Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Handla från utlandet?!

Produkter
(logga in för att koppla)
Glawe skrev:
Samma här. 3:e gången gilt nu. Fick hem en sigma glugg märk med "Camera replacement parts" i torsdags med dhl. Ingen tull.

Större, seriösa handlare med gott rykte brukar dock inte gå med på att varudeklarera falskt. Dessutom är det ju bedrägeri, men allt beror ju på hur töjbart samvete man har. Beställer man genom B&H och liknande ska tullandet gå automatiskt genom fraktfirman, så chansen bör vara liten att man slipper. Jag brukar räkna mellan 35 och 40% pålägg, men det beror ju på fraktkostnaden i förhållande till prylens pris.

/Pontus
 
Jag köpte hela mitt kit från B&H i New York men just då bodde jag i USA. Men jag hade planerat inköpet innan jag visste att jag skulle flytta så jag frågade runt lite vad gäller tull och dylikt.

En kompis gav mig då tipset att välja postfrakt med till exempel U.S Postal service. Han sa att chansen att paketet slinker igenom tullen är större. Han hade gjort detta med en gitarr och den gick igenom. Kanske är det så att paket som skickas med UPS eller FedEx kollas oftare pga att försändelser med "exklusivt" innehåll skickas med dessa bolag.

I vilket fall så tjänar man en grym hacka och dessutom är B&H grymma vad gäller service.


/ J
 
Prova med tullverket!
www.tullverket.se
Hur svârt är det att söka i forumet?
Tullfrâgan är ju uppe varje vecka :-(

Tack för era bilder förresten, jag snodde nâgra o sâlde vidare till nâgra vänner, ska köpa öl för pengarna nu :)
 
Gunnar,

jag har redan kollat tullverket men hittar inte info om begagnade varor där. Jag kan söka på forumet, men vill inte ha andrahandsinfo om detta. Det verkar som du redan tagit ett par öl, med tanke på din ton.

David,
Jag har redan läst "att handla på internet" men den skriver inte om begagnade varor specifikt, vilket gör mig osäker.
 
timeUnit skrev:
Camilla,

var hittar man info om att man ska betala moms på begagnade varor från utlandet?

Jag har skrivit och frågat och svaret var att både moms och tull tillkommer på begagnade varor. Jag antar att det hela beror på huruvida vi anmäler vårt köp eller de upptäcker varan ändå.

/Maverick
 
Ok!

Tack för infon.

Det betyder dubbelbeskattning på global nivå... :)

Skatt är bra, jag vet... men ibland svider det.

Jag kommer fortsätta fuska allt jag har när det gäller privatimport av beg. varor. So now you know SÄPO!! ;)

*h
 
Har precis "ropat in" en Mamiya 645 pro tl på ebay, komplett med magasin, objektiv och sökare i nyskick för $586 inkl frakt.
Med tull och moms har jag räknat ut att den kommer kosta ca 5800:-
Som en lite bättre digitalkompakt! :)

/D
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.