Annons

Har jag sabbat min spegel nu?

Produkter
(logga in för att koppla)

Karl_J

Medlem
Jag har inte haft min EOS 400 så länge och idag upptäckte jag min första prick i sökaren, vilket efter efterforskningar visat sig vara vanligt och ofarligt.

Men i alla fall så började jag försöka blåsa rent den med blåsan först. Samtidigt upptäckte jag smuts på spegeln som inte gick bort av blåsan. Så jag tog den mjuka syntetiska penseln. Då upptäckte jag "flottspår" efter penseln, jag torkade försiktigt med min mjuka, luddfria duk och nu ser spegeln ok ut.

Men enl en polare så har jag sabbat den helt bara genom att överhuvudtaget röra den. Så mina frågor är:
1. Har jag det?
2. Vad kostar i så fall en ny spegel ?

3. Hur kommer man åt rengöra mattskivan själv eller bör man lämna in?

Tacksam för svar.
 
Funkar det, så funkar det...

Dvs, visst är det känsligt, men det upphör ju inte fungera för att man snuddar vid den. Som sagt, fungerar kameran, så fungerar den...
 
Hej.

Inte för att jag har vart och pillat på min spegel än men kan aldrig tro att något skulle hända ändå... (det är en spegel) Att torka av speglarna på sin bil gör nog alla (men använd inte isskrapan)

Tror du kan sätta en snygg tumme mitt på speglen utan att något händer... förutom att du ev kan se ditt tummavtryck genom sökaren... men inget som påverkar bilden.. hur sensorn ser ut är det viktigaste inte speglen.

Blir dina bilder ok kan du va lugn.

Hadé
 
Om sökaren ser ok ut och autofokusen fungerar som det ska så är det inga problem. Dock så har JR. fel när han säger att det viktigaste är hur sensor ser ut. Spegeln är relativt känslig och är belagt med ett tunt skickt reflektivt material, har för mig att det brukar vara någon silverbas. Vissa som försökt använda tejp-tricket har råkat få med sig basen från spegeln och därmed förstört den.

Dessutom så är inställningen av spegeln, och följaktiligen även av sekundärspegel som sitter i vinkel kopplad på baksidan väldigt känslig. Spegeln är ju inte helt reflektiv utan delvis genomskinlig så ljus släpps igenom till sekundärspegel och därmed speglas ner till autofokus modulen. Rubbas kalibreringen kan det väldigt lätt påverka autofokusen hos kameran.

Men som sagt, ser det bra ut i sökaren och autofokusen fungerar som den ska så är det ingen fara whatsoever.
 
Åfan!

Där ser man, inte trodde man väl att den va så attas känslig den lilla rackaren......
("varför är allt idag så klent byggt?.... ")

Se vad peter skrev istället o sk-t i mitt inlägg ovan....

Nu är det snart zova med...

Hadé
 
Det var ungefär så jag resonerade.

Så länge kameran fungerar som den ska så tja fungerar det ju =).

Pricken är visserligen fortfarande kvar, men jag struntar i den tills vidare.

Hur mycket brukar det gå på att få kameran rengjord och vart lämnar man in den i Stockholm-Uppsala området?

Eller vågar man försöka göra rent mattskivan? och i så fall hur?
 
Mattskivorna är minst lika ömtåliga som spegeln. Går det inte att blåsa bort skräpet från mattskivan är det frågan om ifall det inte lika gärna kan få sitta kvar. Det är väldigt lätt att få ett märke på en mattskiva, om man pillar på den med något, bomullstops eller vad man nu kan tänka sig.
På en kamera som 40D spelar det inte så stor roll, då du kan köpa en extra mattskiva och sätta dit själv, om du skulle råka sabotera den. Men det är inte utbytbar på det sättet på en 400D.

Skräp på mattskivan påverkar inte bilden heller, bara det du ser i sökaren.

Att spegeln är så klen beror på att man vill ha den så lätt som möjligt, för då är det enklare för kameran att kasta den ur vägen, när bilden ska tas.
 
Senast ändrad:
Relativt ny

Men skall man inte fälla upp spegeln o göra ren sensorn när man får/har damm på bilderna?
 
Dammpartiklar på spegeln brukar inte synas så bra då dom inte ligger i fokus, syns dom tydligt så sitter skiten på mattskivan, själv använder jag en pensel för ändamålet som följde med mitt sensorrengöringskit från VisibleDust när jag gör ren spegel och mattskiva.

/kent
 
Snackade lite med en polare som tror att jag borde kunna blåsa bort det med luft. Problemet är att mattskivan sitter så illa till att jag inte får pipen nära nog och kan trycka tillräckligt hårt utan att riskera att skada spegeln.

Jag vet att tryckluft är ett stort NO NO, men hur är det med luft på burk ?
 
JR. skrev:
Hej.

Inte för att jag har vart och pillat på min spegel än men kan aldrig tro att något skulle hända ändå... (det är en spegel) Att torka av speglarna på sin bil gör nog alla (men använd inte isskrapan)

Tror du kan sätta en snygg tumme mitt på speglen utan att något händer... förutom att du ev kan se ditt tummavtryck genom sökaren... men inget som påverkar bilden.. hur sensorn ser ut är det viktigaste inte speglen.

Blir dina bilder ok kan du va lugn.

Hadé

Iofs är det som syns i sökaren inget som fastnar på bilden, men spegeln är känslig för beröring eftersom den är ytförsilvrad, dvs det "blanka" sitter inte bakom glaset som en vanlig spegel utan på ytan. Detta pga att annars skulle det bli dubbelbild, först en svag som speglar i glaset, sedan en något förskjuten som speglar i "silvret". Men som sagt, det syns bara i sökaren...
 
Karl_J skrev:
Min tycks fungera bra, men min spegel är varken skitig eller sned. Är frågan för egen del ?
Nej, det var mer en allmän fundering eftersom man kan få intrycket när man läser tråden att spegelns enda uppgift är att presentera en schysst sökarbild för fotografen.

Jag har något luddigt begrepp om att spegeln även är inblandad i autofokusen - massa ljusstrålar som studsar runt inne i kamerahuset på korsen och tvärsen på något sofistikerat sätt. Så bara för att man är nöjd med det man ser i sökaren så skulle det ändå kunna ha uppstått något med spegeln som påverkar bildresultatet.

Men om sökarbilden ser OK ut och bilderna blir OK så får man ju förmoda att det är lugnt.
 
Senast ändrad:
Ja, det är som det står längre upp. Autofokussensorn sitter i botten på spegelhuset. Ljuset leds dit genom den delvis genomskinliga huvudspegeln och sedan snett ner via en hjälpspegel bakom huvudspegeln. Så sitter det en fluga mitt på spegeln ser du en suddig svart fläck i sökaren och autofokusen blir förmodligen konfys.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.