Mina praktiska prov I vardagsrummet visar inte upp detta resultat.
Fast är skärpa och upplösning samma sak? Mina lnjer är skarpa men när det blir smalt mellan dom går dom ihop. Fast det mmåste vara skarp för att få upplösning.
Skärpa beror av upplösning, men det är inte riktigt samma sak. Skärpa är över huvud taget ett ganska kompext begrepp (vari ingår saker som upplösning, kontrast och en hel del annat) medan upplösning är jämförelsevis avgränsat och mätbart.
Jag skulle säga att hög upplösning är en av flera faktorer som ger bar skärpa. Men definitivt inte den enda.
Blixtbilder på 1/60 eller 1/200 ger samma resultat.
Så länge a) hela slutaren öppnas och b) det inte finns andra ljuskällor som påverkar resultatet så spelar kamerans slutartid ingen roll - det är blixtens brinntid som spelar roll.
Ingen bild I min serie av bilder (från denna kamera) har varit "sämmre än" (motsvarande) 9 mega pixel. Men eftersom det är en 18 mpix kamera så duger det inte med 9 mpix. Jag behöver all information för att minska efterarbetet.
Här tror jag delvis du lurar dig själv genom att sätta exakta siffervärden på saker som är ganska komplexa och inte enkelt låter sig mätas med ett enda siffervärde.
De få tester jag körde med IS av eller på gav ingen skillnad. Däremot gav ett objektivbyte skillnad direkt. Så kameran kan prestera bättre än vad kitobjektivet klarar men då kostar det mera. En korrekt ljuskälla kan ju vara billigare än 2 nya objektiv.
Det här håller jag däremot helt med om. För ett idealt resultat skall du förstår ha bästa möjliga ljuskälla och ett bästa möjliga objektiv. Men det kräver ju dessvärre också bästa möjliga budget och det är det få av oss som har råd med ...
Om du skall köra mycket sådan här fotografering skulle jag börja leta efter:
a) ett begagnat makroobjektiv, du kan ju till och med köra ett med manuell fokus (sådana kan man ibland hitat extra billigt) eftersom du hare tt orörligt motiv.
b) en begagnad rejäl blixt och en enkel reflexskärm och/eller softbox. Gamla blixter finns det gott om och som reflexskärm kan du t.ex. använda en gammal projektorduk (något man ofta kan hitta billigt begagnat. Softbox kan du bygga en egen - du verkar ju gilla DIY