Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kan man lita på autofokus.....?

Produkter
(logga in för att koppla)
geronimo13 skrev:
Tjena!

Jag kör canon 10d + 80-200 2,8 L och tamrons 28-75 2,8 har även en fast 50mm 1.4

kör mkt med autofokus och har aldrig haft några problem, af sitter alltid dead on ;)

Kanske ni andra sitter med måndags batchen? :)

Det är detta som förundrar mig så mycket! Är det så hög tolerans på Canons produktion att man helt enkelt släpper igenom ex som borde tagits bort. Det verkar onekligen som en del av oss fått måndagsex. OK för några men här snackar vi om forumdiskussioner över hela världen där erfarna fotografer vittnar om dessa fokuseringsproblem! Jag har funderat på att vända mig till FOTO och be om "grävande" journalistik. Detta måste väl om något ligga i den fotograferande allmänhetens intresse? Inte bara om problemet i sig utan hur man tacklar denna typen av konsumentfrågor. Hur får jag upprättning? När kan jag lagligt kräva en ny kamera, och om den också ballar ur..... pengarna tillbaka, om jag köpt kameran i t ex Tyskland via nätet.
 
FOTO vill antagligen inte gräva alltför djup, då de delvis lever på annonsintäkter från Canon...
 
Stabben skrev:
FOTO vill antagligen inte gräva alltför djup, då de delvis lever på annonsintäkter från Canon...

Exakt, MEN frågan är om dem skulle gräva i andra saker överhuvudettaget,, tror inte det om jag skall vara ärlig:)/Niclas.
 
Upplever problem med 300D också...

... vilket iofs är en budgetvariant. Men det är lika tråkigt! Jag har gnällt i en massa trådar och allt som oftast får man höra att det är "handhavandefel". Jag har tänkt, testat, tränat, läst och försökt igen men det blir liksom inte bättre. Ett tag tvivlade jag helt på min logiska tänkande och min förmåga att ta kort. Tyckte att det var lite halvstruligt med mitt 18-55, men det var inte så tydligt som när jag köpte 50/1,8 II. Har haft min kamera inne för justering, men borde nog bett dom att kolla alla optik också.

AF:en känns som ett måste för lite snabbare situationer (och MF är i princip omöjlig på en 300D med så litet titthål). Det känns lite tråkigt måste jag säga!

Kanske har bilderna aldrig varit rikigt skarpa, men i och med digitalrevolutionen så börjar allt fler människor titta på sina bilder förstorat. Det finns ju en del som scannat in sina gamla bilder, bara för att bli mäkta besvikna över fokus... :/
 
Stabben skrev:
FOTO vill antagligen inte gräva alltför djup, då de delvis lever på annonsintäkter från Canon...

Så mycket skit som dom fått just från Canon så har jag svårt att tro att dom är Canons förlängda arm.

Varför gör du dom inte uppmärksamma på problemet, dvs skriv ett brev till dom med dina tankar och be dom ta upp problematiken, dom kanske inte hört talas om att canon har ett sånt problem och istället för spekulera i konspirationer så tycker jag du skall skriva till dom.
Det kanske hjälper en hel del andra som inte läser fotosidan.

mvh
Göran
 
dapa skrev:
...på drygt två meters avstånd så ligger fokus ca 2-3 cm framför

Jag har också en 10D, och har haft den inne för kalibrering. Jag tror den blev bättre, men det kan var lika delar inbillning som insikt (jag har konsekvent vägrat utföra alla dessa measurebator-experiment som framförts framförallt på dpreview).

Nåväl, betänk ändå att det du skriver ovan medför en noggrannhet om ca 1%, och det är i alla tekniska sammanhang ett väldigt hårt krav. Jag vet att skärpedjupet blir extremt litet vid stora bländarvärden vid korta avstånd, men det är kanske vår förbannelse att vi nu med den nya tekniken så lätt avslöjar "bristerna" i systemen.

Någon påpekade här att gamla inscannade negativ/positiv avslöjade samma fenomen. Väldigt intressant iakttagelse, tycker jag.

Jag tror att många med mig gör misstaget att blåsa upp bilden på bildskärmen för att sätta näsan på rutan, och sedan "kritiskt" granska kvaliteten.

Man får nog beakta att 10D är en kamera som i slutändan levererar fotografier och inte bildfiler, om ni förstår vad jag menar.

Det måste ändå vara så att det är slutresultatet som räknas, och det som kameran först levererar är ett underlag till ett fotografi. Hur underlaget ska hanteras beror på slutprodukten, bild för webben, fotopapper, plansch etc.

Jag är ingen expert på något sätt, men jag tycker mig ha lärt en otroligt massa sedan jag fick kameran i somras, och det är detta som är så väldigt roligt. Att det finns en sån enorm potential.

Men, nu var inte detta menat som att det inte är fel på kamerorna, notera att även jag har haft min inne för kalibrering. Jag menar bara att man kanske ska vara försiktig när man kritiskt granskar bilderna, för detta kanske inte låter sig göras hur som helst... Men det är säkert många som inte håller med här.

Jag har gjort en förstoring om 100x70 cm med i mitt tycke lyckat resultat. Givetvis inte proffskvalitet, men betraktas bilden på en meters håll är den väldigt bra. Men på bildskärmen är den kanske inte alldeles knivskarp...
 
Med tanke på det (för amatörer) höga priset för en 10d så kanske man bör förvänta sig bättre precision. Annars kan man ju ta bilder med en holga för en hundring. Feelingfaktorn är nog densamma - knasigt om skärpan också blir densamma...
 
För några månader sedan, troligtvis i en av "10D + autofukus" trådarna, länkade någon till en artikel utanför fotosidan.se där bristen hos autofokus togs upp. Dock ej hos 10D utan rent allmänt. Någon som minns och kanske har länk till artikeln?
 
Stabben skrev:
Med tanke på det (för amatörer) höga priset för en 10d så kanske man bör förvänta sig bättre precision.

Bättre precision än 1% ???

Det är knappast tekniskt möjligt i alla övriga sammanhang. Min bakgrund är digital signalbehandling/databehandling inom försvarsindustrin, och min erfarenhet är att 1% tolerans är... ok, kanske möjligt, men inte i massproduktionssammanhang.

Men kanske autofokussystem är av annan karaktär... vad vet jag.
 
Om man inte kommer under 1%, så blir det ju lite tokigt att sälja ljusstark optik och då borde ju så gott som alla uppleva problem med skärpan. Jag har själv inga problem med AF på min eos 50 ens med 85/1.8 på största bländaröppning.
(även jag har bakgrund inom signalbehandling, dock ej militär :)
 
Har du provat att scanna in negativ/positiv exponerade med din EOS50, och betraktat dem likadant som du betraktar bilderna från 10D'n?
 
mrelbe skrev:
Har du provat att scanna in negativ/positiv exponerade med din EOS50, och betraktat dem likadant som du betraktar bilderna från 10D'n?


Just det,, Man kanske ser det hela med långt andra ögon när man betraktar den fullt stora raw-filen på pc,n... Man kanske inte skall ta för givet att det man har sig själv att skylla om ens (AF) dias är ngr mm oskarpa,,,

Hmmm, kanske är det bara att problemet har kommit till dagen i och med dslr,, samma symtom ser vi säkert på slr.. (om vi bortser från ytterlighets/extrem-ex..)

Mvh Niclas.

Ps, Själv så oroar jag mig inte tillräckligt eftersom jag "AF,ar extremt" lite när jag exponerar...:)
 
mrelbe skrev:
Bättre precision än 1% ???

Det är knappast tekniskt möjligt i alla övriga sammanhang...

Finns ju en klassiker när man pratar kvalitet.

Det handlar om det svenska företaget som valde en japansk underleverantör.
Svenskarna var stenhårda i förhandlingarna och satte ett krav på högst 1 % fel i det som levererades.

Japanerna började leverera och månad efter månad höll de exakt kravet på 1 % felaktiga varor.

Svenskarna förvånades över att de klarade de tuffa kraven och när de frågade leverantören hur det var möjligt blev svaret;
vi har aldrig förstått varför ni vill ha 1 % felaktiga produkter men är det ett krav så levererar vi enligt önskemål”.
 
Mikael, Niclas:
Jo jag brukar skanna in negativen och innan det så gjorde jag mina egna förstoringar upp till 40x50 cm och jag upplevde inga problem med skärpan då heller.
 
Stabben skrev:
Mikael, Niclas:
Jo jag brukar skanna in negativen och innan det så gjorde jag mina egna förstoringar upp till 40x50 cm och jag upplevde inga problem med skärpan då heller.


JA, man tycker ju att man skulle ha märkt nåt om det hade varit ett konstant problem,, men som sagt jag tror inte jag är rätt person att avgöra det:)

Mvh Niclas.
 
Visst var det bättre förr? Ahh, ett helt analogt, mekaniskt, manuellt fokuserat Nikon system - När man säger nej till bekymmer.
 
mipert skrev:
Finns ju en klassiker när man pratar kvalitet.

Det handlar om det svenska företaget som valde en japansk underleverantör.
Svenskarna var stenhårda i förhandlingarna och satte ett krav på högst 1 % fel i det som levererades.

Japanerna började leverera och månad efter månad höll de exakt kravet på 1 % felaktiga varor.

Svenskarna förvånades över att de klarade de tuffa kraven och när de frågade leverantören hur det var möjligt blev svaret;
vi har aldrig förstått varför ni vill ha 1 % felaktiga produkter men är det ett krav så levererar vi enligt önskemål”.


HAHAHA

det va roligt =D
 
mipert skrev:
---
vi har aldrig förstått varför ni vill ha 1 % felaktiga produkter men är det ett krav så levererar vi enligt önskemål”.
Den är klockren, har hört den tidigare också! :) Det är väl något i den japanska mentaliteten... Det finns en annan historia om en gammal kyodo-mästare (bågskytt) som på frågan om han var medveten om vad omgångens måltavla var, som var en karp, svarat "ögat på karpen såklart!" eftersom han inte kunde tänka sig att hela firren var målet. Det är precision det! :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.