Moderna kameror med en massa elektronik funkar inte som gamla mekaniska, och i ett avseende är det emot dig. Ingen kamera kan "låsas i ett läge" när den går igång, åtminstone inte med den optik som brukar följa med. Och det gäller i synnerhet kompaktkameror, som alltid har ett grundläge när de startar, där brännvidden är vidvinkel, och de ställer in fokus först när man trycker på knappen.
Canon kompaktkameror som kan köras med CHDK är mer lämpade för det här än de flesta andra, eftersom man kan starta dem med ett skript som gör alla inställningar, och kameran blir på det sättet "låst" med en viss zoom- och skärpeinställning. De kan också ganska enkelt lösas ut med ett knapptryck, kopplade med USB via CHDK.
Så det är ganska klart varför man väljer Canon kompakt.
Jag förstår inte riktigt önskemålet om maximal upplösning, då kravet snarare borde vara tillräcklig skärpa. De enkla prov jag har gjort visar att skärpan är tillräcklig hos en kompaktkamera som har lite större brännvidd (och därmed större sensor), förutsatt att den inte luddar upp skärpan utåt kanterna. Jag ser också på bilden tagen med µ4/3 att en fast brännvidd inte är en garanti för frihet från optiska fel. Också med fast brännvidd bör objektivet väljas med omsorg.
Så för riggen med två kameror och en ljuskälla, där man fotograferar ett uppslag i en bok från två håll samtidigt är det bästa valet av flera skäl, en kompaktkamera från Canon, eller snarare två, helst lika. Jag skulle föredra någon IXUS-modell eller annan, där minneskortet och batteriet är åtkomliga också när kameran sitter fäst med stativskruven. Det går att åstadkomma med G-serien också om man gör ett specialfäste.
Sedan kommer riggen för större ritiningar. Där är en DSLR mindre lämplig än en spegelfri, och fjärrstyrningsmöjlighet lika värdefull som i uppslagsriggen. Därav förslaget att använda Samsung. Det går bra med ett par av Sonys modeller också, men priset på Samsung är lågt. Jag skulle kunna tänka mig att en Samsung eller Sony spegelfri, med adapter och ett 50 mm objektiv från förr skulle fungera bra, men att Samsung med makro 60 mm troligen är bättre, främst ur ergonomisynpunkt, när man kombinerar den med en surfplatta för att kolla hur stor yta som kommer med.
Belysningen (och frågan om maximal upplösning) ser jag som en ganska enkel fråga. I uppslagsriggen räcker en arbetslampa med lysdiod, sådan som säljs på JULA. För den som ska ta stora saker är två lysrör bäst, drivna med HF-don och fast monterade.
Riggen som du har visat, när den är färdig, med två kompakter från Canon, är svår att förbättra, och valet av lampa okritiskt. man kan sätta i tio watt, trettio eller femtio med LED. Skillnaden i exponeringstid är inte stor, och det som saktar ner hanteringen är tiden som kamerorna behöver för att bli redo för nästa bild. Men man behöver tid för att vända blad också. Jag tror mer på omkring femhundra i timmen än tusen. Jag skulle välja tio watt LED, eftersom den är billigast.
Om man vill göra en rigg för stora ritningar och den ska vara enkel, kan man välja ett fast avstånd och en fast optik, och helt enkelt bara använda mitten av bilden när ritningen är mindre än det största man kan ta och om man behöver större, tar man två bilder med ritningen förskjuten och lägger ihop dem i datorn. I så fall kan man snickra ihop en ram som håller kameran på ett bestämt avstånd. Då kan man komma billigare undan på objektiv med en adapter och ett fast 50 mm. Bästa kameran till lågt pris är troligen en Samsung spegelfri, eftersom den har lägre pris än motsvarande Sony och är klar att köra med WiFi.
Upplösningen är nära nog en icke-fråga.
Det går att bygga ihop sånt som vem som helst kan sköta. Men jag tror att spånandet ska göras innan man börjar köpa kameror, och DSLR är inte optimala vare sig i uppslagsriggen eller den för större yta.