Annons

Sensorrengörning 5D MarkII - PROBLEM!!

Produkter
(logga in för att koppla)
jag chansar inte o köper isopropanol från apoteket för att tjäna någon hundralapp. Köper testade produkter för ändmålet.Om jag tänkte på pengar så skulle jag inte köpt D3X.

Och isopropanol tillsammans med tennoxiden/högpassfiltret?

Däremot kanske man kan använda det på sin lins?

Filtrets beläggning ligger på de flesta kameror på insidan filtret.
För de kameror som har det på utsidan skall man använda Eclipse E2.
Vill man veta vilka kameror som skall ha vad kan man titta hos de som gör Eclipse:
http://www.photosol.com/cameras_bymfg.html

Isopropanol från Apoteket är inte rent nog och ger en tydlig vitaktig hinna när det torkat. Provade detta innan Eclipse fann och få tag i på denna sida atlanten.
Eclipse kostar inte särskilt mycket mer och räcker i flera år vid normal användning.
Håller med Ove, det lönar sig inte att vara dumsnål.

Filtrets beläggning ligger på de flesta kameror på insidan filtret.
För de kameror som har det på utsidan skall man använda Eclipse E2.
Vill man veta vilka kameror som skall ha vad kan man titta hos de som gör Eclipse:
http://www.photosol.com/cameras_bymfg.html

Isopropanol från Apoteket är inte rent nog och ger en tydlig vitaktig hinna när det torkat. Provade detta innan Eclipse fann och få tag i på denna sida atlanten.
Eclipse kostar inte särskilt mycket mer och räcker i flera år vid normal användning.
Håller med Ove, det lönar sig inte att vara dumsnål.

Så vad använda på objektivlinsen?

Så vad använda på objektivlinsen?

Brukar finnas att köpa i kameraaffärer tillsammans med linspapper som är absolut ren från föroreningar.

Det jag har haft i åratal heter Formula MC (Multicoated and Lens Cleaner)
Den lilla plastflaskan är fortfarande halvfull. Det går bara åt någon droppe per objektiv.

Inte rent nog? Man kanske själv skulle börja sälja IPA och sätta en käck etikett på. Det verkar vara ett lätt sätt att tjäna pengar...

Om du nu vill vara besserwisser så föreslår jag att du tar och provar på din egen sensor och kollar skillnaden. Den syns tydligt

Eclipse skriver själv om sin egen produkt.
"For CCD & CMOS
ECLIPSE lens cleaner is the highest purity lens cleaner available, containing less than 5 parts per million (ppm) of contamination (the whitish residue left after evaporation) It dries as quickly as it can be applied leaving absolutely no residue, making it the only recommended cleaner for CCD and CMOS sensor cleaning when used with Sensor Swabs."

På Apotekets flaska står inget om hur många PPM föroreningar den innehåller men en vit hinna blir det.

Hej igen...
Jag vet inte vad man ska säga om det här.

Jag fick min kamera efter rengörning i onsdags. Då hade Intervison fått bort kletet och som jag tidigare har skrivit om. I dag lördag tar jag och testar att fotografera en blå himmel med bländare 22 (har då tagit ca 50 bilder sedan i onsdag).

Det är hur mycket damm som helst igen! Kan räkna till ett 20-tal synliga korn (och där en del även syns på bländare 11). De går inte bort med den automatiska sensorrengörningen och inte heller med blåsa. Nu vågar jag heller inte peta med min Visible Dust pensel igen då det ligger en hel del vid kanterna (penseln är heller inte rengjord ännu).
Hur kan det bli så här mycket på så kort tid? Jag har bara byt objektiv 1 gång och då VÄLDIGT försiktigt i badrummet.

Varför går det heller inte bort med vare sig blåsa eller den automatiska rengörningen? Kan det fortfarande vara så att det finns olja kvar som binder dammet?

Bör jag inte kunna kräva att man gör om rengörningen igen kostnadsfritt?? Men jag kan ju inte heller hålla på så här?

Känns helt hopplöst just nu...

Mvh
Bosse

-

har en mk2 sen december och har haft 5d sen flera år tillbaka. har aldrig gjort och kommer aldrig att rengöra sensorn själv. konstigt nog tycker jag att canon tar de priserna för rengörning när i usa gör de det gratis samtidigt som de servar objektiven gratis.

oavsett om man väljer att rengöra själveller lämnar in det så tycker jag att man inte borde betala så mycket pengar.

tur att du meddelar alla om dina erfarenheter det finns säkert fler som är drabbade

Det är enkelt att rengöra sensorn själv om man har rätt grejer till det. Man får leva med det. Jag gör rent sensorn minst 2 gånger i veckan på ett utlandsjobb. Om jag inte gör det så får jag klona himmlen på en massa bilder o det tar betydligt längre tid än att rengöra sensorn.
Rengöra själv
1 blås med blåsborste
2 Kolla med sesor loop om det finns smuts kvar.
3 I sådana fall ladda en visible dust pensel o pensla sensorn. Om det fortfarande finns smuts kvar då är det dags för våtrengöring.
4 Jag använder tops av syntet som elfa säljer finns även på yfo i sthlm för betydligt dyrare pris. Tag 2 droppar eclipse på topsen o torka av sensorn försiktigt.

Jag har testat paddel o dom flesta luddar därför är topsen av syntet bättre.

Att tänka på så du inte skadar sensorn.
Kolla noga med sensor loope så det inte ligger kvar något löst som kan skada sensorn vid våtrengöring. Dränk inte topsen med medel o gnugga inte.

sensor loope är ett förstoringsglas med inbyggd lampa som gör att du ser smutsen på sensorn. Väldigt enkelt för då slipper du ta bild för att checka o du kan se exakt var smutsen är. Det är inget att svettas för simpelt.

När jag hade min 5D mark 2 så tycker jag den var rätt bra på att hålla rent sensorn själv betydligt bättre än min D700, min D3x finns ingen inbyggd sensorengöring så den får man göra rent oftare om man inte gillar att klona alla bilder.

Hej Ove,
Ja, jag förstår att man får räkna med damm, speciellt om man är yrkesfotograf som du och använder den mycket. Jag är egentligen inte orolig för att själv rengöra den. Det har jag gjort många gånger förr på min tidigare 20D. Då har det också alltid räckt med att blåsa och en Visible Dust Pensel.
Men varför jag är så frågande är att det nästa omedelbart kommit in så mycket damm/skräp igen efter kameran varit inlämnad på rengörning. Jag har ju heller inte tagit så många bilder efter det och bara bytt objektivet en gång (har nu ett 24-70 2,8 L på). Dammet är även mer eller mindre koncentrerat till kanterna vilket gör att jag är tveksam till att dra dit penseln igen (när jag rengjort den..). Är rädd för att få ut olja igen....
Med tanke på att jag nu heller inte får bort dammet med blåsa, eller den automatiska rengörningen, så är jag även fundersam om det inte trots allt ligger kvar något av oljan. Detta för att jag inte får bort det med blåsa samt att det ligger vid kanterna. Var ju där som jag framförallt drog ut oljan...
Bilderna innehåller dock inte några oljerester vad jag kan se så min teori kanske är fel. Kameran kanske helt enkelt är så känslig för damm och inte tätad? Men varför sitter det fast?????? Varför är det också mer damm med min 5DMarkII än 20D, trots att den har en automatisk sensorrengörning?

Nu har jag i alla fall beställt en Sensorlup, den nya med 7x samt penselrengörning för min Visible Dust pensel. Jag har även skrivit till Intervision för att se hur de ställer sig till att ta in kameran igen för rengörning kostnadsfritt.

Tack för dina svar och för att du delar med dig av dina erfarenheter.

Mvh
Bosse

Hej Ove,
Ja, jag förstår att man får räkna med damm, speciellt om man är yrkesfotograf som du och använder den mycket. Jag är egentligen inte orolig för att själv rengöra den. Det har jag gjort många gånger förr på min tidigare 20D. Då har det också alltid räckt med att blåsa och en Visible Dust Pensel.
Men varför jag är så frågande är att det nästa omedelbart kommit in så mycket damm/skräp igen efter kameran varit inlämnad på rengörning. Jag har ju heller inte tagit så många bilder efter det och bara bytt objektivet en gång (har nu ett 24-70 2,8 L på). Dammet är även mer eller mindre koncentrerat till kanterna vilket gör att jag är tveksam till att dra dit penseln igen (när jag rengjort den..). Är rädd för att få ut olja igen....
Med tanke på att jag nu heller inte får bort dammet med blåsa, eller den automatiska rengörningen, så är jag även fundersam om det inte trots allt ligger kvar något av oljan. Detta för att jag inte får bort det med blåsa samt att det ligger vid kanterna. Var ju där som jag framförallt drog ut oljan...

Till firman jag länkade till dom säljer även ett medel dels för att ta bort kraftigare smuts samt ett för det som sitter på väggarna. Med sensorlup så kommer du se exakt var smutsen sitter o den är riktigt bra. Jag tycker det låter lite konstigt att din 5D mark 2 drar åt sig så mycket smuts för min gjorde det inte alls trots att jag körde ett 2 veckors jobb i Egypten med den.

Köp även topsen utav syntet som elfa säljer dom ligger i en förpackning på ca 20 st o dom har svart runt plastskaft o är ca 15-20cm långa. Dom är riktigt bra att ta bort smutsen i hörnen med, jag använder dom till hela sensorn. Även yfo i sthlm säljer dom för dyra pengar dom har helt enkelt köpt en påse o säljer dom styckvis för dyra pengar. När jag råkade komma åt kanten o fick olje rester på sensorn så var jag tvungen att använda specialmedlet smear way från visivble dust för det gick inte bort med eclipse. Däremot är topsen från visible inte bra för dom luddar pga dom är gjorda utav bomull.
Ni som funderar på att använda vanliga tops gör inte det jag har testat flera mest på skoj o dom luddar extrem mycket så om man inte är road av ett bomullsfält på sensorn så avråder jag från det.

Bilderna innehåller dock inte några oljerester vad jag kan se så min teori kanske är fel. Kameran kanske helt enkelt är så känslig för damm och inte tätad? Men varför sitter det fast?????? Varför är det också mer damm med min 5DMarkII än 20D, trots att den har en automatisk sensorrengörning?

Nu har jag i alla fall beställt en Sensorlup, den nya med 7x samt penselrengörning för min Visible Dust pensel. Jag har även skrivit till Intervision för att se hur de ställer sig till att ta in kameran igen för rengörning kostnadsfritt.

Tack för dina svar och för att du delar med dig av dina erfarenheter.

Mvh
Bosse

Du kommer märka att sensorlupen underlättar grymt mycket skaffa även topsen från elfa så är du (hemma) lycka till.

Ok, ska nog göra det också :)

Menar du någon av dessa?

Polyester-tops, SA 36060
Extratät tops av vävd polyester lämplig för rengöring av hårddisk-, flygplans- och optiska utrustningar samt godkänd för rengöring av ytor inom biogenetiska och pharmaceutiska produktionsområden. Spetsen är formpressad direkt på handtaget utan sömmar vilket ger en hög renhetsgrad. Topsen tål aceton och lösningsmedel.

Polyester-tops, SA 52121
Högabsorberande tops tillverkad av spunnen polyester utan söm. Lämplig för rengöring av hårddisk-, flygplans-, mikromekaniska utrustningar samt godkänd för rengöring av ytor inom biogenetiska och pharmaceutiska produktionsområden. Topsen tål aceton och lösningsmedel.

//Bosse

Ok, ska nog göra det också :)

Menar du någon av dessa?

Polyester-tops, SA 36060
Extratät tops av vävd polyester lämplig för rengöring av hårddisk-, flygplans- och optiska utrustningar samt godkänd för rengöring av ytor inom biogenetiska och pharmaceutiska produktionsområden. Spetsen är formpressad direkt på handtaget utan sömmar vilket ger en hög renhetsgrad. Topsen tål aceton och lösningsmedel.

Polyester-tops, SA 52121
Högabsorberande tops tillverkad av spunnen polyester utan söm. Lämplig för rengöring av hårddisk-, flygplans-, mikromekaniska utrustningar samt godkänd för rengöring av ytor inom biogenetiska och pharmaceutiska produktionsområden. Topsen tål aceton och lösningsmedel.

//Bosse

Hej
det är nr 2
men den förpackningen jag köpte var det ca 20 st i.

https://www1.elfa.se/elfa~se_sv/b2b/catalogstart.do?tab=catalog

Länken är död. Elfa går tyvärr inte att länka till sådär, tack vare deras fantastiskt värdelösa hemsida. Den är till och med ännu sämre än förra versionen, som många klagade på.

Hursomhelst brukar det bästa vara en länk till elfa.se och artikelnumret bredvid. Som det är nu funkar inte länken eftersom den länken bygger på att elfa håller koll på vart på sidan man är genom SID och cookies och sånt.

Hej igen,

Nu har jag varit i kontakt med Intevision igen och de kommer ta in kameran igen för rengörning och kontroll. Även om jag själv ska göra det senare så känns det bättre att de tar den igen.

Jag har även fått lite svar på frågor som jag ställde till dem och som kanske kan vara till allmänt intresse.

Fråga:

- Canon rekommenderar numera en speciell vätska för våtrengörning av de nya kamerorna. Vilken är det och var kan man köpa den i så fall?

Svar Intervision: Det vi använder är en 3M-produkt med beteckning HFE-7100 men jag vet inte var man får tag på det som privatperson. Som sagt så rekommenderar inte Canon att man rengör sensorn själv.

Fråga från mig till er på forumet: Är det någon som känner till den är produkten och var man i så fall kan köpa den? Eller vilken vätska är att rekommendera för våtrengörning annars av 5DMarkII och de nya Canon kamerorna?

- Vad använder ni för torr rengörning?

Svar Intervision: Det vi använder torrt tror jag är någon typ av rispapper som vi beställer från Canon.

Fråga till er på forumet: Är det någon som känner till vad detta är? Rispapper? Hur använder man det för torrengörning? Känns för mig som om Visible Dust penslen är lättare och bättre?

Jag ifrågasatt även varför jag skulle betala för en rengörning när det verkar vara ett problem med oljan för bl a 5D. Men svaret som jag fick (läs nedan) gör ju att man undrar.... Hittade även detta Citat hos Cyberphoto och har en leverantör den varningen så är det ju märkligt att felet inte är känt från Canon:s sida.

Citat från Cyberphoto: "Citat: "Obs! Det har visat sig att Canon 1D MarkII, 1Ds, 1Ds Mark II samt nya 5D MKII har olja eller fett i sensorns kant". Slut Citat.

Här är svaret från Intervision på på mitt ifrågasättandet av servicekostnaden:

"Det är riktigt att vi inte har haft den typen av problem, även på den gamla 5d:n som vi har rengjort ett antal. Jag diskutera det med vår Huvudverkstad för Canon dom kände inte heller till det och dom har kontakt med resten av Europa. Det går inte på Garantin efter som det inte är något kännt fel för Canon"

Hur som helst - all heder åter Intervision för snabb och bra service. Det är inte de som äger felet utan jag ska höra mig vidare med Canon. Återkommer i så fall med information om deras svar.

Ha det!

Mvh
Bosse

Jag väcker lite liv i denna tråd då jag efter att ha läst ur "Bättre bilder - med Canon EOS digitala systemkameror" reflekterat över denna "oljehinna" ni lyckats smeta ut.

Under EOS dammskydd (s. 64) står det "Framför sensorn i kameran sitter ett vibrerande filter som hindrar damm från att fastna. Filtret är tillverkat i ett antistatiskt material. Och det fungerar med högfrekventa vibrationer som gör att dammet glider av och fastnar på en klibbig remsa under filtret."

Kan det vara denna klibbiga remsa som innehåller något "oljigt" som skall suga upp dammet efter sensorrengöringen som ni lyckats komma åt? Min fundering är också om ni lyckats smeta ut detta, eller kommit åt det såldes finns kanske en risk att sensorrengöringsfunktionen inte fungerar optimalt?

/Mvh Peter

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar