Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Har alla Photoshop?

Produkter
(logga in för att koppla)
Eeros skrev:
I klippet ovan hänvisar du till en text där jag talar om programvara och bilar. Men i ditt inlägg svarar du om bilar och bilder. Och tillägger att samma lagstiftning inte gäller för programvara, precis vad jag är inne på. Så det ser ut som om du håller med mig, men ändå argumenterar mot?

1) Eftersom datorprogram och bilder behandlas olika av lagstiftarna så blir jämförelsen mellan datorprogram och bilar som att jämföra äpplen och päron.

2) Jag uppfattade diskussionen om bilar och datorprogram som en diskussion om att kopiera fysiska respektive intellektuella produkter.

3) Därför är det bättre att jämföra kopiering av bilar med kopiering av bilder eftersom de behandlas lika i lagen.

4) Man får för enskilt bruk kopiera bilder, bilar, kameror, cd, dvd, ja, så gott som vad som helst förutom det som är undantaget i lagen.


Eeros skrev:
Hela ditt inlägg är lika rörigt att förstå för mig. Missförstå mig inte nu, jag vill gärna veta hur du tänker. Men jag vet mycket väl att det i skrivandets hetta kan smyga in tankefel i texten. Kolla igenom din text och se om det går att förtydliga något, så besvarar jag sen. Ok?

Det beror på att det är en sådan mängd missförstånd och missuppfattningar i den här diskussionen då folk tror sig tala om samma sak men lagstiftningen skiljer sig åt. Till detta kommer moraliseranden och allmänt tyckande som rör ihop ämnet ännu mer.

Jag har f.ö. aldrig påstått att jag är någon pedagog ;-)
 
"Varför tror du att alternativet till att kopiera programmet vore att köpa det? Det kan lika gärna vara att inte använda det eller att använda något annat.

Som jag skrivit tidigare, i rimlighetens namn så bör IKEA och andra möbeltillverkare då också göra en förlust när någon själv snickrar ihop ett bord eller en bokhylla för att resonemanget om förlust skall gå ihop. Om du väljer att skifta däcken själv på bilen så gör då alltså verkstaden en förlust?

Verkar det rimligt?"

Nej, men det är inte samma sak, Ikea har väl inte leverat materialt till ditt bord som du tar ifrån dom utan du köper väl materialt i från en brädgård, eller stjäler du det också för virket kommer från träden som växer vilt i skogen. Din jämförlse haltar lite, du tar väl inget i från Ikea som dom har tillverkat, men det gör du ju ifrån program tillverkaren, du gör ju inte programmet själv utan du stäler en färdig vara. Hade du satt dej ner och gjort ett eget Photoshopsprogram från grunden så hade du därimot kunnat jämföra detta med Ikeas bord eller däcksförsäljern. Jämför inte päron med potatis.
Är det så svårt att fatta Adobe har tillverkat ett program som de vill sälja,för varje program som blir piratkopierat så säljs det ett program nmindre alltså måste de göra en förlust på detta.
Eller i enkla ordalag om du gör själv ett program som du räknar med att diu kjan sälja ca 1000 stycken av men bara får sålt 100 stycken av, men ditt program finns i alla hem. Hur hade du reagerat. Du har tagit ett lån för ha tid att sitta hemma och göra detta program, lånet kan du inte betala, men du gör ju ingen förlust på grund av piratkopieringen eller hur, allt enligt dinna egna ord.
Sven-Åke
 
De största förlorarna på piratkopiering av PS är inte Adobe (I alla fall inte före elements kom ut).

Det är i stället tillverkarna av de mindre kända programmen som ex.vis Paint shop pro.

Ingen skall väl inbilla sig att alla pirater skulle köpa PS om de inte kunde kopiera det.

Piratkopiering drar undan pengar från mjukvarumarknaden, det är helt klart, men det är väldigt svårt att estimera hur mycket och vem som förlorar mest.

Det finns dock vinnare i det här "spelet" och det är bokförlagen. Aldrig skulle det säljas så mycket PS böcker om inte Piraterna fanns.

Hårdvarorna är billigare HD, minnen, mm. För vi behöver ju resurser att hantera allt "gratismaterial". Detta kommer alla till godo.

Vad gäller legalitet och moral kring piratkopieringen lämnar jag till mer initierade personer än jag själv.
 
tumlaren skrev:
Det finns bara ett ord och det är stöld av datprogram antingen det är upphovsrätten eller annat så är det en stöld om ni kopierar ett program ovsett vad ni säger, kom inte med dumma kommentarer att vi är avundsjuka eller något annat för att vi har ärligt köpt våra program.
Sven-Åke

Nix, det är inte stöld, det är brott mot upphovsrätten.

Dessutom är det inte programmet man betalar för, det är användarlicensen man betalar för. Precis som så ofta med bilder. Tidningar köper inte bilden, vad de betalar för är en rätt att använda bilden. Om man själv kopierar bilden på papper och sedan säljer den fysiska kopian - då har man sålt en bild (man kan även sälja en användarlicens till densamma). Men så går det inte till med datorprogram, det är inte den fysiska kopian man betalar typ. 8000 kronor för, just eftersom man då skulle ha all rätt i världen att kopiera för eget bruk och använda på många egna datorer. Således betalar man inte mer än nån tia för plastbiten och fodralet, inte heller för informationen på plastbiten, allt detta är "by the way". Att kopiera mjukvara är ju i det närmaste gratis, mångfaldigande är inte förknippat med någon större kostnad som fallet med t ex. grävmaskiner. Det man betalar för är användarlicensen, rätten att få använda informationen. Därför är det inte stöld, utan upphovsrättsbrott.

Det är mycket viktigt att kalla saker för sitt rätta namn, just för att slippa såna här diskussioner, men bara det faktum att såna här diskussioner gång på gång dyker upp är ett gott bevis på att diskussionen verkligen behövs.

Å för de som vill fördjupa sig.. Upphovsrätt för datorprogram är en tämligen ny företeelse, även i skenet av hur länge datorer funnits eftersom de har funnits länge än de flesta tror. Alan Turing definierade datorn teoretiskt 1936, en defenitiv definition som håller än idag. Detta var ungefär 10 år före den första verkliga datorn som kunde kallas för en universell turingmaskin. Nåja, datorprogram hamnade under upphovsrätten först på sjuttiotalet, så under 30 år fanns ingen immaterialrättslagstiftning för datorinstruktioner. Den utredning som till slut fick datorprogrammen att hamna under upphovsrätten var CONTU-rapporten som arbetades fram under ca 15 års tid och låg till grund för USAs Copyright Act 1976. Det var inte alls uppenbart att det skulle hamna under upphovsrätt, några få ville sortera det under patent vilket föll på logiska grunder, fler förordade inget skydd alls i likehet med all annan matematik (it is a computer, it computes), men en majoritet ansåg ändock att det skulle vara bäst för samhället om det låg under upphovsrätten.

CONTU-rapporten kan läsas här för den som vill fördjupa sig:
http://digital-law-online.info/CONTU/contu-toc.html

Därmed föddes så småningom dagens affärsmodell som går ut på att sälja rättigheter för användande. Å helt privat är det tillåtet att kopiera inom rimliga gränser, man måste ju t ex. kopiera för att överhuvudtaget kunna installera ett program, detta ovsett om det sker från CD, DVD eller nån fil på nätet. Installationen är ju inget annat än ett kopierande av filer, plus en liten, liten del konfiguration.

Observera att detta bara är en affärsmodell av många andra. De flesta som jobbar inom "IT" och skriver datorinstruktioner jobbar inte i företag med denna affärsmodell, långt ifrån, siffror kring 90-95% har figurerat i tyska undesökningar. Det stora flertalet är av typen konsulter, säkerhetsexperter, nätverkstekninker, support, översättare, grafiker osv.... Dessa jobbar som de flesta andra och har betalt för arbetet de gör, inte av försäljning av användarlicenser gällande koden de skriver. Det är genom detta som öppen källkod fungerar affärsmässigt. I den öppna källkodens exempel så bygger det också på upphovsrätten, t ex. General Public License, där motprestationen för licensen inte är pengar, utan istället fortsatt fri och öppenhet.

Ett hypotetiskt exempel: Företag A vill sänka sina kostnader för mjukvara och börjar använda det fria programmet Z, konkurrenten B får nys om det och vill göra samma sak, men de har lite högre krav och behöver göra några mindre förbättringar i programmet, de räknar på det och kommer fram till att det trots allt blir lönsamt att hyra in en specialist för att göra förändringarna, specialisten får alltså betalt för att utveckla gratis mjukvara. Specialisten gör sedan ändringarna offentliga i enlighet med GPL-licensen eftersom de även är distributör . Företag A ser att det nu finns en uppdaterad version som är bättre än den version de har, de uppdaterar givetvis men upptäcker en liten bugg introducerad av specialisten som B aldrig märkt av, en av de anställda på företag A fixar buggen (en till avlönad kodare). Konkurrenten blir givetvis glad åt buggfixen och uppdaterar.

Summa summarum:

* A är nöjd och tjänar på mindre utgifter.
* B är nöjd och tjänar på mindre utgifter.
* Specialisten fick betalt och är nöjd.
* Den anställde hos A fick givetvis sin lön och är också nöjd.
* De som driver programprojektet är givetvis också glada för att ha fått hjälp med förbättringar och buggfixande av specialisten och den anställde hos företag A.

Dessutom, resten av världen har nu fått en förbättrad version av programmet att ladda hem om de har behov av det, den enda som inte är glad är det företag som inte fick kränga en uppdatering till sitt icke fria program. Börjar man sedan se det i lite större sammanhang, i stil med hela länders offentliga förvaltning, administration, försvar, skolväsende m.m. så ser man snabbt snöbollseffekten...

Så, då fick ni lite att läsa.. ;-)
 
Re: Stjäl kameran?

supermax_fred skrev: Jag tror att många skulle ha svårt att stjäla en kamera, men inte lika många har svårt att "stjäla" photoshop.

Att stjäla EN kamera tror jag de allra flesta skulle dra sig för, men kunde man kopiera en kamera så skulle säkerligen många kunna tänka sig det. Själv har jag betalt, både kamera och Photoshop Elements...
 
steelneck skrev:
Alan Turing definierade datorn teoretiskt 1936, en defenitiv definition som håller än idag. Detta var ungefär 10 år före den första verkliga datorn som kunde kallas för en universell turingmaskin.

Å bara som ytterligare förtydligande..

En Turingmaskin är en abstrakt maskin som kan användas för att beräkna allt beräkningsbart och en Universell Turingmaskin (datorn) är en maskinell implementation av en Turingmaskin som kan läsa och tolka alla Turingmaskiner. Om nu detta får huvudet att snurra.. Att en Universell Turingmaskin i sig bara är en sorts Turingmaskin, tänk på att en dator alltid kan implementeras som ett program i en annan dator. Nästan alla programmeringspråk oavsett sådana som kompileras till binär form eller sådana där källkoden direkt tolkas av en interpreter är turingkompletta och är därmed abstrakta turingmaskiner (som kan beräkna allt beräkningsbart).

Fundera nu riktigt djupt och lääänge på konsekvenserna av detta i förhållande till lagar såsom upphovsrätt och patent. Detta ger en helt ny dimension till det som diskuteras här, dvs. rätt och fel med moraliska aspekter och så.
 
Från det ena till det andra så kanske en bra idé kan vara att försöka behandla andra som man själv vill bli behandlad. Det är kanske svårt att tillämpa på detta med illegal kopiering av program. Jag minns att jag tiggde åt mej en kopia av Photoshop i början på 90-talet för att jag ville se vad det var för något. Så köpte jag en skanner och fick på köpet en vass version av Photoshop som jag uppgraderade för några tusen. Först då ansåg jag att jag kunde använda Photoshop för redigering av kommersiella fotouppdrag.

För den som använder en legal licens av Photoshop CS2 känns det som ett mindre lyckat projekt att köra med både Registrering och Aktivering. Det är väl kanske inte något problem i sig men ska man byta dator eller, än värre, ge programmet till någon annan så funderar man på varför programmet kostar 10K.
Man måste då göra något som kallas ”Transfer an Adobe license (Europé, Middle East, Afrika)" Kolla länk här:

http://www.adobe.com/support/salesdocs/1004616.html

…utdrag…

To transfer an Adobe license:
1. Contact Adobe Customer Service by phone to obtain a case number. (Failure to contact Customer Service will result in processing delays.)
2. Download the Transfer of Adobe License form from the Adobe website at www.adobe.com/support/pdfs/transfer_license_emea2005.pdf .
3. Fill the form with information for both the transferer and the transferee. Include your case number from step 1.
4. Have both the transferer and the transferee sign the Transfer of Adobe License form.
5. Return the completed form to Adobe Systems Incorporated at the following address:
Adobe Registrations
Transfer of Adobe License
Postbus 206261001 NP Amsterdam
The Netherlands
Allow three to four weeks for your request to be completed.

På den svenska siten ber man om synpunkter på vad man tycker om det nya licensförfarandet…

http://www.adobe.se/activation/faq.html

Jag fyllde i blanketten och klickade på Skicka varvid jag fick upp ett felmeddelande: ”File not found” och en sökruta där jag uppmanades att försöka söka efter något annat.

Kollade om Svenska Adobe har någon support och det finns ett telefonnummer men ingen mailsupport… Sist jag använde Adobes telefonsupport fick jag vänta i över 45 minuter och fick därefter prata med en person som kunde mindre om datorinstallationer än jag…

Med Adobe Photoshop CS2 följde en CD-skiva med programvara och lite hjälpfiler och en 360-sidig användarhandbok. Ingen Lathund…

Kanske är 10K billigt för detta program. Jämfört med Elements så räknar det tydligen bättre så avrundningsfelen blir mindre...
/Harald
 
Måste gnälla lite...

Haraldus skrev:
Jag fyllde i blanketten och klickade på Skicka varvid jag fick upp ett felmeddelande: ”File not found” och en sökruta där jag uppmanades att försöka söka efter något annat.

Kollade om Svenska Adobe har någon support och det finns ett telefonnummer men ingen mailsupport… Sist jag använde Adobes telefonsupport fick jag vänta i över 45 minuter och fick därefter prata med en person som kunde mindre om datorinstallationer än jag…
Usch, jag känner igen vad du beskriver - anser att Adobes supportwebb är en katastrof, telefonsupporten varierar mellan bra och medioker.

Jag har dyra lagliga licenser av bland annat Illustrator, Photoshop, Photoshop Elements och Streamline (och dessutom två tre Elements och sex sju Acrobat på jobbet) och skulle därför gärna se att Adobe stod i givakt när jag som Ärlig Kund loggar in eller ringer.

Istället får man tampas med en supportwebb så j-a buggig och svårarbetad att man blir gråtfärdig varje gång man ska ladda ner eller registera något.
Senast, när jag skulle ladda ner Adobe DNG Converter 2.4, försökte jag i flera veckor förgäves logga in omväxlande med telefonsamtal till supporten för att få hjälp med inloggningsproblemen - kopplades hit och dit och fick ett otal gånger förklara vad som strulade tills jag slutligen kopplades bort och fick ringa upp igen och börja om från början igen med förklarandet, timmarna gick.
Att helt enkelt e-maila Convertern (2,8 Mb) vägrade man "av principiella skäl" trots att man förstod att jag hade licenser för kanske femton-tjugotusen.
Jodå, jag var hela tiden artig och behärskad, inga kraftuttryck här inte.
Hursomhelst, jag fick osupporterad tampas vidare med mina inloggningsförsök tills jag - wow - en tid senare plötsligen kom igenom och kunde ladda hem min Converter.

Trots att jag anser att användning av piratmjukvara är stöld (oavsett om man är hemmaanvändare eller proffs) och jag är nöjd med Adobes produkter funderade jag ofta under strulveckorna över vad man får för licenspengarna.

Anser att Macromedia är ett föredöme i sådana här support- och ladda-ner-filer-sammanhang. Vem vet, kanske blir det slut på det snart: Adobe har ju nyligen köpt Macromedia....
 
"Adobe transfer of ownership"

"Adobe transfer of ownership"
Jag köpte en fullicens av Photoshop CS2 men kom på så småningom på att jag även behöver Golive och Acrobat. Skulle därför passa bra att istället köpa Creative Suite 2 Premium och sälja Photoshop CS2 som ju även finns i Suit 2.
Ringde Adobes kundtjänst på 08-585 366 92 som först var avstängd pga sammanträde men öppnade efter drygt en timme. Fick snabbt tag i en kunnig person som sa att jag var tvungen att fylla i en blankett där jag anger produktens serienummer, mitt kundnummer namn och adress och undertecknar. Dessutom måste den nya användarens namn och adress också fyllas i! Den ifyllda blanketten skulle skickas till Edingburgh i UK. Där skulle man, inom fyra veckor ta bort min registrering av produkten i Adobes register och lägga en koppling mellan serienumret och den nya användaren. Därefter kunde endast den av mej angivna användaren registrera sig på detta serienummer…

Under tiden skulle den nya köparen kunna använda programmet i max 30 dagar utan att registrera det. Därefter blockeras det.

Jag frågade om det inte räckte att min identitet frigjordes från Adobes register så att programmet såg ut som när jag köpte det men det gick inte. De var tvungna att följa sina instruktioner…

Jag tycker att detta verkar vara rena stenåldern. Varför kör man inte med e-legitimation och varför ska säljaren/överlåtaren uppge mottagarens identitet? Det kan knappast bero på några säkerhetsmässiga orsaker eftersom man själv kan registrera sig och aktivera programlicensen första gången man installerar programmet.

Om man vill flytta sitt Adobeprogram till en annan dator så måste man först flytta aktiveringen till den nya datorn och därefter installera programmet. Denna flyttning av aktivering kan göras tre gånger. Därefter måste man kontakta supporten och tillämpa ovan beskrivna metod med namnunderskrift.

Varför håller Adobe på så här?
/Harald
 
Jag kör med Arcsoft PhotoStudio 2000 som jag fick med en scanner jag köpte för 5 år sedan.
Blir jag utskrattad då eller måste jag köpa en ny scanner eller kamera i hopp om att få med Adobe PS.
Jag kan tillägga att jag nästan aldrig gör annat än att beskära bilder för att dom ska få plats på Fotosidan.
 
En mycket intressant tråd.

Om piratkopering stoppas med och från nu då skulle Adobe förlora väldigt mycket på det eftersom då fler och fler personer skulle hjälpa varandra att utveckla GIMP så det blir ett mycket bättre program som klarar lika bra som Photoshop eller kanske bättre. Långsikt vinner Adobe på piratkopiering faktiskt.

Nu när man kan få tillgång till Photoshop CS piratkopierad version så glömmer de flesta bort GIMP och även om det finns säkert några folk som kämpar för att få GIMP att fungera riktigt bra som PHSP men det är inte tillräckligt med folk.

Själv tycker jag om man använder piratkopierad version ska man absoult inte tjäna pengar på det förrän man har en orginal licens.

Jag hoppas att Adobe kan ordna fram en version som Personal Learn Edition programvaror så de som inte har råd med Photoshop får använda programmet bara för att lära sig. Ungefär som Maya (ett 3Dgrafik program för er som inte visste). PLE version är helt gratis.

Företag som tjänar in pengar med hjälp av Photoshop och ändå kör piratkopierad är en riktig stöld tycker jag. Tyvärr det finns såna branscher på marknaden antar jag.
 
Många svar, och mycket intressant!.. Själv använder jag ett "riktigt" Photoshop 7.1.. dvs vanliga PS 7.0 + Neat Image..
 
Kalle_B skrev:
ps, jag vill aldrig mer höra liknelsen mellan kopiera ett program och sno en kamera.

Denna liknelse är såååå uttjatad... den dagen man kan bevisa att programmet man kopierar samtidigt fösvinner från ägaren som sker om du stjäl en kamera, den dagen ska jag aldrig mer någonsin ladda hem ett litet program för att redigera lite bilder på min burk. Vore ju tragiskt om min CS version jag kopierat gjorde att alla CS produkter försvann från Adobe, det vore ju fan stöld!

Notera att jag inte på något sätt uppmanar folk till piratkopiering för eget bruk, jag rättfärdigar heller inte mitt handlande, men ingen kan påstå att mitt agerande leder till att produkten försvinner från ägaren.

OK, låter det bättre med en liknelse om att ladda ner en piratkopia av CS och att olovandes använda dina foton? Om Expressen eller Aftonbladet skulle publicera din bild olovandes, skulle du då låta saken vara, eller skulle du här på FS börja tjôta om "bildstöld"? Bilden har ju på inget sätt förvunnit från dig, eller hur? ;)
 
Jamen herregud, vad finns det för rimlig anledning att dra upp den här idiot-tråden i dagens ljus efter ett års tid? Kom du på något du hade glömt, eller...? :)
 
jorgene skrev:
Jamen herregud, vad finns det för rimlig anledning att dra upp den här idiot-tråden i dagens ljus efter ett års tid? Kom du på något du hade glömt, eller...? :)

My bad! Jag gjorde en sökning på Adobe och fick upp denna tråd. Glömde att kontrollera när den var skriven. :)

Det är nog sant som du säger, bättre att låta denna tråd ligga glömd och begraven, så att vi inte i onödan väcker bedövade samveten. ;)
 
Läst lite i alla dessa svar,

Finner det rätt lustigt att man jämför att knalla in i en butik sno en kamera med att ladda ner ett program!

För det första så är det en så kallad "kopia" man tar!

Och om ni minns så var det ett himmla prat om videoband och kassetband när detta kom! Mediet har ändrat sig men inte tillvägagångssättet!

Och jag får lov att fotografera av saker "kopiera" men inte för komersiellt bruk ...

Tycka får man precis vad man vill, men Adobe skulle nog tjänat en bra slant mer på att sälja 20 miljoner kopior för 2500 sek än 5 miljoner för 8000 sek!

Eller sålt 20 miljoner ex för 2000 sek och fått samma pengar :)
 
photonicdelousions skrev:
För det första så är det en så kallad "kopia" man tar!

I de fall man kan ladda ned en lösenordspärrad "provversion", så skulle jag snarare vilja säga att det är en kopia man FÅR! Deras server GER den till den som klickar på länken. Det är således nedladdarens information, även om denne inte har upphovsrätten till den kommunicerade informationen. Detta precis på samma sätt som att böckerna i min bokhylla är min egendom även om jag inte skrivit dem.

Om jag då knäcker lösenordet eller får ett lösenord av någon annan? Dataintrång kan jag ju inte gjort i min egen data/dator. Det kom de på i USA och skapade lagen DMCA som vi idag kopierat, lagen som säger att man inte får gå runt "skyddsåtgärder". Eller ursäkta, fel av mig, privat får man gå runt, eftersom det långa talet av ettor och nollor är i min ägo, vad man förbjöd är "tillverkande" och spridande av de verktyg som behövs för kringgåendet. Å datorprogram är som bekant något som skrivs - ett publiceringsförbud av text ämnat för en fullt legitim handling - det var ju tillåtet privat. Ungefär som att fördjuda uppdyrkande av billås; det hindrar inte tjuven, utan den med fullt legitima avsikter. Snurrigt, javisst.

Tycka får man precis vad man vill, men Adobe skulle nog tjänat en bra slant mer på att sälja 20 miljoner kopior för 2500 sek än 5 miljoner för 8000 sek!

Njae, de tjänar nog mer på att piratkopieringen skapar efterfrågan och förbluffande många som faktiskt betalar de där 8000. Detta tycker jag är den värsta aspekten av piratkopiering, det späder på och förvärrar oligopolställningarna, inlåsningseffekterna och gör folk beroende och minskar folks informationsfrihet.

Piratkopiera inte om ni inte har råd eller anser det vara värt pengarna, använd fria och inte bara gratis datorprogram istället. Annars stöder ni bara den utveckling som ni uppenbarligen inte vill betala för.

Skall man hård-dra hela den här "Copyfighten" kring "piracy" och det paradigmskifte vi allt mer verkar vara i, ja då är hela upphovsrätten oförenlig med ett digitalt kommunicerande samhälle med grundläggande fri och rättigheter till privat kommunikation. För hur skall man kunna skilja lovlig kommunikation från icke lovlig utan att makten ges möjlighet till att avlyssna och analysera allas vår högst privata kommunikation? Något som idag tom. är en mänsklig rättighet, endast några totalitära stater undantagna.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar