Arctic
Aktiv medlem
klasb skrev:
Eftersom det är ganska mycket svårare att bygga en kopia av sin 1D Mk2 eller sin bil än det är att bränna en kopia av sitt köpta PS, så är väl behovet av undantag något större för programvaror.
Det gäller dock alla produkter och de behöver inte vara svåra att kopiera. Dock så gör lagstiftaren ingen skillnad pga hur svårt det eventuellt är att kopiera produkten.
Du får t.ex. fortfarande kopiera musik-cd och dvd och det är ju inte svårare än att kopiera datorprogram.
klasb skrev:
Men vad jag undrar är: Är det inte för att det är så lätt och "ofarligt" att piratkopiera som det är så moraliskt accepterat av många? Helt enkelt att om man KAN få nåt gratis och risken att åka dit är tillräckligt liten så tar väldigt många den chansen.
Jag tror att det till stor del beror på att folk har svårt att förstå förbudet. Jag har svårt att förstå det förbudet så länge kopieringen sker för enskilt bruk. Jag anser att det borde vara samma rättigheter och skyldigheter för datorprogram som för cd och dvd då jag inte ser någon skillnad mellan dessa två produkter. Om någon försöker tjäna pengar på det så är det dock en annan sak liksom för stora spridare.
Dessutom så är det riskfritt då det inte finns någon straffsats för att kopiera för enskilt bruk (jo, jag tog mig tid att titta på lagen igen):
"Den som för sitt enskilda bruk kopierar ett datorprogram som är utgivet eller av vilket exemplar har överlåtits med upphovsmannens samtycke, skall inte dömas till ansvar, om förlagan för kopieringen inte används i näringsverksamhet eller offentlig verksamhet och han eller hon inte utnyttjar framställda exemplar av datorprogrammet för annat ändamål än sitt enskilda bruk. Den som för sitt enskilda bruk framställer exemplar i digital form av en offentliggjord sammanställning i digital form skall under de förutsättningar som nyss nämnts inte dömas till ansvar."