zoki
Aktiv medlem
Mangepange skrev:
Man kanske inte skall se till brottet i sig självt alla gånger utan till dess konsekvenser..
Skulle du fortfarande tycka det vora OK att köra för fort om ditt barn skulle bli påkört av någon som inte behärskar den bevisligen för höga hastighet personen höll vid olyckstillfället ? Ett fiktivt exempel givetvis...men ett exempel...
Lagen är inte skriven för enskilda individer, den är skriven för ett hållbart samhälle. Att bestämma sin egen lag är inget annat än anarki, oavsett hur "viktig" eller "oviktig" lagen ifråga är.
Står du för dina handlingar även när lagen kanckar på ?
Tar du ditt straff ?
Eller står du över lagen ?
Jag ifrågasätter inte ditt resonemang för att ge mig på dig utan föröker få till en bra debatt på temat.
Men om Adobe inte vill ha piratkopior på marknaden, varför hindrar de oss inte....
/ Magnus
Ditt fiktiva exempel är ändå en ytterlighet. Till exempel handlar det om rätt mycket överträdelse om man inte ska behärska hastigheten. Vidare pratar du om en förlust som inte ens kan mätas i pengar. Så konsekvenserna är inte samma.
Om en person utnyttjar möjligheten att använda något privat, gratis, och inte vidaresprider det, så är konsekvenserna små. Ja, i de flesta fall obefintliga (mer än principiella konsekvenserna att du faktiskt använder något du inte gjort rätt för). Men det är principiella konsekvenser. Inte faktiska. Det är inte helt okänt att vår svenska kultur är att vara "ordentlig" och "göra rätt för sig", och det är förmodligen därför det är så störande när någon försöker rättfärdiga sin avvikelse.
Och gud, jag håller med dig att lagen inte är skriven för var och ens tolkning. Brr, som förälder skulle jag nog inte vilja låta varenda knark-fyllo att göra egna tolkningar.