Annons

Handhållning TEST,

Produkter
(logga in för att koppla)
Det handlar inte om styrka. Balans och teknik för att fuska bort vikten..

Mvh Niclas,
 

Bilagor

  • bild 3_filtered 1.jpg
    bild 3_filtered 1.jpg
    27 KB · Visningar: 818
Alltså ingen som har ngt seriöst att säga..
då låter jag tråden dabba.

Tråden var och är seriöst menad.

MVH Niclas,
 
På 80-talet gjorde Aktuell Fotografi ett "kakburkstest" där man placerat en 15 watts lampa i en kakburk med litet hål i locket. I ett dunkelt rum skulle man sedan fotografera burken med tider ner till 1 sekund. På bilden blev det en tydlig avbildning av ens rörelse. Ju mer samlade punktformad rörelse desto skarpare. Grymmast var inte oväntat OS-guldmedaljören i skytte Ragnar Skanåker.
 
Intressant test. Man klarar mer än man tror med andra ord.. Det skulle vart intressant att se samma motiv med samma utrustning fast plus ett stativ.. Så man ser vilken skärpa som objektivet kan klara då..
 
Ja, kanske fixar det framöver och presenterar här.

Skall ju sägas att det här är fotat ut genom fönstret här hemma, inga tunga kläder, inga frysande fingrar eller så.. Nära ideella förhållanden alltså.

Jag själv tycker att det gav mig en hel del att genomföra det.

Mvh Niclas,
 
Niclasfoto skrev:
Ni kan väl lägga in era egna handhållningsexempel här i tråden.

Den här bilden har jag lagt in i en annan tråd i ämnet här på FS. Går inte att jämföra när det gäller tung utrustning, hade bara en så kallad normalzoom vid tillfället. Men trots allt inte mer än en 400-film i kameran.
 

Bilagor

  • raket.jpg
    raket.jpg
    22.1 KB · Visningar: 724
Satt du och höll telet sådär hela tiden och sedan på utsatt tid tog du bilder?
Jag orkar ju knappt sitta sitt så lång tid utan att röra mig ju :p

Jag hoppas få lite tid att göra motsvarande test, fast jag har ju inte ett sånt objektiv, frågan är om man ska ta 70-210/4 på 210 eller 500/8. D7D så det blir ju *1.5, men det är ju inte alls samma vikt. dock blir det ju AS, utan AS med en enkel knapptryckning. Kanske skulle prova med spegelreflexen för att den är såpass avslöjande, om än inte fullt så skarp.
 
Hehe, nej jag intalade mig att det var en övning inför fågelfotandet.. Då krävs ju en liten portion tålamod.

Nej jag stog upp nästan hela tiden, satt ned kanske totalt mellan 8 & 13 min på de där 50 minutrarna. Kameran hela tiden i ögonhöjd hur som helst.

Alla bilder hade blivit skarpare med stativ (tre eller enben) men det visar ju på att de där millimetrarna och IS visst klarar 1/60 utan problem, spec med färsk arm.

Problemet ute i skogen är att man frästas att ställa ner det. När så det händer, det man väntat på flyr det strax när man ficklar upp kameran till ögat. Inget slår ju stativet,, Men i vissa lägen är handhållet nästan det enda alternativet.

Ute i skogen så är inte situationen så ideell som hemma här i min studentlya. Då kör jag f5,6 eller max ned till f8 för att få tider på i alla fall 1/250 eller snabbare. Att fota på 1/60 ute i fält känns lite väl vågat.

Det tycks ju även vara så att det går en slags gylle gräns vid 1/30,, kanske är det vibrationerna i huset som bidrar till det.


Mvh Niclas,

Ps, det skall ju sägas att de bilder jag lagt ut här är bilder ur ENbildsserie. Hade jag tagit serier så hade säkert den andra eller tredje varit skarpare. Ville inte bidra här med den störande faktorn det hade inneburit.
 
Senast ändrad:
Jag såg inget om det i tråden, men det har säkert skrivits tidigare.

När skyttar ska skjuta så brukar de andas in och hålla andan precis innan skottet avfyras.

Det är dock ett ganska vanligt att man gör men alla kanske inte tänker på det.

Sedan en sak som jag har prövat, vet inte om det fungerar i verkligheten är att man t.ex. rör objektivet lodrätt i en rörelse på kanske ett par centimeter, och precis vid vändpunkten när objektivet står stilla så knäpper man av bilden.

För står man och försöker stå stilla så brukar ju musklerna börja skaka, rör man sig dock i en rörelse och knäpper av precis vid vändpunkten så står man stilla utan att musklerna skakar.

Som sagt, detta är inget jag har testat själv utan bara kom på, tror det är från datorspelandets värld jag fått det men minns inte vilket spel ;)

Ni kan ju återkomma med feedback ifall ni testar ;)
 
Kan väl bidra med ett litet exempel, handhållet 300mm, f5.6, 1/500 sek, ISO 100, avstånd till objektet? Ja, minst ett par km :)
 

Bilagor

  • crw_5558.jpg
    crw_5558.jpg
    33.7 KB · Visningar: 639
Här har vi en bild från ikväll.

700mm 1/12sek. Då är det roligt med tele;) Dock med enbensstativ! (Tillåter mig själv att småfuska i denna tråden;)

Fullt skarp men kanske lite för låångt ned på näbben.

Oredigerad 100% crop.

/MVH Niclas,
 

Bilagor

  • liiiten01.jpg
    liiiten01.jpg
    24 KB · Visningar: 583
postar bilderna från mitt lilla testa av IS på mitt EF 300/4 L IS USM

slutartid: 1/25
bländare: f4
iso: 1600

100% crop:
 

Bilagor

  • fieldtest_is_02.jpg
    fieldtest_is_02.jpg
    90.1 KB · Visningar: 302
Jag sätter tia på Niclas, för hans gedigna träning.
Själv kan jag inte utmana er eftersom jag bara har sett ett 500:a på fotosidan ;) (Och inte "på vykort" som man säger)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.