Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Har köpt mig ett IR-filter...

Produkter
(logga in för att koppla)

Delafina

Medlem
till min Nikon D60. Ett 720nm. Har jag gjort bort mig helt?? För jag får inga bilder med det filtret, allt blir bara svart!
Gör jag fel eller måste jag ställa in kameran på något speciellt sätt? Eller fungerar det helt enkelt inte tillsammans med en D60?

Jag har sett alla fina bilder här på Fotosidan och ville själv prova.....:eek:)

Tips någon?
 
När du skriver "allt blir bara svart", menar du att sökaren blir svart (fullt normalt. IR-filret tar ju bort allt ljus dina ögon kan se) eller att bilderna blir svarta (altså grovt underexponerade)?

Med ett IR-filter på kameran så får man med många kameror använda väldigt lång slutartid, eftersom det ofta sitter ett IR cut-filter (som altså tar bort IR) framför sensorn. Kamera på stativ är mer eller mindre ett måste, då slutartiderna ofta blir flertalet sekunder.
 
Okej

När du skriver "allt blir bara svart", menar du att sökaren blir svart (fullt normalt. IR-filret tar ju bort allt ljus dina ögon kan se) eller att bilderna blir svarta (altså grovt underexponerade)?

Med ett IR-filter på kameran så får man med många kameror använda väldigt lång slutartid, eftersom det ofta sitter ett IR cut-filter (som altså tar bort IR) framför sensorn. Kamera på stativ är mer eller mindre ett måste, då slutartiderna ofta blir flertalet sekunder.

Jo, det blir svart både i sökaren och så blir bilden helt svart (underexponerad)

Okej, jag får sätta kameran på stativet och testa då, har du något bra exempel på hur jag ska ställa in kameran när jag tar en IR bild??
 
Inte så konstigt då kameran är försedd med ett IR filter som har motsatt verkan.
Kolla sensorn bakom slutaren så skall du se att där sitter ett blå eller turkosfärgat filter.
Ett sådant filter tar bort det långvågiga ljuset, dvs IR.
Kameran är mycket okänslig för IR därmed.
Så det blir ite mycekt kvar för den stackars sensorn, först ett fitler som skär bort IR, sen sätter du på ett filter som skär boert synligt ljus.
Det krävs mycket långa exponeringar och bilden får nog inte riktigt IR karaktär.
Ja har en isärplockad D40 liggande och jag har studerat ifall det går att ta bort blåfiltret. Men det ser svårt ut och man förstör ju kameran kanske.

Sensorn är således normalt känslig för ett bredare spektrum än det synliga, dvs långvågigare. Och för att kameran skall likna ögat så sätter man dit blåfiltret.

Ett IR filter kan man enligt min mening bara använda till IR känslig film. Rätta mig om jag har fel.

Det vore dock mycket spännande att fotografera i riktigt IR spektra. Med en liten kompakt kan det vara enklare att ta bort blåfiltret kanske en billg kamera som man kan offra.
 
Roy, visst går det bra att fotografera IR med digitala kameror!

Vissa kameror funkar det dock sämre med, och jag har aldrig lyckats bra eftersom jag har haft en av de sämre kamerorna, Canon EOS 10D. Den har ett ovanligt starkt IR-fut-filter framför sensorn.

Men med andra Canon-kameror i samma segment ska det gå alldeles utmärkt, dock som sagt med väldigt långa slutartider (allt från någon halv sekund till tiotal sekunder).

Det finns dock flera företag som bygger om vanliga kameror till renodlade IR-kameror, genom att byta ut filtret framför sensorn till ett som kapar synligt- och UV-ljus. De justerar även fokus (eftersom IR-ljus bryts anorlunda måste man fokusera närmre när man plåtar IR) för ett medskickat objektiv. Efter konvertering till IR kan man fotografera mer eller mindre som vanligt, man ser bra i sökaren, o.s.v. Men kameran går naturligtvis inte att nyttja till annat än IR-fotografering utan ny ombyggnad. En konvertering kostar runt $400-$450, om man inte beställer filtret och gör det själv, då kommer man betydligt billigare undan.

Kollar man runt bland alla IR-bilder på fotosidan så ser man snart att de flesta är tagna med digitalkameror, och de flesta har inte byggt om sina kameror. Estethia som har många IR-bilder har dock en ombygd IR-kamera.
 
..
En konvertering kostar runt $400-$450,
...
Stämmer. Dock finns det ett ställe som gör det betydligt billigare, och det är "Precision Camera Repair" i USA. De gör det säkerligen även med den bästa noggrannheten, eftersom de också är officiell serviceverkstad för kameramärket ifråga (i detta fall Sony).

Så billigaste sättet att få högkvalitativa IR-fotmöjligheter vore alltså att skicka dem sin gamla Sony A100 (eller köpa en begagnad sådan och skicka dit).

Här ett inlägg på Dyxum från deras servicechef, som bl.a. svarar på frågan ifall de sätter in plast- eller glasfilter vid modifieringen:


"MSoares
Newbie

Joined: 29 February 2008
Location: United States
Online Status: Offline
Posts: 36
Posted: 18 May 2009 at 22:06


Charges on the conversion are $249 for DSLR & $299 for Full Frame DSLR (if anyone is crazy enough to convert an A900).
Our prices are the lowest because we have the manufacturer tools to perform the adjustments required - we can do it a lot faster than most folks as well since we take cameras apart all day, everyday. We, as opposed to most conversion places, are an actual repair facility and we are extremely familiar with the adjustments necessary to calibrate these cameras - not to mention the fact that we are only one of two authorized centers in the US for Sony repair.
The glass that we use in our conversions is high quality optical glass that has been manufactured to our specifications.
I'll see if i can post a couple of shots later today with the IR camers for all to see.

Best Regards
Mark Soares
Professional Services Technical Advisor
Precision Camera Repair
http://www.precisioncamera.com"


Länk 1: http://www.dyxum.com/dforum/has-any...post507091.html?KW=Infrared+conversion#507091

Länk 2: http://www.dyxum.com/dforum/infrare..._topic47720_page1.html?KW=Infrared+conversion
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.