romania

När jag var där i fjol regnade det inte på en hel vecka och det var fruktansvärt disigt, trista bilder. Ta med dig pol-filter, det kanske hjälper.

Karpaterna är vattendelare, både kulturellt och geografiskt. Jag har aldrig varit söder/öster om bergen, mer än i Bukarest och vid Svarta havet. Det finns dock mycket fint att se även på den sidan.

Som förstagångsbesökare är det bara att besöka de vanligaste sevärdheterna, där är det både tryggt och vackert. Du kan resa runt billigt och tryggt med tåg, iaf. på dagen. Tågen är långsamma men går ofta och avstånden är små om du inte ska åka tvärs över hela landet på en gång.

Jag vet inte vad du är intresserad av, om du vill fota människor, landskap eller kanske vilda djur?

Jag reste runt i Rumänien under ett par veckor för några somrar sedan. Vi körde framför allt runt i Transylvanien i norra delen av landet mot Ungern och Ukraina. Det var en mycket intressant resa och området kan verkligen rekommenderas!

På landsbygden i de fattigare områdena mot den Ukrainska gränsen var det nästan som att åka 100 år tillbaka i tiden. Med åsnedragna kärror, fält som skördades med lie och med barn som vallade med familjens enda ko i diket längs vägen såg det ut som i en Emil i Lönneberga-film. Även om man naturligtvis mötte bilar längs vägen var detta det bestående intrycket från dessa delar av landet.

Naturen i bergsområdena där vi framför allt rörde oss är mycket vacker; slott som balanserar på bergstoppar, frodiga gröna dalar som skärs itu av iskalla bäckar och kor som betar längs sluttningarna. Tänk Toblerone-reklam och tänk Dracula-slott.

Se bara upp för bluffen som de marknadsför som det äkta Vlad Draculaslottet. Det är ett slott byggt på 80-talet för att locka turister. Men om man bara läser turistinformationen på plats får man lätt intrycket att det är äkta vara... Det finns dock flera äkta och fantastiskt vackra slott att besöka i området.

Det finns också mängder av små mysiga byar, som ser ut som man kan tänka sig att alpbyar såg ut för ett sekel sedan. Kulturen i dessa områden är varierande, en by kan vara helt ungerskspråkig, i nästa by längs vägen talar man bara tyska och därimellan bor bönder som talar rumänska. Och knappt ens på marknadsdagen verkar de olika grupperna vilja tala med varandra. Mycket stolthet och minnen av historiska oförrätter vårdas ömt av nationalister på alla sidor. Är man långt norrut nära gränsen till Ukraina kommer man även till områden där vägskyltarna har kyrilliska bokstäver.

Så gott som alla vi träffade långs vägen var mycket trevliga och hjälpsamma. I de större städerna finns det dock en hel del slum och mycket fattiga och desperata människor, så man får som västeurope vara beredd på en del tiggeri som ibland kan vara lite obehögligt innan man vant sig.

Observera att mina erfarenheter från Rumänien uteslutande kommer från en resa i de norra och nordvästra delarna av landet.

Två sevärdheter som jag absolut inte tycker man får missa är den glada kyrkogården med sina fantastiska färgranna gravar (http://www.spirit.ro/index.php?option=content&task=view&id=21&Itemid=) och de gamla och unika målade klostren.

Senast ändrad:
Tack för alla era svar!

Nu har jag definitivt blivit mer inspirerad!

Det skulle vara otroligt häftigt att kunna komma hem med lite bilder på björn men till det kanske det behövs mer en ett 70-200. Möjligen kanske det räcker med en extender? Har inte varit på någon safari än men vad jag läst är ett 300mm nästan minimum eller?

Annars hade jag väl landskap och slott på listan över önskvärda bilder.

En tanke som slog mig var om man tar sig in till byarna i bergen. Hur är det med elektricitet i byarna? Hur långt kommer man med engelska?

Min sambo är ridintresserad och tänker väl mest på den biten.

Vi har väl en vecka till förfogande om vi kommer iväg.

Mvh
Petri

Vandrarhemmet som jag bodde på i Brasov ordnade Björnsafari, jag åkte aldrig på den, men det gick tydligen ut på att åka till stans soptipp och kolla på när björnarna letade efter mat mitt i natten. Så en stark blixt är kanske viktigare än ett stort tele för att få med björnar på bild :)

Tydligen finns det så mycket björn i Rumänien för att Ceausescu gillade att jaga björn, så han fridlyste björnarna så att det skulle finnas björnar för honom att skjuta.

Hi folks

Jag är gift med en rumänska och är således där ganska ofta. ca 20 gånger under de senaste 4 åren. Landet är väldigt speciellt. Söder om Karpaterna är det platt, väldigt platt och faktiskt ganska tråkigt. Ändlösa åkrar, oftast uttorkade då konstbevattning ofta saknas. Bukarest som stad är nog mest intressant som studie av hur diktaturen kan förstöra en stad som en gång kallades lilla Paris. Visst intressant historisk men tämligen tråkig utseendemässigt. Gillar du att titta på förfall så är det en perfekt plats.

Den ekonomiska utvecklingen tagit ordentlig fart i Bukarest till skillnad från landsbyggden. Under de fyra år jag har rest till Rumänien har en enorm utveckling skett i huvudstaden. Bilar, bilar, bilar överallt är nog det mest bestående intrycket. För rumänerna är bilen ett bevis på frihet samtidigt som man inte slänger något gammalt = vraken står parkerade precis överallt uppblandade med nyare bilar. En liten sak som visar på utveckligen: Det säljs fler dyra bilar i Rumänien än vad som sälj här i Sverige.

För mig som bor i Bukarest under delar av året så måste jag nog säga att staden klarar man av på ett par dagar. Landsbyggden och bergen däremot kan jag spendera hur mycket tid som helst i. Helt fantastiskt vackert. Som en tidigare skribent skrev så ser Karpaterna ut som en karikatyr och en blandning av sagorna om Draculas och "sound of music" filmen.

Jag har som sagt spenderat mycket tid i landet och aldrig sett en björn, däremot massor med andra tämligen unika djur. Bland annat den ovanliga blå bergsgeten. Dom är dock skygga så en 70-200 räcker inte om du inte bygger ett skymsle. Rätt svårt dessutom på de branta bergsidor där getterna lever.

Det finns massor av utmärkta vandringsleder i Karpaterna och dessutom en hel del pittoreska stugor/hus/barer sär man kan hyra ett slitet övernattningsrum eller bara vila trötta ben med en vintoddy. I nordvästra Rumänien finns de helt unika målade klostren. En helt underbar upplevelse. Längs Donaus utflöde finns Europas enda riktiga delta, I deltat finns det dessutom en riktigt spännade ö där en en "koloni" av invånare med spetälska lever.

Som sagt, rumänien är ett oerhört spännande resmål. En lite varning dock. Av historiska skäl så är Rumänen i gemene man oerhört misstänksam och avigt inställd till främlingar. Mer så än i andra forna östeuropeiska lander som jag har besökt men när man väl har fått kontakt så är dom mer gästvänliga en din egen mamma. Att fotografera männsikor måste ske dolt. Tar du fram en stor kamera så blir du utskälld eller så bara går personen ifråga bara bort och mumlar något surt. Frågar du om tillstånd så får du nästan alltid ett nej.

Förvänta dig inte heller någon lyxsemester. Service är ett nytt ord för en rumän i allmänhet. Samtidigt kan du hitta en mycket företagsam och serviceinriktad företagare där allt bara är fantastiskt. Dock är han ett undantag. Allt är mycket slitet men det är ju samtidigt charmigt. Landsbyggden fungerar såsom Sverige gjorde före andra världskriget. Oxdragna kärror, gamla kvinnor i huckle som rastar sin enda kossa längs vägarna.

Vägarna utanför Bukarest är mycket dåliga och passerar varje lite by. En resa på 40 mil tar lätt 8 timmar. I bergen även på riksvägarna dubbelt så lång tid. En resa som jag har gjort i Karpaterna på en lokal väg om 3.5 mil tog 5 timmar. Allt är möjligt i Rumänien.

Jag har en massa bilder här på fotosidan från Rumänien och kommer inom kort att lägga upp fler. Kom hem därifrån för ett par veckor sedan. Var uppe i bergen och vandrade 3 gånger på 2 veckor.

Mankan

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar