Annons

Sensorrengörning 5D MarkII - PROBLEM!!

Produkter
(logga in för att koppla)
ff sensorn suger åt sig skit jag rengör den ca 2 gånger i veckan på utlandsjobben om jag inte vill sitta o klona himmlen på alla bilder. Man får lära sig att leva med det. Däremot med dom nya kamerorna så funkar automatiska sensor rengöringen rätt bra ialla fall på 5d mark2. Tyvärr så finns det inte på min D3X.
 
Enda finessen är att man inte glömmer att stänga den när man är klar. 8 sek har i alla fall räckt för mig att få bort dammet, sen slipper man ju klicka ner sig i menyer också... / Claes

Men när man sensorn är aktiv fastnar det väl lättare damm på den? eller?
det är väl därför man går in på rengör manuellt via menyn.
 
Jag köpte mig en pensel för att ta bort damm. Råkade kleta ut olja på sensorn i min 40D. Blev eclips och våtsvabbning, så var den som ny igen.

I helgen skulle jag rengöra min 5D för andra gången med våtsvabbar. Jag måste ha kommit åt oljan, för jävlar vad skitigt det blev. 14 svabbar tog det och en hel del pengar innan jag fick rätt på det. Man ska inte dra ut svabben i diket har jag insett.

Bilder från sensorn:
http://fotografhelsingborg.blogg.se/2009/june/ibland-hatar-jag-min-kamera.html

Lågpassfiltret sitter om jag förstått det rätt bakom glaset på 5D.
 
Det är bättre att låta sensorn skaka varje gång man sätter på och stänger av kameran än att bara göra det ibland. Skit som sitter kvar längre tid fastnar ofta värre.
 
Efter att ha läst den här tråden är det garanterat att jag INTE tänker ge mig på nån rengöring själv. Jag är rejält klumpig och kommer garanterat att kleta ut nåt. Och nästa fredag åker jag på semester så det är kört med rengöring för mig. Ca 1000 bilder eller mer med 50-60 dammkorn på blir det att klona bort om det ens går. :/ Man skulle bo nära en affär som rengör. Helt klart. Men så är det är man bor i dalarna.

Min 5D MkII är rena smutsmagneten. När man tar av objektivet. Spegeln? som är nerfälld då är full med smuts, det går inte att blåsa bort heller. Och den automatiska rengöringen fungerar inte heller.

Vet nån om det finns någon butik i närheten av stockholms central som rengör medans man väntar? Det vore mer än toppen eftersom jag är tvungen att vara i stockholm över dagen nästa fredag.
 
Finns det någon nackdel med att låta kameran skaka av sig dammet själv varje gång man sätter på/stänger av?

Inte vad jag pratade om, killen sa att han sätter slutar tiden på 8 sekunder och blåser rent sensorn, det jag menade var att hans sensor då är aktiv när han blåser rent den. Om man istället går in via "rengör manuellt" så öppnas väl bara slutaren utan att sensorn strömtillförs, vilket borde vara en fördel.

Inget av detta hade med den automatiska rengöringen att göra.
 
Kladdet runt sensorn är väl där för att damm som ligger löst i huset ska fastna där och inte på sensorn? Det är iaf så jag uppfattat det.

Oljan på ramen runt AA-filtret är troligtvis silikonolja. Det verkar finnas på alla Canonkameror sedan länge. Min 5D hade det också när jag köpte den för flera år sedan.
Förmodligen använder man silkikonolja för att få ramen och dess tätning mot aa-flitret på plats.
När jag lyckades dra ut oljan på aa-filtret så använde jag en svabb med Eclipse och tvättade också ramen runt filtret.
Efter det har jag aldrig haft problem med olja på filtret.
Använd definitivt inte lång slutartid när ni gör ren sensorn. Om slutaren stänger när man har något inne i kameran är chansen stor att slutaren blir skadad. Det är därför det finns ett rengöringsläge och att det påpekas man skall ha välladdat batteri.
 
Ta en bild på minsta bländare mot en vit vägg och posta den här sen. Att du inte skulle ha damm på sensorn låter för otroligt för att vara sann. Jag vet inte om 5D drar till sig mer eller mindre, men dammig blir den. Det gäller förövrigt 5D mk2 också men jag upplever inte att den drar till sig lika mycket. Om man dessutom kör den inbyggda rengöringen då och så så håller den sig fin tycker jag.

Varför skulle jag göra det? Jag brukar inte finna vita väggar speciellt intressanta att varken fotografera eller titta på. Jag plåtar hellre porträtt eller natur än vita väggar eller blåa himlar.

Rengör sensorn gör man väl när dammet har blivit ett problem? Eller har jag missförstått något? Det kanske är så att man ska in och kladda på sensorn så fort det går att skymta ett dammkorn när man av en ren händelse råkar fotografera en jämnbelyst vit vägg? :)

Min poäng är att på tok för många människor är inne och rotar på sin sensor fast de egentligen inte behöver. Bara för att de har fått rådet att fotografera en vit vägg.

Låt bli vita väggar. Städa sensorn när det verkligen behövs istället. När det syns i de bilder ni tar till vardags.
 
Varför skulle jag göra det? Jag brukar inte finna vita väggar speciellt intressanta att varken fotografera eller titta på. Jag plåtar hellre porträtt eller natur än vita väggar eller blåa himlar.

Rengör sensorn gör man väl när dammet har blivit ett problem? Eller har jag missförstått något? Det kanske är så att man ska in och kladda på sensorn så fort det går att skymta ett dammkorn när man av en ren händelse råkar fotografera en jämnbelyst vit vägg? :)

Min poäng är att på tok för många människor är inne och rotar på sin sensor fast de egentligen inte behöver. Bara för att de har fått rådet att fotografera en vit vägg.

Låt bli vita väggar. Städa sensorn när det verkligen behövs istället. När det syns i de bilder ni tar till vardags.

Vidvinkel/fisheye och blå himmel får de minsta dammkorn att synas.
 
Tycker nog att det kan finnas en poäng med att kolla sin sensor ibland genom att fota himlen med liten bländare.
Inte kul att åka på semester och upptäcka att alla bilder man tagit med stort skärpedjup och liten bländare har fläckar i himlen eller andra ljusa ytor. Det blir många timmar för att klona bort fläckarna när man kommer hem.
Göra ren en sensor tar 10 minuter och verkligen inte något dramatiskt för den som inte lider av svensk ängslighet.
 
Okej då: http://files.getdropbox.com/u/655744/whitewall.jpg

Inte helt jämnbelyst, men det får ni leva med. Lång slutartid också, det blir det inomhus när det är mulet och man kör på bländare 16 med ISO 100. Men det kvittar ändå.

Jag kan se några små dammfläckar, men det är inget som syns i de bilder jag tar.

Jag hävdar återigen och bestämt att det råder en sensortvätthysteri bland DSLR-ägare. Det komiska är att det finns två läger, dels "vitväggsfotograferna" ;) och dels de som är livrädda för att rengöra. Jag anser att båda grupperna är lika hysteriska. Alla får givetvis göra precis som dom vill, precis som jag får tycka precis vad jag vill om det :)

Och jag anser fortfarande att det vettigaste är att rengöra med lämplig metod när det behövs för att fläckarna blir ett störande inslag i ens fotograferande. Jag tänker inte rengöra min sensor p.g.a. de där små fläckarna som jag aldrig ser när jag fotograferar vettigt.

Why fix what ain't broken?
 
Vidvinkel/fisheye och blå himmel får de minsta dammkorn att synas.

Och plåtar man med vidvinkel/fisheye och det är blå himmel och det visar sig att man får dammfläckar på bilderna, då är det dags att städa sensorn :)

Jag säger ju inte att man aldrig ska göra det, jag säger endast att man inte ska städa sensorn i onödan :)
 
Och plåtar man med vidvinkel/fisheye och det är blå himmel och det visar sig att man får dammfläckar på bilderna, då är det dags att städa sensorn :)

Jag säger ju inte att man aldrig ska göra det, jag säger endast att man inte ska städa sensorn i onödan :)

Det är bara 5 fläckar när jag fotar med vidvinkel. Det kan jag leva med. Det är värre med 70 åp macrobilder med en massa detaljer. :/
 
Okej då: http://files.getdropbox.com/u/655744/whitewall.jpg

Inte helt jämnbelyst, men det får ni leva med. Lång slutartid också, det blir det inomhus när det är mulet och man kör på bländare 16 med ISO 100. Men det kvittar ändå.

Jag kan se några små dammfläckar, men det är inget som syns i de bilder jag tar.

Jag hävdar återigen och bestämt att det råder en sensortvätthysteri bland DSLR-ägare. Det komiska är att det finns två läger, dels "vitväggsfotograferna" ;) och dels de som är livrädda för att rengöra. Jag anser att båda grupperna är lika hysteriska. Alla får givetvis göra precis som dom vill, precis som jag får tycka precis vad jag vill om det :)

Och jag anser fortfarande att det vettigaste är att rengöra med lämplig metod när det behövs för att fläckarna blir ett störande inslag i ens fotograferande. Jag tänker inte rengöra min sensor p.g.a. de där små fläckarna som jag aldrig ser när jag fotograferar vettigt.

Why fix what ain't broken?

Ser helt okej ut om du inte rengjort den på två år. Så här såg min ut efter två månader sedan förra svabbningen. Dammet gick lätt bort med blåsbälg.
 

Bilagor

  • _MG_6311.jpg
    _MG_6311.jpg
    14.2 KB · Visningar: 378
Japp, det är så lite så det inte besvärar mig. Ett par gånger har det hänt att det har synts någon liten dammprick i nån bild, men det är ju så enkelt att klicka bort t.o.m. i lightroom numera. Blåsbälgen har jag tappat bort, så sällan använder jag den :D
 
Angående medel för att få bort olja från sensorn så har visible dust en speciell vätska för det men det går oftast med eclipse.

Köp kemiskt ren isopropanol (samma som IPA eller isopropylalkohol) på ett apotek. Mycket billigare än vätskan från Visible Dust och andra motsvarande firmor. Deras "vätskor" är oftast just isopropanol.
 
Köp kemiskt ren isopropanol (samma som IPA eller isopropylalkohol) på ett apotek. Mycket billigare än vätskan från Visible Dust och andra motsvarande firmor. Deras "vätskor" är oftast just isopropanol.

Och isopropanol tillsammans med tennoxiden/högpassfiltret?

Däremot kanske man kan använda det på sin lins?
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.