zoki
Aktiv medlem
Fredrikpersson skrev:
Jag tillhör den "irriterade gruppen" och förstår att man kan tolka min inställning som du gör även om jag tycker att det är en nonchalant tolkning.
För min del är inte problemet att jag lagt ut 8000:- på något som du har ordnat gratis. Jag kunde själv välja att ladda ner en kopia men gjorde det inte av de skäl som jag framfört här.
Jag har en konkret fråga som jag är nyfiken på hur du tänker:
Du är enligt din hemsida frilansfotograf. Om jag ber dig ta EN bild att publicera i vårt företags kundtidning. Du får betalning enligt BLFs prislista för publicering av en bild vid ett tillfälle i en publikation.
Nu upptäcker du att alla 20 dotterbolag runt om i världen har publicerat din bild och dessutom har den använts på företagets hemsida och i några annonser. Skulle det vara ok för dig ("du har ju origialet kvar och det är ju bara immateriellt tjafs")? Du kommer förmodligen inte att tycka det eftersom din bild använts i kommersiella sammanhang (precis som jag antar du använder PS i din frilansarverkamshet), men förklara i så fall varför det inte är ok samtidigt som det är ok att ladda ner ps gratis. Det är ett sammanhang jag har svårt att förstå.
För tydlighetens skull: Inget här är avsett att vara påhopp eller dylikt utan ett försök att föra den här diskussionen förbi pajkastningsstadiet.
/F
Oj, märker nog att det står frilansfotograf på min sida som du säger, men det är GALET fel. Jag har ännu inte tjänat en endaste krona på mina foton, mer än självkostnadspris för eventuell framkallningskonstnad . Så bör nog ändra det till "Amatörfotograf" vilket är den korrekta benämningen.
Tro mig att HAR ändå skam i kroppen. Jag tjänar inte pengar på andras arbete. PUNKT. Det går emot mina principer vad som är rätt eller fel.
Som svar på din fråga, nej jag skulle inte tycka det var ok. Lika lite som jag själv inte tjänar pengar på andras arbete, skulle jag inte vilja att någon tjänade pengar på mitt arbete. (Nå, iofs min arbetsgivare gör det, men det är ju liksom grejen).