ANNONS
Annons

handbagageröntgen färgfilm iso400

Produkter
(logga in för att koppla)

YourCoffee

Avslutat medlemskap
Ska ut på en längre resa och har räknat ut att jag kommer att passera handbagageröntgen med mina filmrullar sex gånger i värsta fall, om jag inte kan framkalla filmen på plats innan hemresan.
Kommer filmen (kodak portra new iso400) vara ok efter sex omgångar i handbagageröntgen?

Tack för svar!
Lisa

Det finns ju blypåsar för ändamålet. De kanske inte tillverkas längre så det kanske är begagnatmarknaden som gäller.
Det påstås att bagageröntgen inte skall påverka film, men det kan ju variera på olika platser.

Blypåsar ska så vitt jag vet varken göra till eller från. Vissa menar till och med att blypåsar kan ha motsatt effekt, d.v.s. ha direkt skadlig verkan.

Jag har rest många gånger, med alltifrån asa50- till asa3200-filmer, men aldrig någonsin stött på några problem. Så länge du har filmerna i handbagaget är du nog helt på den säkra sidan.

Visst kan det hända att röntgenmaskinernas effekt skiljer mellan olika flygplatser. Kodak har skrivit en publikation om att resa med film; de säger att en film utan problem kan passera fem handbagageröntgen.

Här har jag skrivit mer inom ämnet: http://mudride.com/blogg/?p=3815

/Johan

Blypåsar ska så vitt jag vet varken göra till eller från. Vissa menar till och med att blypåsar kan ha motsatt effekt, d.v.s. ha direkt skadlig verkan.
Risken finns att operatören drar på mer effekt för att kunna se genom blypåsen. Tänk då på att det operatören ser har passerat påsen två gånger medan den strålning filmen utsätts har passerat påsen endast en gång. Så det finns risk för att filmen utsätts för mer strålning om man använder blypåse. Det man skall akta sig för, förutom att använda blypåse, är att ha filmen i det incheckade bagaget. Det utsätts för mycket starkare strålning än handbagaget.

Man kan förstås försöka att övertala personalen att kolla filmen manuellt. Om man har filmen i plastpåse och berättar att filmen kommer att gå genom många röntgenkontroller innan den kan framkallas kanske man kan slippa röntgenkontroll på åtminstone något ställe. Men risken är att de hänvisar till att röntgen är helt ofarligt. Speciellt om det är långa köer till kontrollen.
Men risken för att filmen skall skadas av handbagageröntgen är nog mycket liten.

Olle

Jag har heller aldrig haft problem med att resa med film. Har gått igenom 4 kontroller som mest med samma filmer.

Du kan fråga om dom kan titta igenom filmerna istället för att röntga dom om du vill vara riktigt säker.

Men det ska nog inte vara något problem att köras som handbagage.

Tack för svaren! Jag tror jag satsar på filmen i handbagaget och frågar snällt på Arlanda ifall de kan kontrollera manuellt, så kanske jag bara får fyra röntgentillfällen istället för sex...

Tack för svaren! Jag tror jag satsar på filmen i handbagaget och frågar snällt på Arlanda ifall de kan kontrollera manuellt, så kanske jag bara får fyra röntgentillfällen istället för sex...

Nu är det fyra år sedan jag senast flög med diafilm, men så länge man har det i handbagaget ska det inte vara ngt problem. Har funkat med uppåt ett dussin genomlysningar som värst. På en del håll så röntgar man först för att komma in i terminalen sedan vid säkerhetskontrollen och slutligen vid gaten. Dessutom ofta då man byter plan. Manuell kontroll brukar vara svårt att få igenom och definitivt på Arlanda. Det är väl nog så som många hävdar att den kumulativa strålningen i planet under en långflygning blir betydligt mer än en kort genomlysning med lågdosröntgen. Om inte annat än av detta skäl så brukade jag ha filmerna liggande i blypåsar under hela flygresan.
Däremot ska man inte ha dem i incheckat bagage som genomlyses med annan typ av röntgen på flera håll.

Får passa på att nyttja guldkortet och ta fasttrack till gaten på utrikes. Där brukar personalen vid säkerhetskontrollen vara lite mer tillmötesgående än på standardkontrollen, så jag tror att det nog ordnar sig, i alla fall på Arlanda. Och på lilla flygplatsen i hemstaden brukar personalen vara schyst så där kan man säkert också få manuell kontroll. Ber man snällt och är trevlig kan man komma långt på det :)

Senast ändrad:
]
Det handlade då om iso 100 och iso 200 Elitchrome/Ektachrome.

Kan man våga påstå att iso400, som är dubbelt så ljuskänslig, klarar minst hälften av de 12-13 röntgentillfällena som din iso200-film fixade, dvs ca 6 st, utan påverkan - eller är jag helt ute och cyklar med min exponeringsberäkning?

Kan man våga påstå att iso400, som är dubbelt så ljuskänslig, klarar minst hälften av de 12-13 röntgentillfällena som din iso200-film fixade, dvs ca 6 st, utan påverkan - eller är jag helt ute och cyklar med min exponeringsberäkning?

Jag tycker att det går att resonera så. I mitt fall handlade det också om mycket långa tider i luften på hög höjd. Men som sagt tidigare, ha filmen i handbagaget. Incheckat bagage utsätts för kraftigare strålning.

Vi kan vända på resonemanget lite. Är det någon som någonsin har hört talas om någon som fått sin film skadad av röntgen i säkerhetskontrollerna?

Jag har det i vart fall inte.

Jag skulle säga att du inte alls behöver vara orolig eller kräva särbehandling, folk har flugit med film i massor av år utan problem. Skulle det däremot ha varit ett verkligt problem skulle det vara välkänt idag.

Kom i helgen hem från chicago och på O'Hare hade dom lappar vid säkerhetskontrollen att film inte skadas så länge det är ISO 800 eller lägre och att man kan få manuell kontroll om man vill, detta på en flygplats som hanterar upp mot drygt 70 milj passagerare/år.

Vi kan vända på resonemanget lite. Är det någon som någonsin har hört talas om någon som fått sin film skadad av röntgen i säkerhetskontrollerna?

Jag har det i vart fall inte.

Jag skulle säga att du inte alls behöver vara orolig eller kräva särbehandling, folk har flugit med film i massor av år utan problem. Skulle det däremot ha varit ett verkligt problem skulle det vara välkänt idag.

Film är inte lika vanligt nu som för tio år sen, så det vore inte helt oväntat om nyare röntgenutrustning är kraftigare än gammal. Med tanke på den allt vansinnigare säkerhetsteatern så kan jag mycket väl tänka mig att kraven på röntgenutrustningen vid säkerhetskontrollerna blir högre.
Ingen blir ju speciellt populär genom att säga nej till "säkerhetshöjande åtgärder".

Å andra sidan är det ju som du säger. Jag har inte heller hört talas om någon som har fått sin film skadad.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar