ANNONS
Annons

Har det blivit mer kameraproblem med det digitala...

Produkter
(logga in för att koppla)
Sten-Åke Sändh skrev:
Jo, det är ju precis det det gör. För 5000 kan du få ett Tamron SP (Super Performance) med utmärkt byggkvalitet. 24-135mm objektivet har 9,1 av 10 i rating på Fred Miranda, vilket väldigt många av Canons prisade status objektiv i L-serien inte är i närheten av. Det är även Canon-folk som ger Tamron-objektivet detta omdöme, så jag antar att ratingen är jämförbar. Däremot är kvaliten ojämn, omsöm pärlor ömsom kospillning. Men som du ser så har ju de svindyra Canon-objektiven heller inte alltid en jämn kvalitet. Att jag pröjsat 11000:- för ett L-glas garanterar lika lite som 5000:- för ett Tamron att jag inte får objektivgenererade back- eller frontfocusproblem eftersom Canon förmodligen inte heller kollar kvaliten före leverans. Gjorde de det skulle väl aldrig ett sånt här exemplar nått marknaden eller hur?.
Ok, jag förstår vad du menar. Fokusfel har dock inte med byggkvalitéten att göra oftast, utan det handlar om elektronisk felkalibrering vad jag förstår. Men visst, det är lite pinsamt att man inte kollar grejerna ordentligt innan de går ut från fabrik.

Man kan inte bara säga att dåtidens konsumentobjektiv egentligen var mycket dyrare än dagens konsumentobjektiv om man tar hänsyn till penningvärdesutvecklingen. Man skulle ju kunna vända på det hela och istället hävda att det är märkligt att man inte har råd med att bygga mekaniskt acceptabla objektiv med tanken på att produktiviteten ständigt ökat i industriproduktion av denna typ år från år i över 20 år i mitt fall. Men frukterna av dessa rationaliseringar har man mer styrt över till att stoppa i nya finesser än att se till att sakerna sitter ihop ens så länge att garantitiden gått ut när gjejorna pajar.
Jag tycker nog att det är högst relevant att ta med kostnadsförändringarna. Går du idag och köper ett manuellt objektiv av fräsigare stuk så kostar det nog ungefär lika mycket som det gjorde "då".
Att AF-objektiv är plastigare är väl helt naturligt eftersom en del av kostnaden då gått åt till att utveckla den tekniken istället för att lägga det på den mekaniska kvalitéten.
Dessutom har man nog insett att det inte behövs stridsvagnskänsla i ett objektiv för att det ska funka tillförlitligt under många års användande.

Garanti är heller inte alltid det man hoppas att det är. I mitt fall vägrade dessutom Tamron att justera mitt objektiv eftersom de tyckte att jag borde köpa ett nytt i nån av deras Di eller Di II-serier istället (man borde ha ett av dessa istället om man har en digitalkamera hävdar man, även om jag inte sett att det skulle vara ett villkor för garanti nånstans), trots att jag hade gällande världsgaranti på mitt objektiv. Så mycket för den garantin. Det kom tillbaka ojusterat med vändande post - så hade man sparat de kostnaderna också. Så nu sitter jag här och undrar om jag borde ringt + Sverker i TV, för det irriterar mig starkt att dessa usla tillverkare verkligen ska kunna glida ur ett garantiåtagande så enkelt.
Detta håller jag helt med om. Servicenivån verkar sjunka inom nästan alla produktkategorier, och det är märkligt egentligen. Man inser tydligen inte att det är av största vikt med goda kundrelationer ibland.
Du borde vänt dig till konsumentombudsmannen tycker jag. Garanti är garanti.

Att massproducera verkstadsprodukter med hög precsion har man f.ö. kunnat sen 1896, då "Mått Johansson" gjorde sin kombinationsmåttsats om 102 s.k. passbitar för referensmått. Med den kunde man ta fram alla mätvärden mellan 1 mm och 201 mm i jämt stigande följd med en skillnad av 0,01 mm, allt som allt 20 000 måttvärden. Efter det finns egentligen inga tekniska ursäkter kring att inte kunna åstadkomma hög massproducerad mekanik - bara skamlöst ekonomiska. Hur man ska kunna mäta tidens ekonimiska skamlöshet kanske kunde vara en värdig utmaning för 2000-talets CE Johanssonar.
Ekonomi är alltid det högst prioriterade hos alla företag.
Att man kunde tillverka högprecisionsmekanik redan 1896 hör inte hit, då det intressanta är hur det går till, och hur snabbt och effektivt det går. Man kan ju inte gärna stå och svarva objektivdelar för hand med den produktionstakt som marknaden kräver. Plastdelar kan duga lika gott i många fall, och kostnaderna blir mycket lägre än att köra CNC-frästa prylar med tusendels millimeters precision "i onödan", som ändå ingen har råd att köpa.
Jag är dessutom ganska övertygad om att den optiska kvalitéten hos moderna objektiv är mycket bättre än på t ex 60-talet, och att man fortfarande får "samma värde" för pengarna, men på ett annat plan. Hade man kunnat tillverka zoomobjektiv som hade de optiska egenskaper man ser idag redan på 60-talet så hade det kostat multum. Idag behöver man inte fjorton objektiv om man inte nödvändigtvis måste ha bästa möjliga optiska egenskaper vid alla brännvidder. Det handlar om att kompromissa på "rätt" delar helt enkelt.

En förbaskat kul 1956-länk från Bengan! Såg att min Ambi-Silette fanns med där också. Och den funkar klanderfritt än idag. Köpte den på Tradera så jag vet inte om den servats men slutaren är det inga bekymmer med (ännu). Mekaniska kvalitén är gedigen. Optiken är utan anmärkning, dock ngt ljussvag men med dagens zoomar som jämförelse är den det inte. Den lyser kvalitét mot många av dagens konstruktioner och den var inte tillnärmelsevis så dyr som Leica M (kallades fattigmans Leica).

Men visst krånglade kamerorna även förr, det tror jag ingen kan betvivla. Men frågan är hur mycket? Som jag skrivit tidigare vittnade den legendariske fotohandlaren Gösta Persson i Nybro om att kamerareklammationerna och felreparationerna ökade markant när elektroniken gjorde sitt intåg på kamerafronten på allvar under 70-talet. Jag litar mera på honom än på spekulationer. Om de ökat ännu mera sedan digitaltekniken vågar jag inte uttala mig om men jag tror det inte. Att det skulle bero på att mera modeller tas fram idag och att tempot/vinstkraven är uppskruvat tror jag inte på. Det togs fram otroligt med modeller av analoga kameror varje år även förr. Som exempel tog jag Agfa Silette (en enstaka modelltyp i deras program) av vilken det bara 1958 kom ut 10 olika modeller.

Sonnaren skrev:
Inte "trots att den låg i en låda från slutet av 50-talet", utan TACK VARE att den fick ligga så länge att oljan hann härda så kärvar slutaren.
De mår bäst av att användas.
Us

Eller kanske "på grund av" om det ska vara korrekt...

Makten skrev:
.............Jag är dessutom ganska övertygad om att den optiska kvalitéten hos moderna objektiv är mycket bättre än på t ex 60-talet, och att man fortfarande får "samma värde" för pengarna, men på ett annat plan. Hade man kunnat tillverka zoomobjektiv som hade de optiska egenskaper man ser idag redan på 60-talet så hade det kostat multum. Idag behöver man inte fjorton objektiv om man inte nödvändigtvis måste ha bästa möjliga optiska egenskaper vid alla brännvidder. Det handlar om att kompromissa på "rätt" delar helt enkelt.

Genomsnittligt gör man säkert bättre optik idag. Men jämför du t.ex Zeiss-optiken till Zeiss Contarex/Hasselblad eller Leitz-optiken till Leica M på 60-talet med dagens genomsnitt så tror jag faktiskt att Zeiss och Leitz var bättre. Zeiss från 30-40-talet var också extremt bra och står sig väl i jämförelse med dagens. Det som förbättrats och t.ex möjliggjör bättre zoomkonstruktioner idag är antireflexbehandlingen som Zeiss utvecklade under kriget (T). Patentet på T-behandlingen upphörde iom krigsslutet och då kunde fler tillverkare börja använda den. Flerskiktiga MC finns idag många av mycket bra kvalitét. Dessa är förutsättningen för att de flesta av dagens zoomkonstruktioner ska ge bra bilder.

För den som tvivlar på att en 30-tals-optik kan vara lika bra eller bättre än dagens så ber jag er titta på bilderna i DENNA LÄNK! De är fotograferade med en ny Bessa mätsökarkamera försedd med en Zeiss Sonnar 50mm/2 av förkrigsmodell, producerad för Leica LTM. Inget fel varken på färgåtergivning, vignettering, distorsion eller skärpa här väl? Under bilderna kan man klicka på "Larger" så får man dom i större format för bättre bedömning.

Graal skrev:
Genomsnittligt gör man säkert bättre optik idag. Men jämför du t.ex Zeiss-optiken till Zeiss Contarex/Hasselblad eller Leitz-optiken till Leica M på 60-talet med dagens genomsnitt så tror jag faktiskt att Zeiss och Leitz var bättre. Zeiss från 30-40-talet var också extremt bra och står sig väl i jämförelse med dagens. Det som förbättrats och t.ex möjliggjör bättre zoomkonstruktioner idag är antireflexbehandlingen som Zeiss utvecklade under kriget (T). Patentet på T-behandlingen upphörde iom krigsslutet och då kunde fler tillverkare börja använda den. Flerskiktiga MC finns idag många av mycket bra kvalitét. Dessa är förutsättningen för att de flesta av dagens zoomkonstruktioner ska ge bra bilder.
Och om du jämför dagens Zeiss-optik med gårdagens? Inte fasen är de sämre??
Jag säger inte att gammal optik är dålig, men att det med dagens teknik går att få likvärdiga resultat till lägre kostnad, särskilt om vi betänker att de flesta objektiv som säljs är zoomar, och de ger i mina ögon fantastiska resultat i förhållande till priserna.

För den som tvivlar på att en 30-tals-optik kan vara lika bra eller bättre än dagens så ber jag er titta på bilderna i DENNA LÄNK! De är fotograferade med en ny Bessa mätsökarkamera försedd med en Zeiss Sonnar 50mm/2 av förkrigsmodell, producerad för Leica LTM. Inget fel varken på färgåtergivning, vignettering, distorsion eller skärpa här väl? Under bilderna kan man klicka på "Larger" så får man dom i större format för bättre bedömning.
Mycket intressant! Det ser väldigt bra ut, men knappast imponerande annat än i det hänseende att objektivet är så gammalt.
Där finns både vinjettering och kantoskärpa i viss mån, och skärpan i mitten av bilden är definitivt inte lika hög som man kan få med en bra digital SLR med fina objektiv idag. Om det beror på filmen, framkallningen, scanningen, efterbehandlingen eller objektiven är dock omöjligt att svara på. Det framgår heller inte vid vilken bländare bilderna är tagna.

..och givetvis blev alla bilder så mycket bättre, uttrycksfullare och berättande tack vare denna 30-, 40- och 50-tals teknik. För det är väl bilden och vad den har att förmedla som är det viktiga eller... ?

janc skrev:
..och givetvis blev alla bilder så mycket bättre, uttrycksfullare och berättande tack vare denna 30-, 40- och 50-tals teknik. För det är väl bilden och vad den har att förmedla som är det viktiga eller... ?

Trodde det var teknik och dess ev brister vi diskuterade i den här tråden? Skapa gärna en ny tråd om du vill diskutera bilder.

Graal skrev:
Trodde det var teknik och dess ev brister vi diskuterade i den här tråden? Skapa gärna en ny tråd om du vill diskutera bilder.

OK - det som slog mig var väl tanken att syftet med det ena borde vara det andra. Men glöm min kommentar...

Makten skrev:
Ok, jag förstår vad du menar. Fokusfel har dock inte med byggkvalitéten att göra oftast, utan det handlar om elektronisk felkalibrering vad jag förstår. Men visst, det är lite pinsamt att man inte kollar grejerna ordentligt innan de går ut från fabrik.

Jag tycker nog att det är högst relevant att ta med kostnadsförändringarna. Går du idag och köper ett manuellt objektiv av fräsigare stuk så kostar det nog ungefär lika mycket som det gjorde "då".
Att AF-objektiv är plastigare är väl helt naturligt eftersom en del av kostnaden då gått åt till att utveckla den tekniken istället för att lägga det på den mekaniska kvalitéten.
Dessutom har man nog insett att det inte behövs stridsvagnskänsla i ett objektiv för att det ska funka tillförlitligt under många års användande.

Detta håller jag helt med om. Servicenivån verkar sjunka inom nästan alla produktkategorier, och det är märkligt egentligen. Man inser tydligen inte att det är av största vikt med goda kundrelationer ibland.
Du borde vänt dig till konsumentombudsmannen tycker jag. Garanti är garanti.

Ekonomi är alltid det högst prioriterade hos alla företag.
Att man kunde tillverka högprecisionsmekanik redan 1896 hör inte hit, då det intressanta är hur det går till, och hur snabbt och effektivt det går. Man kan ju inte gärna stå och svarva objektivdelar för hand med den produktionstakt som marknaden kräver. Plastdelar kan duga lika gott i många fall, och kostnaderna blir mycket lägre än att köra CNC-frästa prylar med tusendels millimeters precision "i onödan", som ändå ingen har råd att köpa.
Jag är dessutom ganska övertygad om att den optiska kvalitéten hos moderna objektiv är mycket bättre än på t ex 60-talet, och att man fortfarande får "samma värde" för pengarna, men på ett annat plan. Hade man kunnat tillverka zoomobjektiv som hade de optiska egenskaper man ser idag redan på 60-talet så hade det kostat multum. Idag behöver man inte fjorton objektiv om man inte nödvändigtvis måste ha bästa möjliga optiska egenskaper vid alla brännvidder. Det handlar om att kompromissa på "rätt" delar helt enkelt.

Det är klart att man får mer för pengarna idag iform av både teknik (AF, zoom, cirkulära bländare m.m.) och optik. Jag är helt nöjd med både mitt Tamron 90mm macro och mitt 24-135 zoom när det gäller både optik och mekanik och båda kostar under 5000 spänn. Så nog kan man leverera det för 5000:-, vi ska inte tro nåtannat. Synd då bara att man ändå misslyckas göra sina kunder nöjda för att man slarvar med en sketen kalibrering som i mitt Tamron zoom. Jag har verkligt svårt att tro att det är kamerahuset som är boven när alla mina övriga 4 objektiv funkar som de ska.

När det gäller kitobjektiven så har jag som sagt haft 3 generationer av kitzoomar från Minolta och jag kan bara säga att de blivit mekaniskt allt uslare med åren. Även mitt 28-100 (tror jag det var som jag fick med min Dynax 5 var avsevärt bättre mekaniskt än skräpet som följde med min D7D och plast var de gjorda av båda två. Ingen skillnad där inte.

Tyvärr kan jag nog inte få nån hjälp av Konsumentombudsmannen med mina garantiproblem. Jag tror inte den myndigheten bryr sig ett dugg då jag ju inte handlat av nåt svenskt företag utan från B&H i New York. Hade gärna köpt det i Sverige trots ett högre pris men ingen hade det på hyllan (fanns bara till Nikon vid tillfället ifråga).

janc skrev:
OK - det som slog mig var väl tanken att syftet med det ena borde vara det andra. Men glöm min kommentar...
Din kommentar är på sätt och vis mycket relevant, men det är ju förstås väldigt svårt att diskutera hur det konstnärliga resultatet påverkas av det tekniska. Så jag håller med Nils om att man kanske borde hålla tråden till enbart teknik;-)

Däremot tycker jag att du kunde starta en tråd om hur de konstnärligt fotografiska resulaten ändrats med den tekniska utveckligen. Det kan nog bli kul:)
Om du inte gör det så kanske jag gör det;-)

Sten-Åke Sändh skrev:
Det är klart att man får mer för pengarna idag iform av både teknik (AF, zoom, cirkulära bländare m.m.) och optik. Jag är helt nöjd med både mitt Tamron 90mm macro och mitt 24-135 zoom när det gäller både optik och mekanik och båda kostar under 5000 spänn. Så nog kan man leverera det för 5000:-, vi ska inte tro nåtannat. Synd då bara att man ändå misslyckas göra sina kunder nöjda för att man slarvar med en sketen kalibrering som i mitt Tamron zoom. Jag har verkligt svårt att tro att det är kamerahuset som är boven när alla mina övriga 4 objektiv funkar som de ska.

När det gäller kitobjektiven så har jag som sagt haft 3 generationer av kitzoomar från Minolta och jag kan bara säga att de blivit mekaniskt allt uslare med åren. Även mitt 28-100 (tror jag det var som jag fick med min Dynax 5 var avsevärt bättre mekaniskt än skräpet som följde med min D7D och plast var de gjorda av båda två. Ingen skillnad där inte.

Tyvärr kan jag nog inte få nån hjälp av Konsumentombudsmannen med mina garantiproblem. Jag tror inte den myndigheten bryr sig ett dugg då jag ju inte handlat av nåt svenskt företag utan från B&H i New York. Hade gärna köpt det i Sverige trots ett högre pris men ingen hade det på hyllan (fanns bara till Nikon vid tillfället ifråga).
Jag tror att vi egentligen är ganska överens om vilka problem och fördelar som finns i respektive tidsålder när det gäller objektiv, eller vad tror du?
Jag håller verkligen med dig om att det är tråkigt och synd att tillverkarna idag inte tar sitt ansvar när det gäller falerande produkter, och det gäller som sagt nästan alla andra produkter också.

"Plastigheten" är en intressant fråga. Hur viktigt är det egentligen att det inte finns lite glapp här och var, och att ett objektiv är gediget? För känslan och komforten är det avgörande, men för den tekniska kvalitén hos bilderna tror jag att det oftast inte inverkar nämnvärt. Man har väl, som jag varit inne på förut, åsidosatt känslan för att till samma eller lägre pris maximera de optiska egenskaperna.
Var kitobjektivet till till Dynax 5 verkligen bättre optiskt än det plastigare du fick med D7D?

.Z. skrev:
Möjligt att det krånglar mer idag men den största skillnaden är ju att vi läser om det på nätet, spaltmeter efter spaltmeter.

På 70, 80 & 90-talet så märkte jag inte om andras kameror krånglade, bara när kompisars & mina egna krånglade & det gjorde vissa av dem faktiskt...
Det där tror jag också: det är lättare att ta del av alla människors problem och då förleds man lätt att tro att problemen ökat istället för att det kanske är "rapporterna" som fått fler läsare.

Läste någonstans för inte så länge sedan att många, felaktigt, tror att våldet ökat otroligt mycket och att det händer fler och fler "katastrofer" runtom i världen i jämförelse med hur det var "förr" trots att det egentligen bara är nyhetsrapporteringen som funkar bättre än den gjorde förr.

Eller som när jag och min mormor satt och diskuterade våldet man alltid hör och läser om. Hon sa att man "hörde ju aldrig om misshandel od förr, kanske att någon hade bråkat lite på dansen men inget allvarligare". Fast hon fick ju hålla med om att man inte hörde så mycket om någonting förr när man bodde på landet i en liten socken mitt i ingenstans...

Med internets hjälp har vi fått ta del av så många småproblem folk har med sina kameror. 2 döda pixlar i utkanten av sensorn kan få hela världen att rasa för vissa teknikfreaks här, det är liksom inget jätteproblem men man minns i efterhand "jaha, han hade problem med sina nya digitalkamera". Ytterligare ett fel att lägga till högen?

Sedan verkar många jämföra forna tiders avancerade Leica-kameror med dagens "simpla" digitalkompakter. Det är inte en rättvis jämförelse...

Dagens problem härör nog mest till TTM Time To Market.

Dels hinner man inte testa. Även om man hittar fel när man testar så släpps produkten ändå.

Den ekonomiska pressen på snabbhet och payback på investeringar har kommit till en punkt när konsumenten är villig att betala mer för nyhet än en produkt som inte håller lika länge som förr.

28-100mm zoomen till Minolta Dynax 5D är erkänt
en pärla, för att vara en zoom, betänk, den kostade cirka 1000:-, gå tillbaka några tiotal år, då hamnar vi på några hundra lappar i motsvarande värde, alltså, idag produceras hög kvalité till mycket lågt pris.

Men, kvalitets kontrollen på varje enskild enhet var nog petigare förr i tiden, vi måste idag, som konsument själva kolla om allt är OK!
Det känns inte rätt, egentligen, jag betalar för en produkt, självklart att den skall fungera perfekt.

På den högre nivån, proffsledet, där är tillverkarna extra noga, lägre takt på produktionen till ett mycket högre priser.

-------------------------------------------------
Bengt Grönbeck skrev:

"Sedan verkar många jämföra forna tiders avancerade Leica-kameror med dagens "simpla" digitalkompakter. Det är inte en rättvis jämförelse..."
-------------------------------------------------

Både rätt och fel, men jag förstår hur du tänker!

Ja, Leica var dyr på sin tid, så även idag, där har du rätt, inte att jämföra med dagens kompakta digicam.

Men, här kommer anledningen, till varför jag tog upp min Leica, som ett exempel, på hur en gammal box fortfarande fungerar perfekt - Leican M-modellen är nämligen ingen avancerad kamera, bara "basic", men mycket noggrant ihopsatt, dagens "simpla" digitalkompakter är ju små datamaskiner med förmåga att registrera ljuset,
mycket avancerade däremot ...

Det enkla brukar fungera länge, vem blir först med en "basic" D-SLR, med fullformatssensor, ingen display med menyer, bara rattar och ringar, ingen nostalgi kamera, men hanteras på ett enkelt logiskt sätt, bruxanvisning behövs inte, måste köpas extra, ha-ha!

Bengt Björkbom;
"Samma med zoomar...
Zoom är ett objektiv i nödfall.
Emergency!! ;)
Zoom är alltid en konstruktionskompromiss!! ;)"

Hej Bengt o alla!
Man får se de bra zoomarna som objektiv med utmärkta prestanda på en/några brännvidder, på resterande brännvidder uppför de sig ofta aningen sämre. Men vaddå det är ju fortfarande mycket bra optik vi talar om! Jä-la bra grejor helt enkelt!

Skulle inte vilja kalla en bra L-zoom för ett "objektiv i nödfall" det är att ta i! Kolla Canons 16-35a t.ex. Den spöar de flesta (alla?) primes - I 24-läget! Bara en sån sak, resterande brännvidder på den zoomen är bonus och ingen dålig bonus heller.

Går era kameror sönder boys? Inte en enda av mina har gått sönder vad jag kan komma ihåg. Vare sig analoga eller digitala? Peppar peppar men så är man ju inte nån yrkesfotograf heller!

Den enda incident jag kan komma på var när en av våra 300D la av efter gluggbyte - Mitt under en magnifik åskskur. Jag skiftade objektiv i bilen. Luftfuktigheten var hög (imma på rutorna osv.) och kameran tvärdog. Efter cirkus en timme var kameran torr & fit for fight igen.

Underligt att inte mina digikameror har krånglat mer egentligen med tanke på komplexiteten? Att jämföra äldre analoga kameror med dagens tekniska underverk blir LITE fel. Som att jämföra en grävmaskin med en spade ungefär!
Så mycket mer som KAN paja på en DSLR.

Enda felet med digitalkameran är väl att den uppfanns 50 år för sent! Hehe!

Å sen det här med Leica är ju mysigt. Vem har inte sneglat på just en sån? "A nostalgic piece of metal aus Deutschland" - Jora. En tyst smidig ikon plus en skön känsla, sure. För att inte tala om alla underbara gamla/nya bilder som har skapats av någon med just en Leica rf i näven. Leica och Calle Zeiss är kult helt enkelt.

Som fotografiskt universalverktyg är väl ändå Leicas rangefinders numer akterseglade med råge av dagens DSLR-kameror? Gatufoto, porträtt och landskap men sen? Skulle aldrig i h-e byta min suveräna mk2:a mot en sån såvida inte Leican var tillverkad runt 1960 och hade "Tre kronor" ingraverade förstås! (C;
JANNE

Senast ändrad:
HOPPLA!
*Rodnar*
Kom på att jag har en Leica-Wannabe i samlingarna! En "Texas-Leica" (Fuji GSW 690 II 65mm) som jag är barnsligt förtjust i faktiskt. Inget batteriberoende o allt sköts enligt "Armstrongmetoden". Den får duga för gata och landskap, Utsnitten blir dessutom hyfsade från 6x9 cm! Lol! JANNE

Makten skrev:
Jag tror att vi egentligen är ganska överens om vilka problem och fördelar som finns i respektive tidsålder när det gäller objektiv, eller vad tror du?
Jag håller verkligen med dig om att det är tråkigt och synd att tillverkarna idag inte tar sitt ansvar när det gäller falerande produkter, och det gäller som sagt nästan alla andra produkter också.

"Plastigheten" är en intressant fråga. Hur viktigt är det egentligen att det inte finns lite glapp här och var, och att ett objektiv är gediget? För känslan och komforten är det avgörande, men för den tekniska kvalitén hos bilderna tror jag att det oftast inte inverkar nämnvärt. Man har väl, som jag varit inne på förut, åsidosatt känslan för att till samma eller lägre pris maximera de optiska egenskaperna.
Var kitobjektivet till till Dynax 5 verkligen bättre optiskt än det plastigare du fick med D7D?

Jo vi är nog ganska överens om vad som hänt över tid, vad vi förlorat respektive vunnit, hur det kanske borde vara och varför det inte alltid är det.

Jag tror som du inte heller att bildkvaliten nödvändigtvis behöver påverkas av lite för stora spel här och där även om det aldrig är fel med bra passning mellan delarna i ett objektiv. Jag bryr mig faktiskt inte så mycket om plastigheten i sig. Det som jag tycker är uselt är att toleranser och passningar är så dåliga att det äventyrar hållfastheten. Jag tror att det är ännu viktigare ett objektiv som är gjort i plast är hyfsat "tight" än ett i metall, så att det inte i onödan ges möjlighet att "jobba" upp skruvhålsgängor m.m. Tycker mitt senaste kitobjektiv är ett bra bevis på hur det kan gå med lite otur.

Mitt nya kitobjektiv var annars inte så dåligt rent optiskt. Men att åka ut på en långresa med så dåliga grejor skulle inte känts bra. Jag var i Serengeti och Ngorongoro förra december med min Dynax 5 och de kitobjektiven som följde med den och där stördes jag inte av de problem jag sett med det objektiv jag fick med min D7D. Däremot var jag missnöjd med mitt 75-300 i 300mm läget. En del kort ser ut som i Lustiga Huset på Gröna Lund i Stockholm (riktigt skarpt i mitten men så oskarpt ute i kanterna att man nästan blir full i skratt). Vilken skillnad är det inte med ett gammalt objektiv från 80-talet som Minolta 70-210/4. Det är oerhört mycket bättre t.o.m om man skruvar på en KENKO PRO 300 telekonverter för att få sig ett fattigmans 300 tele. Men visst har även ett objektiv som detta tidstypiska svagheter som exv. oprecis AF i dåligt ljus (men det var inget man hade problem med i solljuset på safarin lyckligtvis).

Tack för debatten!

Erik Schalin skrev:
Dagens problem härör nog mest till TTM Time To Market.

Dels hinner man inte testa. Även om man hittar fel när man testar så släpps produkten ändå.

Den ekonomiska pressen på snabbhet och payback på investeringar har kommit till en punkt när konsumenten är villig att betala mer för nyhet än en produkt som inte håller lika länge som förr.

Det där tror jag är en väldigt viktig förklaring. Egentligen ser vi samma syndrom som vi länge brottats med i datorvärlden. Man släpper ut både nya dator- och kameramodeller innan allt är riktigt testat och stabilt. Man kan ju alltid fixa en ny firmware efter ett litet tag om några gnäller för mycket. Mycket av funktionaliteten ligger ju i mjukvaran och den är ju lätt att rätta och vidareutveckla vid behov.

Köpte en Ricoh Caplio R3 till min fru för ett tag sen. Läste att det kommit ny firmware och upptäckte att de redan släppt 4 versioner av firmware trots att kameran är inte funnits speciellt länge. Dessa löste bl.a. tidiga problem med AF och bildstabilisering.

cw-op skrev:
Bengt Björkbom;
"Samma med zoomar...
Zoom är ett objektiv i nödfall.
Emergency!! ;)
Zoom är alltid en konstruktionskompromiss!! ;)"

Hej Bengt o alla!
Man får se de bra zoomarna som objektiv med utmärkta prestanda på en/några brännvidder, på resterande brännvidder uppför de sig ofta aningen sämre. Men vaddå det är ju fortfarande mycket bra optik vi talar om! Jä-la bra grejor helt enkelt!

Å sen det här med Leica är ju mysigt. Vem har inte sneglat på just en sån? "A nostalgic piece of metal aus Deutschland" - Jora. En tyst smidig ikon plus en skön känsla, sure. För att inte tala om alla underbara gamla/nya bilder som har skapats av någon med just en Leica rf i näven. Leica och Calle Zeiss är kult helt enkelt.

Som fotografiskt universalverktyg är väl ändå Leicas rangefinders numer akterseglade med råge av dagens DSLR-kameror? Gatufoto, porträtt och landskap men sen?
JANNE

Hej Janne
Håller i stort med dig!
Det här med zoomar va planerat tillspetsat! :)
Diskussioner är spännande! :)

Allt är ju en smaksak, allt finns i betraktarens öga!

Jo jag tycker Leica är "mysig".
Mycket en vana,
och att mina M Leicor varit helt problemfria från 1960-talet.
(Den enda problemet har varit filmladdningen vid några fester....)

Fotografiskt universalverktyg.
Jovisst,
för mig funkar just M6:an på detta sätt.
Har den alltid med,
till 95% innaför jackan, och kameran funkar alltid!
Trygghet! :)

Det enda större problemet som jag upptäckt, är då jag kramar tjejer när man har kameran innanför jackan..! ;)
Men livet är prioriteringar!
B)

Haha , det där med kramar och leican i vägen känner jag igen Bengt . Många konstiga blickar där ..

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar