Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Har du hittat din stil?

Produkter
(logga in för att koppla)

Liax

Aktiv medlem
Ibland känner jag att jag inte riktigt har lyckats med att mejsla fram min personliga fotografiska stil. Även om jag främst gillar att plåta människor och gärna då miljöporträtt så slits jag till andra motiv och stilar. Känner ibland att detta splittrar mig så jag inte riktigt finner en röd tråd i mitt fotograferande.

Vad tycker ni, har ni funnit er stil? Hur viktigt är det att man hittar sin egen stil? Och hur gör man?

/Joakim

Fragar du mig tror jag inte du behover du inte oroa dig for att inte ha en egen stil om du fotar for din egen skull. Sin stil hittar val sig till ensjalv sjalv med tiden. Tills dess sa skulle jag prova att fota enligt andras motiv, stilar och tekniker for att se vilket som passar bast. Utforska. Var nyfiken. Aven efter 10-20 ar och hundra lador film. Tror jag.

Inte riktigt än. Jag är på väg, känner (och ser) att mina bilder börjar ha en röd tråd.
Men det är ett tag kvar, befinner mig precis i början.

mvh
Jonas

Intressant fråga att fundera över. Dels så är en personlig stil nåt man vill ha, dels så är det lätt att man upprepar sig själv med liknande bilder hela tiden. Att man helt enkelt inte är tillräckligt bred.

Det finns många exempel här på fs där man kan se tydliga personliga stilar men som efter den 50:e bilden, som bara skiljer sig marginellt från de 49 första, inte längre är speciellt intressanta.

Men jag ska heller inte sticka under stolen med att jag, som många andra här, mestadels apar efter andras bildidéer. Det kanske är det mest utvecklande till en början men det är alltid trevligt med människor som tänker själva...

/Stefan

Jo, jag tycker att jag har en egen stil (tekniska). Så som jag uppfattar den så är det att ha så få föremål i bilden. Visserligen lär jag inte vara ensam om den stilen, men jag tycker ändå att om man tittar på mina bilder så känns det så.

Jag vill också ha mycket enkel ljussättning. Oftast bara en lampa och en reflexskärm.

Men det här är enbart den tekniska stilen. Stilen på motiven varierar och jag längtar tills jag hittar den med.

/ Marcus

Nej. Min stil ändras hela tiden tycker jag. Det är väl ändå bara bra, annars skulle man ju aldrig fortsätta utvecklas eller?

:D:O:V:E: skrev:
Nej. Min stil ändras hela tiden tycker jag. Det är väl ändå bara bra, annars skulle man ju aldrig fortsätta utvecklas eller?

Fast är jag dum om jag säger att jag tycker du har en stil?

Stil för mig är ju att se 100 bilder och direkt veta vilken någon har tagit och jag känner att dina bilder hittar man ändå väldigt snabbt (fast det är kanske för det inte är så många som har den här stilen på fs).

/ Marcus

Jo, jag tycker jag hittat min stil inom naturfotot, men den förändras sakta och succesivt. Det är spännande och se vartåt det drar.

Brummelisa skrev:
Fast är jag dum om jag säger att jag tycker du har en stil?

Stil för mig är ju att se 100 bilder och direkt veta vilken någon har tagit och jag känner att dina bilder hittar man ändå väldigt snabbt (fast det är kanske för det inte är så många som har den här stilen på fs).

/ Marcus

Haha... Ja det kanske beror på hur man ser det. Mitt bildspråk och liknande sitter ju bara där och är svårt att påverka. Kanske jag ändå hittat min stil på den fronten iaf.

:D:O:V:E: skrev:
Haha... Ja det kanske beror på hur man ser det. Mitt bildspråk och liknande sitter ju bara där och är svårt att påverka. Kanske jag ändå hittat min stil på den fronten iaf.

Fast bäst är kanske om man inte är medveten om hurdan stil man har. Då kan man kanske fastna i den och inte utvecklas.

/ Marcus - som kanske inte vill hitta stilen (förutom den tekniska då).

Själv är jag fortfarande såpass ny så jag håller på att testa mig fram till vad jag gillar. Men vissa saker har man lagt sig till med. Misstänker dock att dom kommer förändras en del inom dom närmaste åren.

Brummelisa skrev:
Fast bäst är kanske om man inte är medveten om hurdan stil man har. Då kan man kanske fastna i den och inte utvecklas.

/ Marcus - som kanske inte vill hitta stilen (förutom den tekniska då).

Ett tag trodde jag faktiskt att jag hade hittat min stil, men plötsligt ändrades allt och jag kan fortfarande inte få till liknande bilder som jag tog då. Konstigt faktiskt hur en grej som man lyckades med hela tiden förut känns som en omöjlighet nu.

Kanske är det som någon påpekar ovan att ens stil växer fram av sig själv. Och letar man efter den riskerar man kanske att begränsa sig i onödan.

Men om man tittar på de fotografer som lyckats här i världen så har alla en väldigt utpräglad stil. Ta Anton Corbijn tex, hans stil utvecklades ju mycket tidigt.

/Joakim

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto