martinot
Aktiv medlem
Jag anser också, att rätt ord/benämning alltid skall användas i rätt situation/verksamhet .
Ordet "Kamerasystem" kan aldrig missuppfattas, däremot "Ekosystem" kan vara allt från sallad, morötter, samt en utmärkt rening av vatten, till Systembolagets alkoholfria öl .....
Den som säger, - t.ex. gå ut å "plåta" med sin digitala kamera idag, är troligen född på 20-talet, eller faller in i gammal slang, när silveroxid på metallplåtar var det vanligaste fotografiska mediet. i dåtidens stora kameror.
Fel.
Det beror helt på vad man vill berätta om och poängtera/framhäva.
Ibland blir en mer precis ordhierarki och delmängd otydligare, så avsikten och begreppet man vill berätta om kan missuppfattas genom att bli för precist för sammanhanget.
Exempel:
A. "Jag tycker inte att pengar är speciellt bra att värdera högt över annat."
B. "Jag tycker inte SEK/svenska kronor är speciellt bra att värdera högt över annat."
Avser man just pengar och värdet av monetära system, så blir det direkt fel i B. att ange en delmängd genom att precisera sig med en viss valuta. Då blir det alltså lättare att missuppfatta det budskap man vill förmedla (om man just inte är valutahandlare, och vill diskutera dagens korg av valutor mot varandra). Då är A. klart tydligare gällande det budskap man vill ge.
Sallad och systembolaget får jag dock inte ihop med relationen till ekosystem, men det för du själv förklara.