Annons

Har det kommit troll i mina kameror.

Produkter
(logga in för att koppla)

Fotosmurfen

Aktiv medlem
För 5 år sedan blev jag svårt sjuk. Detta betydde att jag inte har använt mina kameror på 5 år.
Nu bytte jag batterier i fem kamror. Följande fungerar inte.
Nikon F2. exponeringsmätaren och motorn.
Nikon F3 Motorn och kameran fungerar ej.
Leica RE fungerar inte motorn och exponerinsmätaren
Leica R6 fungerar inte motorn och exponeringsmätaren
Nikon F4 fungerar ingenting.
Olympus OM20 fungerar ingenting.
Vad tror ni är för fel.
Tilläggas att kamerorna har varit i rum med 20 grader.

Du kan börja med att rengöra alla kontakter med tops och sprit. Batterikontakter på batteri (På kameror med knappcellsbatteri rengör hela batteriet försiktigt). Batterikontakterna i kameran samt kontakter på objektiv och motsvarande i kameran. Kameror kan också ha backup-batteri som kajkat ur-undersök på nätet. har själv råkat ut nu för att min 5DIII inte fungerar och indikerar konstiga saker efter att ha legat oanvänd i några år. Hittar inte felet men den indikerar att kameran /sensorn blir för varm så fort man haft den på en stund. Blir väl att skicka iväg den om ingen här vet vad det är (som man kan fixa själv). I alla fall ingen kortis i synliga kontakter (rengjort flera gånger).

De kameror du räknar upp är tåliga prylar.
Det måste vara ngt mer som ligger bakom. Visst skulle de allihop kunnat ge upp samtidigt men det låter högst otroligt.

F4an vill väl inte exponera alls om du inte har film i? Ja det är i alla fall ngt åt det hållet med den. övriga vet jag inte.

Har haft F3. Den har ju ingen motor så det är väl den halvautomatiska exponeringen som krånglar.

Jag var med om det och blev rätt ställd. Jag kom inte på felet men hade nog glömt hur man satte på kameran. Och så hade nån knapp hamnat i fel läge.

Grundtips: Ladda ner manualen och ta steg för steg. Kolla också detta:

Funkar manuella reservavtrycket framtill till höger (till vänster om man tittar på kameran framifrån). Om det funkar så är det nog behov av att göra rent enligt föregående inlägg.

Har du satt i batteriet rätt? Det är ganska lurigt faktiskt.

Nu har jag fått igång min Leica R6.2. Använde elekronikspray. Tack för alla goda råd. Fortsätter med Nikon F2 F3 i morgon.

Jag har också märkt att fotoprylar med elektronik som man inte använder på länge har en förmåga att lägga av. Ibland kommer de igång igen när man börjar använda dem. Men har man Li-jon batterier liggandes så kan de ladda ur bortom räddning om de inte underhålls.

Har du inte tagit ut batterierna under tiden dom legat oanvända? i så fall handlar det om ärg på kontakterna, rengör ordentligt.

Det finns några elektronikkomponenter som åldras även då de inte används
Elektrolytkondensatorer har ett tunt oxidskikt som intern isolering, om de inte är spänningssatta så bryts oxidskiktet sakta ner och de kan bli kortslutna. 5 år "shelf life" i rumstemperatur borde de klara.. I en modern kamera finns nog inte så många, möjligen "photoflash"-kondensatorn om man har inbyggd blixt.
Tantalkondensatorer sägs inte ha motsvarande problem men om man t.ex. försöker få igång gamla datorer så är det ofta kortslutning just i sådana kondensatorer. I modern elektronik försöker man ersätta tantaler och elektrolyter med keramiska kondensatorer så långt det går.
Och så har vi "memory retention"; i flashminnen och mikroprocessorer med inbyggt flash. I dessa ligger bitarna lagrade som en näve elektroner i pyttesmå kondensatorer men laddningen läcker ut med tiden. Tillverkarna brukar garantera 10 år memory retention, några få lovar 20 år. Fast där gör det nog ingen skillnad om man använder grejerna eller inte. Lagringstemperaturen spelar stor roll, som Arrhenius konstaterade så ger 10 grader ökad temperatur en fördubbling av läckströmmen. (och de flesta andra åldringsförlopp)

Har du inte tagit ut batterierna under tiden dom legat oanvända? i så fall handlar det om ärg på kontakterna, rengör ordentligt.

Har fått igeång min Leica R6.2 och Leica RE. Använde elektronikspray på där batterierna sitter. Då fungerar de. Olympus om20 rengorde jag kontakterna
men det fungerade inte. Nu har jag tillräckligt med kameror men man vill ju att
alla skall fungera. Nikon F3 får jag inte igång vad än jaggör.

Fotosmurfen

Nikon F3

Fungerar inte den mekaniska slutartiden heller? Avtrycket för den sitter på framsidan av kamera. Se denna bild:
https://www.kenrockwell.com/nikon/f3.htm
Nere till vänster bredvid objektivfattningen sitter en knapp och runt den en spak. Vrid på spaken för att utlösa den mekaniskt styrda slutaren. Tiden blir 1/60 sekund avsett vad slutartidsratten står på (utom T, så ställ den inte på T).

Nikon F3

Fungerar inte den mekaniska slutartiden heller? Avtrycket för den sitter på framsidan av kamera. Se denna bild:
https://www.kenrockwell.com/nikon/f3.htm
Nere till vänster bredvid objektivfattningen sitter en knapp och runt den en spak. Vrid på spaken för att utlösa den mekaniskt styrda slutaren. Tiden blir 1/60 sekund avsett vad slutartidsratten står på (utom T, så ställ den inte på T).
Har fått igång F3 enligt ditt råd.. Efter detta fungerade även motorn.
Min Nikon F4 fungerar också. Tack för all hjälp.

Verkar ha kontaktproblem. Använde elektronikspray.
Har fått igång följande kameror med spray.
Leica R6.2 Leica RE Nikon F3 NIKON F4 På nikon F2 får jag inte upp bakstycket.
Skall försöka med spray där och så
Fotosmurfen . Tack för hjälpen

Hur långt kommer du? Går det att fälla upp vredet och vrida det så lilla pilen pekar mot "O"? (Vrid motsols).
Skall kolla nästa gång jag kommer ner till nedervåningen. Jag sitter i rullstol
så jag vissa svårigheter att komma ner. I morgon skall jag börja med att
fotografera murbergets friluftsmuseet. Har ca 40 byggnader som jag skall
fotografera utifrån och inne. Murberget i Härnösand är ett mini Skansen.
Använder film inte digitalt.
Samtidigt vill jag tacka alla som har engagerat sig i mina problem.
Jag var ganska dyster när 5 kameror inte fungerade. TACK. Jag återkommer.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar