Annons

Handla via nätet från USA

Produkter
(logga in för att koppla)

battisti

Medlem
Är det någon som har erfarenhet att handla t ex optik via nätet från USA? Jag har kikat på BHPhoto, som för övrigt många har nämnt här på Fs, priserna är ju betydligt billigare även då man räknar med frakten till sverige. Frågan är om någon har provat?
/Kristoffer
 
battisti skrev:
Är det någon som har erfarenhet att handla t ex optik via nätet från USA? Jag har kikat på BHPhoto, som för övrigt många har nämnt här på Fs, priserna är ju betydligt billigare även då man räknar med frakten till sverige. Frågan är om någon har provat?
/Kristoffer
Det finns redan hundra trådar i ämnet. Men för att bespara dig tid kan jag säga att det går utmärkt. jag har gjort det ett par gånger och det fungerar klanderfritt. Från att beställning är lagd tar det med UPS ca 5 arbetsdagar. Kruxet är att man helst skall vara hemma när de knackar på dörren och de har som regel hopplöst svårt att säga när de kommer. Ett alternativ är att ta frakten via US Global Mail. Det tar dock ca två dagar extra, fast då får du en vanlig postavi istället. Skulle tro att B&H många gånger är snabbare i leverans än de svenska detaljisterna eftersom de har nästan allt på lager, mer än nästan alla svenska detaljister tillsammans. dessutom verkar deras restade produkter komma betydligt snabbare in i lager än de svenska butikernas restnoterade varor. Inget att oroa sig för med beställning från B&H de är klockrena plus att deras kundtjänst över telefon är seriös.
 
Man bör dock kolla noga för allt är inte så mycket billigare.. Ta en Canon EF 50/1.2L t ex. Den kostar 13695:- hos Cyberphoto. BH Photo tar 1399.95 dollar för den vilket motsvarar ca 9250 kronor. Till detta tillkommer dock frakt på ca 50 dollar samt tull 6,7% och moms på 25%. Posten brukar även ta runt en hundring i speditionsavgift. Räknar man ihop det så kommer det kosta ca 12870 kr vilket förvisso ändå är lite billigare än hos cyberphoto. Man bör även tänka på att man t ex inte har samma konsumenträttigheter när man handlar från USA men är man en medveten konsument så kan man fynda en hel del.

http://www.fotosidan.se/cldoc/3761.htm
 
Alltså, nu är ju dollarn grymt låg, borde det inte vara väldigt förtjänstfullt att beställa från usa nu? Men jag har en liten firma, hur kommer det fungera med momsen. Jag läste länken ovenför, men tyckte inte den gav ngt svar om just det. Sedan stod det även ngt om CPS-medlem, och världsgaranti, hur och var kan man läsa om det och bli medlem...? tacksam för alla svar, hoppas på att kunna köpa en kamera och utnyttja cashback garatin canon har nu...
 
Momsen fungerar "precis som vanligt", bara det att det är Tullverket som tar ut momsen (antingen när du "går på rött" i tullen på flygplatsen, eller genom inbetalningskort om du anlitat t.ex. UPS).
 
Precis som Jörgen säger, så tar man upp momsen (och betalar, naturligtvis) på samma sätt som när man handlar inrikes. Det är bara vid handel med annat EU-land som man inte betalar moms vid köpet.
 
Jeppe skrev:
Det är bara vid handel med annat EU-land som man inte betalar moms vid köpet.
Värt att notera är att man som privatperson betalar moms även när man handlar med annat EU-land. Om man behöver betala det andra landets moms eller den svenska höga momsen beror på hur mycket försäljning säljaren har till Sverige (Technikdirekt, Amazon mfl måste t.ex lägga på 25% moms).
 
Re: Re: Handla via nätet från USA

paul innergård skrev:
... UPS ca 5 arbetsdagar. Kruxet är att man helst skall vara hemma när de knackar på dörren och de har som regel hopplöst svårt att säga när de kommer.
Min erfarenhet av UPS är att de är väldigt kundorienterade. Senast jag hade ett paket som skulle levereras av UPS ringde dom innan leverans för att berätta att paketet kommit. När jag sa att jag inte var hemma utan på jobbet (bor i Malmö, jobbar i Lund) så var det inga problem, de levererade till receptionen på jobbet istället.
 
Hjälp av en kompis

Hej!

Min brorsa ska till Usa i dagarna, och jag har gett honom i uppgift at köpa ett 70-200L till mig. Kan han skicka hem det via t.ex. UPS utan att jag drabbas av moms o tull, eller måste han ta med sig det tillbaks själv? Han ska fara en sväng till Peru innan han kommer hem, o jag vet inte om det är så bra att han släpar mitt objektiv runt halva sydamerika... =)
 
Re: Hjälp av en kompis

Patrik Brynolfsson skrev:
Hej!

Min brorsa ska till Usa i dagarna, och jag har gett honom i uppgift at köpa ett 70-200L till mig. Kan han skicka hem det via t.ex. UPS utan att jag drabbas av moms o tull, eller måste han ta med sig det tillbaks själv?
Med UPS blir det nästan garanterat moms och tull.

Det slipper inte din bror bara för att han tar med den själv hem till Sverige. Enda sättet att undgå moms och tull är att smuggla in objektivet. Hoppas din kompis är medveten om det? Risken att åka fast är i och för sig liten.
 
Aha. Läste nånstans på detta forum att om man använder det man köper på resan så slipper man betala tull. Stämmer det? Isf är det väl bara för brorsan att öppna förpackningen o använda den lite? Funkar det?
 
Re: Hjälp av en kompis

Patrik Brynolfsson skrev:
Hej!

Min brorsa ska till Usa i dagarna, och jag har gett honom i uppgift at köpa ett 70-200L till mig. Kan han skicka hem det via t.ex. UPS utan att jag drabbas av moms o tull, eller måste han ta med sig det tillbaks själv? Han ska fara en sväng till Peru innan han kommer hem, o jag vet inte om det är så bra att han släpar mitt objektiv runt halva sydamerika... =)
UPS skall han nog inte använda sig. Hellre US Global Mail i så fall. Men det är knepigt att skicka som privatperson utan att ange värde på så pass dyra grejer. De blir ju knappast försäkrade om man försöker mygla igenom dem. Det bästa måste vara att ta med sig prylarna.
 
Patrik Brynolfsson skrev:
Aha. Läste nånstans på detta forum att om man använder det man köper på resan så slipper man betala tull. Stämmer det?
Tyvärr inte. Många tror dock att det är så.
Det finns massor av trådar på forumet om dessa frågor.
 
jorgene skrev:
Tyvärr inte. Många tror dock att det är så.
Det finns massor av trådar på forumet om dessa frågor.
Man har ingen rätt att föra in utlandsköpta prylar moms/tullfritt om man använt dem. Men risken att de kollar prylar medhavda i kameraväskan som handbagage är rätt liten.
 
Det finns en viss klasul som säger att vissa förbrukningsvaror slipper man tulla för. Men ett objektiv för 10 lax ingår inte. Dessutom finns det ett maxtak på hur mycket det är. När det skapades avsågs troligen i första hand varor såsom ett ombyte kläder och hygienartiklar, etc.
 
fhe skrev:
Värt att notera är att man som privatperson betalar moms även när man handlar med annat EU-land. Om man behöver betala det andra landets moms eller den svenska höga momsen beror på hur mycket försäljning säljaren har till Sverige (Technikdirekt, Amazon mfl måste t.ex lägga på 25% moms).
Njaeae - TD - tror jag, fortfarande - räknar in tysk moms, fn 16%, men ska visst höjas, om inte redan skett. Trots att de säljer mer till Sverige än gränsen för svensk moms, så menar de, att en svensk online-order är att betrakta som att köparen handlar i deras butik och uppdrar åt transportören att hämta varan (pick-up-service). Detta har IAF gällt för mig, men kan ha ändrats sen dess, så rätta mig, om jag har fel.
Dock - tycker jag, att TD inte längre är lika konkurrenskraftiga som förr. De har blivit stora nu och får sälja tillräckligt ändå..?
YoursTruly,
_/h:mad::n:s:N.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.