Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Handhållning TEST,

Produkter
(logga in för att koppla)
Ja, vi behöver verkligen inte tävla.

Men visst är det nyttigt att pressa gränserna och knäcka de om och om igen.

Jag fotar mycket på enbensstativ och använder regelbundet tider som 1/60 och längre. Det är tider som är obekväma att fota handhållet länge. Om man inte måste. Måste man så är det fint att känna sina gränser.

Med enbensstativ så utnyttjas IS,en som allra bäst. Inte för att den jobbar mer effektivt i sig utan för att man liksom går ännu längre vad gäller tiderna man tryggt kan använda. Jag exponerar med självförtroende på 1/30 sec med 700mm.

Att utnyttja serietagning är smart när man pressar gränserna. Ofta så blir bild nr två och kanske ännu oftare nummer tre den skarpaste.



MVH Niclas,
 
Skall inte och kan inte påstå att jag har ngn direkt gedigen träning. Men visst upparbetar man en slags ryggradskänsla för saker man nöter på regelbundet och i mitt fall nästan dagligen till tider.



Nu väntar jag på ett stativ. Ett Sachtler. Jag har länge längtat efter ett stativ som matchar objektivets prestanda och potential vid längre slutartider, i vind och när handhållande och enbensstativ inte räcker till. Där har jag stått lite ostadigt med mitt enkla manfrottostativ..



**


Vad gäller handhållande telefotografering så har jag upptäckt att ett hängande enbensstativ ofta kan fungera som ett lod och en stabilisering !

Många ställer sig tvivlande till det men faktum är att jag upplever iaf sökarbilden som mer "nitad" på motivet när jag testat detta.

Jag skall försöka testa detta med en led på enbenaren för att vara säker på nyttan. En led tillåter ju att jag fotar i alla vinklar och samtidigt ha "lodet" hängande rakt ned.,


Återkommer här om det är som jag tror..;)


MVH Niclas,
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.