Annons

Har du rest med systemkamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

900912

Medlem
Frågan har ställts ett x antal gånger, har läst en del, men känner att jag inte får ut något.
Därför gör jag ett eget försök!

Grejen är att jag planerar resa i Australien under en längre tid och därför har valet av kamera kommit upp i bilden. Som många nämner är det väldigt personligt.

Tänkte därför att ni som har rest runt med era systemkameror kanske har lust att dela med er av just era erfarenheter.

Är öppen för all form av information och tips.
Valet står mellan min 500D eller en eventuell kompakt.

Det är väl rätt enkelt egentligen. Kommer du att orka släpa på kameran när du gör det du tänkt göra?
Kompaktkamera i fickan är bättre än systemkamera på hotellrummet. :)

Jag skulle garanterat ta med både och. Under en "längre resa" uppstår väl situationer där man absolut vill kunna använda sin systemkamera likaväl som det är vissa dagar där man gott klarar sig med kompakten. En 550D är ju inte direkt något monster att släpa med sig.

Jag har i princip alltid med mig både system- och kompaktkamera på resor. Båda har sina användningsomrpden och fördelar. Plus att man dessutom har en backup ifall ena kameran skulle paja.

Jag var i New York och på Santorini i somras. På båda resorna hade jag med mig min 20D + 8, 30 och 70-300 samt min Ricoh GRDIII i handbagaget. Systemkameran fick inte följa med ut jämt, men ganska ofta och då för det mesta med ett objektiv monterat och ett till i väskan. Kompakten var alltid med. Tyckte inte att det var några problem.

Självklart ta med både kompakt- och systemkameran! Hemligheten är dock att minimera övrig medhavd utrustning. Jag brukar ha normalzoom till min kamera, möjligen ett ljusstarkt normalobjektiv med. För mig har det funkat bäst om jag kunnat bära systemkameran i en kompakt kameraväska (topload-väska), då vågar jag ta med den utan att vara ängslig för damm, sand och vatten. Ju enklare utrustning, desto bättre. Kompakten för alla andra tillfällen.

Vänj dig att fota med en 50/1.8 (1.4) så har du en smidig lösning för både utomhus- och inomhusbruk. Var i Österrike förra veckan och tog massor av bilder med min Nikon D700 + 50/1.8.

Har Canon någon fast 30:a som kan användas som du beskriver, då?

Per.

Titta på dessa tre objektiven!

24mm 1,4
http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=18450

28mm 1,8
http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=428

35mm 1,4
http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=434

Två lite dyrare och ett billigt. Har hört gott om alla tre.
Personligen hade jag satsat på antingen 16-35mm eller 24-70mm. Inga problem att bära runt en kamera utrustad med någon av de linserna.
//Robert

Om jag inte minns fel (det är längesedan) så hade jag följande med mig när jag flackade omkring ett tag i Australien.
  • Canon T90
  • FDn 24mm f/2,8
  • FD 50mm f/1,4 S.S.C.
  • FDn 70-210mm f/4
Tror det var det hela.
Nu ska jag flyga till USA i morgon. Har packat ner
  • Canon 7D
  • EF-S 10-22mm f/3,5-4,5 USM
  • EF-S 17-55mm f/2,8 IS USM
  • EF 50mm f/1,4 USM
  • EF 85mm f/1,8 USM
  • Speedlite 580 EX II (2 st)
Tillkommer en EF 70-200mm f/2,8L IS II USM på platsen.

Blir nog bra. Går man ut är det mörkt, därav de fasta objektiven. Sen lär det bli lite bilder på maskiner, och då behövs vidare vinklar och mer än en blixt. Förmodligen några porträttbilder också, men det går ju bra med de prylarna.
Kameran fyller handbagaget - kalsongerna får åka i resväskan.

Frågan har ställts ett x antal gånger, har läst en del, men känner att jag inte får ut något.
Därför gör jag ett eget försök!

Grejen är att jag planerar resa i Australien under en längre tid och därför har valet av kamera kommit upp i bilden. Som många nämner är det väldigt personligt.

Tänkte därför att ni som har rest runt med era systemkameror kanske har lust att dela med er av just era erfarenheter.

Är öppen för all form av information och tips.

Under en resa på sex veckor (Argentina-Antarktis-Sydgeorgien-Atlanten-St Helena-Ascension-Cap Verde) hade jag med mig:

• Nikon D300-hus
  • Sigma 10-20 mm
  • Nikkor 18-200
  • Laddare
  • Tre batterier
  • Batterigrepp
  • Sex minneskort
  • Panasonic LX3
  • Extra batteri till LX3
  • Två SD-kort till LX3
  • Vattentäta packpåsar (bra när man åkte Zodiak)
  • 8 tums minidator + Nikons överföringskabel

Extrabatterierna hade jag inte kunnat vara utan. Minneskort kan krångla, bra att ha många med sig. Den lilla LX3-an var ett perfekt komplement till (i jämförelse) tunga D300.

Lycka till med din resa / mvh FiCa1

Jag har rest mycket med systemkamera. De senaste två resorna var till Boston och Rom. Kameran är en Canon 400D som är tillräckligt liten och lätt för att man ska orka bära den med sig varje dag. Jag hade med mig vidvinkelzoom (Sigma 10-20), normalzoom (då EF-S 18-55 IS), telezoom (Tamron 55-200) och ljusstark fast normal (EF 50/1,8). Vidvinkelzoomen satt på mest när jag var ute på dan, ibland med telezoomen i väskan också. Ute på kvällen fick den lilla 50:an sitta på. Jag tror jag tog 80% av bilderna med vidvinkelgluggen. Vidvinkel är perfekt för arkitektur, miljöbilder och gatufotografering.

Om jag fick ta med mig bara två av dessa skulle det nog bli 10-20 och 50. Fast nu har jag skaffat mig en bättre normalzoom (Sigma 17-70/2,8-4,5) så det kanske skulle bli den i stället.

Förr, på analogtiden, reste jag mycket med systemkamera och bara en ljusstark skarp normal, eller en zoom på 35-85 (men den var inte lika kul eftersom den var lite oskarp). Ibland hade jag ett tele på 135 mm också, men det blev inte många bilder med det. Tyckte alltid jag saknade vidvinkel.

Om man reser till lite mer riskabla städer kan ju en systemkamera locka personer som är lite för intresserade av din kamera. Då kan det vara mer diskret och säkrare med en liten kompakt. Jag har dock inte haft några problem. Jag brukar ha kameran i en neutral väska som inte skriker kamera lång väg när jag rör mig i lite mer osäkra områden och tänka mig för innan jag tar fram den.

Jag reste runt i Peru i en månad i somras och hade med mig min D700, 24-70, 105 macro och min sb800. Dock skaffade jag mig en försäkring på grejerna jag hade med mig via Gefwert som fotosidan nu också erbjuder till förmånligt pris. Utrustningen bar jag omkring på i en sliten ryggsäck som inte såg ut som en fotoväska för att inte väcka onödigt mycket uppmärksamhet.

Det bör även tilläggas att jag även hade med mig en kompakt som jag i vissa lägen använde när det inte kändes passande att ta fram systemkameran.

Hej

När jag reser brukar jag ha med en canon 40D med ett sigma 18-125 och en kompaktkamera. Ett extra batteri och några minneskort följer också med. Det funkar bra för mig. Blir helt ok bilder och inte så tungt att släpa på. Dessutom är grejorna inte värda en förmöghet om de skulle bli stulna. Jag tror också att du ska resa som turist och inte med syfte att sälja bilder efter resan. Man måste då också värdera om man vill se världen genom kamerasökaren eller inte.

/HYB

Alexander.
1. Att resa med systemkamera innebär en massa tillbehör. Olika objektiv, evt stativ, fotoväska eller ryggsäck. Bruksanvisning. Det är fråga om utrymme och tyngd att bära och givetvis pris.

2. Att resa med kompaktkamera innebär lätt och enkelt. En rymlig ficka och en putsduk och bruksanvisning.

För att få en bildkvalitet som blir nästan lika bra som den tänkta systemkameran så bör du nog köpa en dyrare kompaktkamera Ex, Canons G12, Nikons P7000 eller Panasonic LX5. De kostar ca 4.500- 5.000kr

Jag har rest en del med systemkamera och massa tillbehör. Ryggsäcken blir ofta kvar på hotellrummet eller så tar man inte upp kameran så ofta om den är med.

Nu har jag både en kompakt- och en systemkamera. Jag har alltid med mig en kamera beroende på vad jag skall göra och vad jag tänker fota. Nu bor jag alltid på hotell under mina resor. Om jag skulle resa omkring mycket så skulle det nog enbart bli kompaktkameran.

Oavsett vad du väljer glöm inte batteriladdare och ett extra batteri och minneskort.

Slutligen. Ditt val är beroende på vad du tänker fota och hur du reser. Om syftet enbart är att dokumentera din resa. Köp en kompakt då kommer du att fota ofta och i många olika situationer.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar